Okul müdürlerinin liderlik stilleri ve örgütsel sosyalleşmenin örgütsel adanmışlığı yordaması
dc.contributor.advisor | Erdogdu, Mustafa Yüksel | |
dc.contributor.author | Erden, Tuğba | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T07:32:28Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T07:32:28Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-11-27 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/631045 | |
dc.description.abstract | Günümüz modern toplumlarında eğitim birçok açıdan öneme sahip bir olgudur. Her şeyden önce toplumlararası rekabette belirleyici parametrenin eğitim olduğu görülmektedir. Bununla beraber eğitim önemli bir ihtiyaç haline gelmiştir.Nitelikli bir eğitimin gerçekleştirilebilmesi için eğitim yöneticilerine büyük rol düşmektedir. Eğitim yöneticilerin günümüzde baş döndürücü hızdaki değişimlere adapte olması öğrencilerin etkin bir eğitim almalarında kilit bir önemdedir. Günümüz organizasyonel davranışlarında çokça söz edilen liderlik, örgütsel adanmışlık ve örgütsel sosyalleşme olguları bu çalışmanın ana odağıdır. Liderlik yönettiği organizasyona bağlı olan bireyleri toplu bir biçimde harekete geçirebilen ve onları örgütün amaçları doğrultusunda organize edebilen nitelikli yöneticilerdir. Literatürde 3 tip liderlik stili vardır: Dönüşümcü, sürdürümcü ve serbest bırakıcı liderlik stilleri. Örgütlerin devamlılığı açısından kaliteli ve sadık çalışanların önemi büyüktür. Bireyin örgütün etkin bir üyesi olması için gereken bilgi ve tutumu edinme sürecine örgütsel sosyalleşme denilir. Buna ek olarak bireyin örgüte bağlılığını sürdürebilmesi kendini örgütün bir parçası olarak görmesinde yatmaktadır. Literatürde bu olgu örgütsel adanmışlık olarak tanımlanmaktadır. Bu araştırmanın ana amacı okul müdürlerinin liderlik stilleri ve örgütsel sosyalleşmenin örgütsel adanmışlığa yordanmasını ortaya koymaktır. Araştırmanın evreni 2017-2018 eğitim öğretim yılında Büyükçekmece ilçesi sınırındaki tüm öğretmenlerdir. Araştırmada seçkisiz örneklem yöntemi kullanılarak 302 öğretmenden veriler toplanmıştır. Araştırmada liderlik stilleri ölçeği, örgütsel sosyalleşme ve örgütsel adanmışlık ölçekleri kullanılmıştır. Araştırmada çoklu regresyon analizi t testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Çoklu regresyon analizi sonucunda örgütsel sosyalleşme, sürdürümcü aktif liderlik, sürdürümcü pasif liderlik, dönüşümcü gelişimci liderlik, dönüşümcü güdülenme liderlik örgütsel adanmışlığı yordadığı bulunmuştur.Çalışma süresi arttıkça okula adanma ve örgütsel adanmışlık artmaktadır. Liderlik stilleri ve alt ölçeklerden elde edilen puanlar cinsiyete göre anlamlı farklılık oluşturmamaktadır. Sonuç olarak mesleki doyumun artmasında kuruma adanmışlık önemli bir faktördür. Bu nedenle adanmışlığı artırıcı çalışmaların yapılması önemli görülmektedir. Anahtar Kelimeler: Liderlik, Liderlik Stilleri, Örgütsel Sosyalleşme, Örgütsel Adanmışlık | |
dc.description.abstract | In today's modern societies, education is an important phenomenon in many respects. First of all, it is seen that the determinant parameter in inter-communal competition is education. However, education has become an important need. Training managers play a major role in achieving a qualified education. The fact that the training administrators are adapting to the changes in today's dizzying speed is key to getting an effective education of the students. Leadership, organizational commitment and organizational socialization, which are frequently mentioned in contemporary organizational behavior, are the main focus of this study.Leadership is qualified managers who are able to mobilize individuals who are connected to the organization they manage collectively and organize them in the direction of their goals. There are three types of leadership styles in the literature. These; transformational, resident and liberal leadership styles.The importance of quality and loyal employees is great for the sustainability of organizations. The process of acquiring the knowledge and attitude necessary for an individual to become an effective member of the organization is called organizational socialization. In addition, the persistence of the individual's loyalty lies in his desire to be a part of self-organization. In the literature this phenomenon is defined as organizational commitment.The main purpose of this study is to reveal the leadership styles of school principals and the predictive of the stratified socialization to the brains. The population of the study is all teachers who are in the 2017-2018 academic year in the Büyükçekmece district. Data were collected from 302 teachers using random sampling method. Leadership styles, organizational socialization and organizational commitment were used in the research. Multiple regression analysis t test and one way variance analysis were used in the study. As a result of multiple regression analysis, organizational socialization, sustained active leadership, sustainable passive leadership, transformational developmental leadership, transformational motivation leadership predicts organizational commitment.As the working time increases, the dedication and organizational commitment to school are increasing. Leadership styles and scores obtained from the subscales do not differ significantly by gender. As a result, commitment to the institution is an important factor in increasing the professional satisfaction. Therefore, it is considered important to carry out devotional studies. Key Words: Leadership, Leadership Styles, Organizational Socialization, Organizational Commitment | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Okul müdürlerinin liderlik stilleri ve örgütsel sosyalleşmenin örgütsel adanmışlığı yordaması | |
dc.title.alternative | Leadership styles of school directors and organizational socialization to order organizational adhabilitation | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-11-27 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10290779 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 583989 | |
dc.description.pages | 104 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi Bilim Dalı |