Show simple item record

dc.contributor.advisorLevent, Ahmet Faruk
dc.contributor.authorArayici, Hamit
dc.date.accessioned2021-05-08T07:33:04Z
dc.date.available2021-05-08T07:33:04Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-08-05
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/631303
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, okullarda gerçekleştirilen sosyal sorumluluk projelerine ilişkin okul yöneticilerinin görüşlerinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda, araştırmaya dâhil edilen okul yöneticilerinin algılarının ve deneyimlerinin daha etkin bir şekilde ortaya konulması konusunda nicel araştırma tekniklerine göre önemli üstünlüklere sahip olan nitel araştırma tekniklerinin kullanılmasının daha uygun olacağı kanaatine varılmıştır. Çalışma nitel araştırma desenlerinden biri olan olgu bilim deseni kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışma kapsamında gerçekleştiren literatür taramasının ve uzmanlara danışılmasının ardından geliştirilmiş olan yarı-yapılandırılmış görüşme formu veri toplanmasında kullanılmıştır. 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Kocaeli ili Darıca ilçesinde görevli 30 okul yöneticisi ile bu çalışma kapsamında görüşülmüştür. Bu görüşmeler, 45-50 dakika kadar sürmüş ve uzmanların tavsiyeleri de göz önünde bulundurularak gerek not alınması şeklinde gerekse ses kaydı ile kayıt altına alınmıştır. Elde edilen veriler olgu bilim teknikleri kullanılarak incelenmiş ve sonuçların daha önceden tespit edilen kategorilerle olan benzerlik ve farklılıkları ortaya konulmuştur. İçerik analizi neticesinde kodlar belirlenmiş, kodların analiz edilmesi ile temalar ve alt temalar oluşturulmuştur. Bulguların aktarımında katılımcıların konu ile ilgili ifadelerine doğrudan alıntılarla yer verilmiştir. Yine bulgular, konunun kavramsal boyutu göz önüne alınarak değerlendirilmiştir.Araştırma kapsamında görüşü alınan okul yöneticileri, herhangi bir sosyal sorumluluk projesinde vicdani sebeplerle bulunduklarını aktarmışlardır. Sosyal sorumluluk projesi gerçekleştirilen okullar genelinde konuya bakıldığında, genellikle çevresel duyarlılık ve ihtiyaç sahiplerine yardım etme şeklinde faaliyetlerin yürütüldüğü görülmektedir. Bu çalışmanın sonucunda elde edilen çıkarımlardan biri de, örgütsel olarak yani okul olarak rol alınan bu tip projeler sayesinde okulun tanıtımının yapılması sağlanmaktır. Bu şekilde okul-çevre etkileşiminin artığı bunun sonucu olarak da okula yapılan desteklerin artığı gözlenmektedir. Bu sebeple Milli Eğitim Bakanlığı yetkilileri ve okul yöneticileri tarafından hem okul hem de çevre açısından pozitif dönüşler alınan bu tarz sosyal sorumluluk projelerine katılım özendirilmelidir. Bu araştırma, okullarda yapılan sosyal sorumluluk projelerinin desteklenmesine yönelik okul yöneticilerine farklı bir bakış açışı sunmakla beraber ileride yapılabilecek araştırmalara da örnek sunmaktadır.Anahtar Kelimeler: Sosyal Sorumluluk, Okul Yöneticisi, Eğitimde Sosyal Sorumluluk
dc.description.abstractThe purpose of this study was to examine the opinions of school administrators on gossip social responsibility projects in schools. In this context, for revealing school administrators perceptions and experiences better, it was concluded that it would be more appropriate to use qualitative research techniques which have advantages according to quantitative research techniques. This study was performed by using phenomenology pattern which is one of the qualitative research designs. The semi-structured interview form which was used for data collection was developed by literature review and consulting with experts. In 2017-2018 academic year, 30 school administrators in Darıca, Kocaeli were interviewed in this study. These interviews lasted for 45-50 minutes and were recorded with written notes and audio recordings, according to the recommendation of the experts. The data were examined by using phenomenology techniques and the similarities and differences of the results with the previously identified categories were revealed. Codes were determined as a result of content analysis, themes and sub-themes were formed by analyzing the codes. In the expression of the findings, the participants' statements about the subject were given with direct quotations. Again, the findings were evaluated by considering the conceptual side of the subject.School administrators, whose opinions were taken in this research, reported that the reasons for their being in any social responsibility project are conscientious reasons. When the subject is examined throughout the schools where social responsibility project is carried out, it is generally seen that activities are carried out in the form of environmental sensitivity and helping people in need. One of the implications of the study is to play a role in a social responsibility project is helping the promotion of schools. In this way, school-environment interaction is increased and as a result, school support seems to increase. For the reasons given above, participation in this kind of social responsibility projects should be encouraged by the Ministry of National Education(in Turkey, MEB) officials and school administrators. This research provides a different perspective to the school administrators for supporting social responsibility projects in school and provides an sample for future research.Keywords: Social Responsibility, School Manager, Social Responsibility in Educationen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOkullarda gerçekleştirilen sosyal sorumluluk projelerinde okul yöneticilerinin rolünün incelenmesi
dc.title.alternativeAnalyzing the role of school administrators in social responsibility projects
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-08-05
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmSchool administration
dc.subject.ytmCorporate social responsibility
dc.subject.ytmSchool administrators
dc.identifier.yokid10232599
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid628885
dc.description.pages154
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess