Show simple item record

dc.contributor.advisorGurbetoğlu, Ali
dc.contributor.authorGenç Yücel, Betül
dc.date.accessioned2021-05-08T07:32:57Z
dc.date.available2021-05-08T07:32:57Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-08-26
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/631236
dc.description.abstractEğitim kurumlarında uygun liderlik anlayışı bireysel ve organizasyonel hedeflere ulaşmayı kolaylaştıran bir etkendir. Bu araştırmanın amacı okul öncesi eğitim veren kurumlarda görev yapan öğretmenlerin iş doyum düzeyleri ile kurum yöneticilerinde algıladıkları liderlik stilleri arasındaki ilişkinin ortaya konmasıdır. Araştırmaya, Adıyaman ili T.C. Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı olarak çalışan tüm anaokulu öğretmenleri dâhil edilmiştir. Ölçekler, 297 adet devlet okulu, 19 özel anaokulu öğretmenine uygulanmıştır. 599 kişilik grupta 316 ölçek doldurulmuştur. Çalışma hakkında bilgi verildikten sonra ölçeğin doldurulması sağlanmıştır.Elde edilen bulgulara göre; okul öncesi eğitim kademesinde görev yapan öğretmenlerin liderlik stilleri alt boyutları arasında dönüşümcü liderlik algı düzeyi diğer boyutlardan daha yüksek olduğu ve öğretmenlerin içsel iş doyumlarının seviyesi dönüşümcü liderlik ve etkileşimci liderlik algısı ile doğru orantılı olduğu saptanmıştır. Bu çalışmanın sonucunda; yöneticilerinin dönüşümcü liderlik tutumu sergilememelerinin özendirilmesi, bu konuda gerekli eğitimlerin alınmasının sağlanması önerilmektedir.
dc.description.abstractAppropriate leadership in educational institutions is an influence that makes it easier to reach individual and organizational goals. The aim of this research is to reveal the relationship between job satisfaction levels of teachers who work in pre-school education institutions and leadership styles they perceive in institution managers.All kindergarten teachers working under the Ministry of National Education in Adıyaman province were included in the investigation. The questionnaires were applied to 297 state schools and 19 special kindergarten teachers. In the 599-person group, 316 questionnaires were completed. After the information about the study was given, the questionnaire was provided.According to the findings, it was found out that the level of perception of transformational leadership is higher than that of the other dimensions in the leadership styles of the teachers working in the pre-primary education level and that the level of the internal job satisfaction of the teachers was directly related to the perception of the transformational leadership and the interactivity leadership. As a result of this study; it was suggested to encourage the managers of the schools and the individuals in the administrative staff to exhibit the transformationist leadership attitude and to take the necessary trainings in this respect.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOkul öncesi yöneticilerin liderlik stilleri ile öğretmenlerin iş doyumu arasındaki ilişki
dc.title.alternativeThe relationship between leadership styles of the preschool managers and teachers' job satisfaction
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-08-26
dc.contributor.departmentEğitim Yönetimi ve Denetimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmManagers
dc.subject.ytmPreschool education
dc.subject.ytmLeadership
dc.subject.ytmLeadership models
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmJob satisfaction
dc.identifier.yokid10241336
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid541368
dc.description.pages121
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess