Ergenlerde internet bağımlılığının akademik kendini engelleme ve psikolojik dayanıklılık üzerindeki etkisi
dc.contributor.advisor | Bilgin, Okan | |
dc.contributor.author | Sabaz, Mehmet | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T07:31:58Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T07:31:58Z | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.date.issued | 2020-11-17 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/630909 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada internet bağımlılığı ile akademik kendini engelleme ve psikolojik dayanıklılık arasındaki ilişkilerin incelenmesi ve internet bağımlılığının akademik kendini engelleme ve psikolojik dayanıklılığı yordama gücünün saptanması amaçlanmıştır. Araştırmada aynı zamanda internet bağımlılığının cinsiyet, yaş, algılanan okul başarısı, algılanan anne-baba tutumuna göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Bu amaç doğrultusunda Şanlıurfa ilindeki dört farklı lisede öğrenim 575 öğrenciye `Kişisel Bilgi Formu`, `Young İnternet Bağımlılığı Testi-Kısa Formu`, `Akademik Kendini Engelleme Ölçeği` ve `Ergen Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği` uygulanmıştır. Araştırmada internet bağımlılığı ile akademik kendini engelleme ve psikolojik dayanaklılık arasındaki ilişkilerin ne düzeyde olduğunun belirlenebilmesi amacıyla Pearson Momentler Korelasyon Katsayısı hesaplanmıştır. İnternet bağımlılığının akademik kendini engelleme ve psikolojik dayanıklılık üzerindeki etkisi yol analiz tekniği ile incelenmiştir. Bunun dışında internet bağımlılığının demografik değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığının belirlenmesi için t-testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonunda yapılan veri analizlerinden elde edilen bulgulara göre cinsiyet, okul başarısı ve anne baba tutumuna göre ergenlerin internet bağımlılığı düzeyinde anlamlı bir farklılaşma olduğu görülmektedir. Diğer bir değişken olan yaş değişkenine göre ise internet bağımlılığı düzeyinde anlamlı bir farklılaşma olmadığı bulunmuştur. İnternet bağımlılığı ile akademik kendini engelleme ve psikolojik dayanıklılık arasındaki ilişkilere bakıldığında ise, internet bağımlılığı ile akademik kendini engelleme arasında pozitif, psikolojik dayanıklılık arasında ise negatif ilişki olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada ayrıca internet bağımlılığının akademik kendini engelleme ve psikolojik dayanıklılığının anlamlı yordayıcısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. | |
dc.description.abstract | The aim of this study was to investigate the relationship between internet addiction and academic self-handicapping and psychological resilience, and to determine the predictive power of Internet addiction in terms of academic self-handicapping and psychological resilience. In the study, it was also investigated whether internet addiction differed according to gender, age, perceived school success, perceived parental attitude. For this purpose, `Personal Information Form`, `Young Internet Addiction Test-Short Form`, `Academic Self-Handicapping Scale` and `Adolescent Psychological Resilience Scale` were applied to 575 students studying in four different high schools in Şanlıurfa.In research, Pearson Correlation Coefficient was used to determine the relationship between internet addiction and academic self-handicapping and psychological resilience. The effects of internet addiction on academic self-handicapping and psychological resilience were examined with the method of path analysis. In addition to this, T-test and One-Way Analysis of Variance technique were used to determine whether internet addiction differs according to demographic variables. According to the findings obtained from the data analysis at the end of the research, it is seen that there is a significant difference in the level of internet addiction of adolescents according to gender, school success and parental attitude. According to another variable `age`, it was found that there was no significant difference in internet addiction level. When the relationships between internet addiction, academic self-handicapping and psychological resilience were examined, it was found that there was a positive correlation between internet addiction and academic self-handicapping and negative relationship between internet addiction and psychological resilience. In the study, it is concluded that internet addiction is a significant predictor of academic self-handicapping and psychological resilience. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Ergenlerde internet bağımlılığının akademik kendini engelleme ve psikolojik dayanıklılık üzerindeki etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of internet addiction on academic self-handicapping and psychological resilience in adolescents | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-11-17 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10319675 | |
dc.publisher.institute | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 640394 | |
dc.description.pages | 89 | |
dc.publisher.discipline | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı |