Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile istenmeyen davranışlara karşı kullandıkları stratejilerin karşılaştırılması
dc.contributor.advisor | Alabay, Erhan | |
dc.contributor.author | Öztürk, Hatice | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T07:31:00Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T07:31:00Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-10-27 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/630635 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada, okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile istenilmeyen davranışlara karşı kullandıkları stratejilerin karşılaştırılarak incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda çalışmanın evrenini Muğla ili Bodrum ilçesinde 2016/2017 Eğitim Öğretim yılında Millî Eğitim Bakanlığı'na bağlı devlet ve özel okullarda görev yapan 120 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışma ilişkisel tarama türünde gerçekleştirmiştir. Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile istenilmeyen davranışlara karşı kullandıkları stratejilerin karşılaştırılarak incelenmesinde 'Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetiminde İstenmeyen Davranışlara Karşı Kullandığı Stratejileri Belirleme Ölçeği' ve 'Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Değerlendirme Ölçeği' kullanılmıştır. Anket yoluyla elde edilen tüm veriler SPSS 22.0 programı ile değerlendirilmiştir. Elde edilen veriler güvenilirlik analizine tabi tutulmuştur. Çalışmada kullanılan ölçek ve boyutlarının normal dağılıp dağılmadığı tespit etmek için çarpıklık ve basıklık değerlerine ve Kolmogorov-Smirnov ve Shapiro-Wilk analizi sonuçlarına bakılmıştır. Ölçeklerin normal dağılım göstermemesinden dolayı Mann-Whitney U testi ve Kruskal-Wallis H testi kullanılmıştır. Ayrıca normal dağılım göstermeyen ölçeklerde değişkenler arasındaki ilişkiyi görebilmek için Spearman korelasyon analizi kullanılmıştır.Yapılan analiz sonuçlarına göre elde edilen bulgularda 'Öğretmen Etkililiği ile Öğretmen Çocuk Etkileşimi' arasında pozitif ve istatistiksel olarak anlamlı (p<0,05) yüksek ilişki olduğu anlaşılmaktadır. Buna karşın stratejilerde 'Gerçeklik Terapisi, Güvengen Disiplin Modeli, Kounin Modeli, Sosyal Disiplin Modeli, Davranış Değiştirme Modeli' boyutları ile sınıf yönetimi becerileri ve boyutları arasında anlamlı olmayan (p>0,05) düşük bir ilişki tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Okul Öncesi Eğitim, Sınıf Yönetimi, İstenmeyen Davranış | |
dc.description.abstract | In this research, It's aimed to study by comparing classrom management skills of preschool teachers and strategies preventing undesired behaviours used by them. In accordance with this purpose, 120 preschool teachers working in public schools of Ministry of Education and colleges in Bodrum which is district of Muğla is the target population of the study. The study was carried out in accordance with relational screening model. In the ''The Scale of Identification of the Strategies Preventing Undesired Behaviours in Classroom Management used by Preschool Teachers'' and ''The Evaluation of Preschool Teachers' Classroom Management Scale'' was used in the evaluation by comparing classrom management skills of preschool teachers and strategies preventing undesired behaviours used by them.All data obtained through the questionnaire were evaluated with SPSS 22.0 program. The data obtained were subjected to reliability analysis. In order to determine whether the scales and dimensions used in the study were normal, skewness and kurtosis values and the results of Kolmogorov-Smirnov and Shapiro-Wilk analysis were examined. Mann-Whitney U test and Kruskal-Wallis H test were used as the scales did not show normal distribution. In addition, Spearman correlation analysis was used to show the relationship between the variables in the scales which did not show normal distribution.According to the results of the analysis, it is understood that there is a positive and statistically significant relationship between ''Teacher Effectiveness and Teacher- Child Interaction''(p <0.05). On the other hand, it is confirmed that there is statistically insignificant relation between aspects of ''Reality Therapy, Assertiveness Model, Kounin Model, Social Discipline Model, Behavior Modification Model'' and classroom management skills with its dimensions in strategies (p> 0.05).Keywords: Preschool Education, Classroom management, Undesired behaviours. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile istenmeyen davranışlara karşı kullandıkları stratejilerin karşılaştırılması | |
dc.title.alternative | Classroom menagement skills of preschool teachers and comporision of strategics preventing undesired behaviours used by them | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-10-27 | |
dc.contributor.department | Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Preschool teachers | |
dc.subject.ytm | Preschool education | |
dc.subject.ytm | Classroom management | |
dc.subject.ytm | Undesired behaviour | |
dc.subject.ytm | Unwanted student behavior | |
dc.identifier.yokid | 10257446 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL OKAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 597755 | |
dc.description.pages | 90 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |