Show simple item record

dc.contributor.advisorTaş, İbrahim
dc.contributor.authorSevinç, Hümeyra
dc.date.accessioned2021-05-08T07:32:37Z
dc.date.available2021-05-08T07:32:37Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-06-23
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/631084
dc.description.abstractBu araştırmanın ulaşmak istediği temel amaç üniversite öğrencilerinin internet bağımlılığı düzeyi ile düşünme ihtiyacı ve duyguları ifade etme düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Ayrıca bu kavramların bazı demografik özelliklere göre farklılaşıp farklılaşmadığının araştırılması da bu çalışmanın amaçlarındadır. Bu araştırmanın çalışma grubunu İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Medipol Üniversitesi Uludağ Üniversitesi ve Aksaray Üniversitesi'nde çeşitli bölümlerde okuyan çeşitli bölümlerden rastgele seçilen 391 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Young İnternet Bağımlılığı Testi - Kısa Formu (YİBT-KF)(Kutlu vd., 2016), Düşünme İhtiyacı Ölçeği (DİÖ) (Gülgöz ve Sadowski, 1995), Duyguları İfade Etme Ölçeği(DİEÖ) (Kuzucu, 2006). ve araştırmacının oluşturduğu kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Öğrencilerin İnternet Bağımlılığı, Düşünme İhtiyacı, Duyguları İfade Etme düzeyinin cinsiyet, romantik ilişki durumu, anne baba birliktelik durumu, sigara kullanma durumu algılanan akademik başarı durumu, anne/baba eğitim durumu, algılanan ve anne baba tutumu değişkenleri arasındaki farklılıkları ve ilişkileri tespit etmek için `İlişkisiz Grup t Testi` ile `Tek yönlü Varyans Analizi(ANOVA)` analizi yapılmış ve birimler arasındaki farklılıkları tespit etmek için Post Hoc testlerinden yararlanılmıştır.Araştırma sonucunda internet bağımlılığı ile düşünme ihtiyacı ve duyguları ifade etmenin yakınlık alt boyutu arasında anlamlı ve ters yönde bir ilişki bulunmuştur.Düşünme ihtiyacı ve yakınlık duygu ifadesinin internet bağımlılığı yordadığı tespit edilmiştir.İnternet bağımlılığının cinsiyet, sigara kullanma durumu, anne baba tutumu ve algılanan başarı ile arasında anlamlı farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca yaş ile internet bağımlılığı arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur.Düşünme ihtiyacının sigara kullanma durumu ve algılanan başarı ile arasında anlamlı bir farklılık görülmüştür.Duyguları ifade etmenin cinsiyet, anne baba birliktelik durumu, romantik ilişki, anne baba tutumu, baba eğitim durumu değişkenleriyle arasında anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. Duyguları ifadenin alt boyutu olan olumlu duygu ile cinsiyet, romantik ilişki durumu, anne baba tutumu ve baba eğitim düzeyi ile, olumsuz duygu ifadesinin sigara kullanma durumu ile, yakınlık duygu ifadesinin ise ilişki durumu, anne baba tutumu ile arasında anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür.Araştırma sonuçları literatürdeki diğer bulgular ile birlikte tartışılmış, eğitimcilere ve ailelere öneriler sunulmuştur.
dc.description.abstractAim of this study is to examine the relationship between internet addiction, need for cognition and expressing emotions of university students. In addition, the purpose of this study is to investigate whether these concepts differ according to some demographic variables. The study group of this research consists of 391 randomly selected students from various departments of Istanbul Sabahattin Zaim University, Medipol University Uludag University and Aksaray University.Youngs' Internet Addiction Test-Short Form (Kuzucu, 2006), Emotional Expression Questionnaire (Kutlu vd., 2016), The need For Cognition Scale (Gülgöz & Sadowski, 1995), and the Personel Information Form -which was developed by the researcher for the data collection purposes of researcher's study. `Comparative Relational Screening Model` was used in this research. The data of this study were analysed with Multiple Linear Regression, Independent Samples t Test, One Way ANOVA, Post Hoc Tests, Pearson Product-Moment Correlation.As a result of the research, a significant and opposite relationship was found between internet addiction and the need for cognition and proximity (subdimension of expressing emotions). In addition, the need for cognition and proximity predicted internet addiction.It was concluded that internet addiction showed a significant difference between genders, smoking status, perceived parental attitude and perceived success. In addition, a significant relationship was found between age and internet addiction. There was a major difference between the need for cognition, smoking status and perceived success. In Expression of emotions, a significant difference was found between genders, parental association, romantic relationships, parental attitudes, father education level.In addition, a significant difference was found between positive emotion which is the sub-dimension of emotion expression, and genders, romantic relationship status, parental attitude and father education level. A significant difference was found between negative emotion and smoking status. And last one a significant difference was found between proximity and romantic relationship, parental attitude.The results of the research were discussed together with the other findings in the literature and suggestions were given to educators and families.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleÜniversite öğrencilerinde internet bağımlılığı ile duyguları ifade etme ve düşünme ihtiyacı arasındaki ilişki
dc.title.alternativeRelationship between internet addiction, need for cognition and expressing emotions of university students
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-06-23
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmTechnological dependence
dc.subject.ytmStudents
dc.subject.ytmUniversity students
dc.subject.ytmDependency
dc.subject.ytmInternet addiction
dc.subject.ytmTechnological dependence
dc.subject.ytmEmational expression
dc.subject.ytmThinking
dc.subject.ytmThinking skills
dc.identifier.yokid10268638
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid553494
dc.description.pages154
dc.publisher.disciplineRehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess