Theatre in education for teaching English as a foreign language: Theatre-makers` perspectives
dc.contributor.advisor | İnan, Dilek | |
dc.contributor.author | Uştuk, Özgehan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-03T18:31:24Z | |
dc.date.available | 2020-12-03T18:31:24Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/63047 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma, eğitimde drama ve eğitimde tiyatroyu içeren dramatik deneyimler üzerine odaklanmaktadır. İlgili alanyazın, eğitimde dramanın İngilizcenin yabancı dil olarak öğretilmesindeki kullanım olanakları bugüne kadar yapılmış çalışmaları içermesine rağmen, eğitimde tiyatronun incelendiği çalışma sayısı oldukça yetersizdir. Bu nedenle mevcut çalışma, İngilizce eğitiminde tiyatro uygulayıcılarının görüşlerini incelemeyi ve bu görüşlerinin dramatik deneyim alanyazını ışığında gösterilmesi hedeflenmektedir. Çalışmanın örneklem grubu 10 tiyatrocuyu ve ayrıca gözlemcileri içermektedir. Çalışma, gömülü teori yaklaşımıyla gerçekleştirilen bir araştırmanın öncelikli nitel bölümü olarak bir durum çalışması yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Veri, üç profesyonel tiyatro grubunun sanat yönetmenleriyle yapılan mülakatlarla birlikte, bir tiyatro grubunun turnesi sırasında yapılan görüşmeler, açık uçlu sorular ve seçici gözlem araçları kullanılarak toplanmıştır. Sonuçlar; tiyatroyu, kökeni ve esasları bakımından eğitimde dramayla bağdaştırmanın dolayısı ile ilgili çalışmalarla ilişkilendirmenin mümkün olduğunu göstermiştir. Ek olarak, uygulayıcıların alana dair görüşlerinin, yaptıkları işin büyük oranda var olan alanyazındaki sonuçları kapsadığını görülmüştür. Bununla birlikte, önceki bazı çalışmalarda önerilen bir takım sonuçların ise bu görüşlerle bağdaşmadığı ya da yetersiz bir ölçüde bağdaştığı görülmüştür. Bulgular ışığında; İngilizce eğitiminde tiyatro uygulayıcıların önünde işlerini metodolojik bağlamda oturtabilmeleri için uzun bir yolun olduğu, ancak bu yaklaşımın, bir çok bakımdan öğrencilerin üzerindeki olumlu etkileriyle ve büyük oranda İngilizceyi yabancı dil olarak öğretmek üzerine olan metodolojiyle uygulamaya değer özelliklere sahip olduğu vurgulanmaktadır.Anahtar kelimeler: Eğitimde tiyatro, eğitimde drama, Ġngilizcenin yabancı dil olarak öğretimi, tiyatro uygulayıcıları, oyuncu-öğretmen. | |
dc.description.abstract | Research has focused on the dynamics of dramatic experience, including drama in education and theatre in education, as methods that are among the implementations of the student-centred approach. Although the use of drama in education has been investigated in many studies, related literature lacks research regarding the aspects of theatre in education in teaching English as a foreign language. Thus, this research aims to examine the beliefs of theatre in education for teaching English as foreign language implementers, in other words the theatre-makers, and to demonstrate the extent to which these implementations overlap with English language teaching methodology. The sample group participated in this study is composed of 10 theatre-makers with various professional profiles and the researchers as observers. The study was designed to be a qualitative case study to serve as an initial step of a large scale research adopting grounded theory. The data was collected during a regional tour of one of the participating theatre in education for teaching English as a foreign language companies, using interviews, open-ended questions and selective observation as data collection tools. Results showed that it is possible to link theatre in education to drama in education theoretically because they both construe and are driven by dramatic experience. Furthermore, theatre in education for teaching English as a foreign language implementers' understanding towards their work mostly indicates that these implementations cover aspects that are supported by English language teaching methodology, even though there were some aspects that showed limited or no implication. In the light of findings, it is recommended that theatre in education for teaching English as a foreign language practitioners have a long way ahead to contextualize and spread their work in the school system; however, it is an applicable approach due to positive effects on learning in various ways, and their implementations are mostly grounded considering specific English language teaching literature.Key words: Theatre in education, drama in education, English language teaching,theatre-maker, actor-teacher. | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Theatre in education for teaching English as a foreign language: Theatre-makers` perspectives | |
dc.title.alternative | Yabancı dil öğretiminde tiyatro: Tiyatrocuların bakış açıları | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Theater players | |
dc.subject.ytm | Drama | |
dc.subject.ytm | English | |
dc.subject.ytm | Foreign language education | |
dc.subject.ytm | Foreign language teaching | |
dc.subject.ytm | Theatre | |
dc.identifier.yokid | 10103973 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 440885 | |
dc.description.pages | 117 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |