Show simple item record

dc.contributor.advisorCanel, Azize Nilgün
dc.contributor.authorErtürk, Eda
dc.date.accessioned2021-05-08T07:32:01Z
dc.date.available2021-05-08T07:32:01Z
dc.date.submitted2020
dc.date.issued2021-02-09
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/630923
dc.description.abstractBu araştırma beliren yetişkinlik döneminde çocukluk çağı travma düzeylerinin teknoloji bağımlılık eğilim düzeyine etkisini incelemek amacıyla yapılmış olup bu değişkenlerin demografik değişkenler ve alt boyutlar bağlamında nasıl değişiklik gösterdiğinin belirlenmesi hedeflenmektedir. Araştırmanın örneklemini amaçlı örnekleme yolu ile belirlenen 401 Beliren yetişkinlik döneminde olan birey oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak `Sosyodemografik Bilgi Formu, Teknoloji Bağımlılığı Ölçeği ve Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği` kullanılmıştır. Verilerin analizi istatistiksel veri analizi uygulamaları IBM SPSS V22 ve R Project yazılımları ile gerçekleştirilmiştir. Öncelikle çalışmada kullanılan demografik faktörlere yönelik frekans analizi yapılmış; daha sonra ölçek sorularının güvenilirliğini test etmek için Teknoloji Bağımlılığı ve Çocukluk Çağı Travmaları ölçeklerine yönelik Cronbach Alfa güvenilirlik analizi uygulanmıştır. Güvenilirlik analizi istatistiklerine göre Cronbach Alfa katsayıları SAK, ANMES ve ÇİOY alt boyutları için sırasıyla 0.819, 0.822 ve 0.920 olarak hesaplanmıştır. Bu bulgulara göre üç alt boyutun da güvenilirlik düzeyleri oldukça yüksek bulunmuştur. Hipotez testlerinin seçiminde normallik aşaması sonrasında demografik değişkenlerin grup sayıları göz önüne alınarak iki gruplu veriler için Mann-Whitney testi, ikiden fazla grup sayısına sahip veriler için de Kruskal-Wallis testi kullanılmıştır. Çok gruplu veriler için çoklu karşılaştırma testlerinde Bonferonni düzeltmeli Dunn testi baz alınmıştır. Yapısal eşitlik modellemesi (YEM) aşamasında Teknoloji Bağımlılığı ve Çocukluk Çağı Travmaları ölçeklerindeki alt boyutlara ve maddelere ait standardize yol katsayıları (Beta-SZbeta), test istatistikleri (Z) ve anlamlılık değerleri (p) verilmiştir. Son olarak modelin geçerliliğini test etmek üzere uyum iyiliği ölçülerine bakılmıştır. Araştırmada yapısal eşitlik modeline göre çocukluk çağı travmaları ile teknoloji bağımlılığına eğilim arasında anlamlı ölçüde ilişki çıkmış olup uyum iyiliği ölçülerininde bu sonucu geçerli kıldığı tespit edilmiştir. Araştırmanın hipoztezlerinden Beliren yetişkinlik dönemindeki bireylerin çocukluk çağı travma düzeyleri ile teknoloji bağımlılık eğilimi düzeyi arasında anlamlı bir ilişki vardır hipotezi doğrulanmıştır. Beliren yetişkinlik dönemindeki bireylerin çocukluk çağı travmaları teknoloji bağımlılık eğilim düzeyini çeşitli demografik değişkenler bakımından etkilemektedir. (toplam ve tüm alt boyutlar bağlamında) hipotezi bazı demografik değişkenler bağlamında doğrulanmıştır.
dc.description.abstractThis study was conducted to examine the effect of childhood trauma levels on the technology addiction tendency level in emerging adulthood, and it is aimed to determine how these variables change in the context of demographic variables and sub-dimensions. The sample of the study consists of 401 emerging adult individuals who are determined by easy sampling. `Sociodemographic Information Form, Technology Addiction Scale and Childhood Trauma Scale` were used as data collection tools in the study. Data analysis statistical data analysis applications were carried out with IBM SPSS V22 and R Project software. First of all, frequency analysis was made for the demographic factors used in the study; Then, Cronbach Alpha reliability analysis was applied to Technology Addiction and Childhood Trauma scales to test the reliability of the scale questions. According to the reliability analysis statistics, Cronbach's Alpha coefficients were calculated as 0.819, 0.822 and 0.920 for SAK, ANMES and ÇİOY sub-dimensions, respectively. According to these findings, reliability levels of all three sub-dimensions were found to be quite high. In the selection of hypothesis tests, after the normality stage, taking into account the group numbers of demographic variables, the Mann-Whitney test was used for two-group data, and the Kruskal-Wallis test was used for data with more than two groups. For multi-group data, Dunn's test with Bonferonni correction was used in multiple comparison tests. In the structural equation modeling (SEM) stage, standardized path coefficients (Beta-SZbeta), test statistics (Z) and significance values (p) of sub-dimensions and items in Technology Addiction and Childhood Trauma scales were given. Finally, the goodness of fit measures were examined to test the validity of the model. According to the structural equation model, a significant relationship was found between childhood traumas and the tendency to technology addiction in the study, and it was determined that the goodness of fit measures validate this result. One of the hypostases of the study, the hypothesis that there is a significant relationship between childhood trauma levels of individuals in adulthood and the level of technology addiction tendency was confirmed. Childhood traumas of individuals in emerging adulthood affect the technology addiction tendency level in terms of various demographic variables. (in terms of total and all sub-dimensions) hypothesis has been validated in the context of some demographic variables.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleBeliren yetişkinlik dönemindeki bireylerin çocukluk çağı travma düzeylerinin teknoloji bağımlılık eğilim düzeyine etkisi
dc.title.alternativeThe effect of individuals in childhood trauma level on the technology addiction tendency level
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2021-02-09
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid10317894
dc.publisher.instituteLisansüstü Eğitim Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid640393
dc.description.pages123
dc.publisher.disciplineRehberlik ve Psikolojik Danışma Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess