Metaphors of literary genres: A study on perceptions of learners
dc.contributor.advisor | Kesen Mutlu, Aynur | |
dc.contributor.author | Biyik, Merve | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T06:50:41Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T06:50:41Z | |
dc.date.submitted | 2013 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/628475 | |
dc.description.abstract | Dilin algılanması ile ilgili farklı açılardan çalışmalar yapılmış olmasına rağmen edebiyatın algılanışı daha az araştırma yapılmış bir alandır. Bu nedenle edebiyatın algılanışı ile ilgili daha fazla niteliksel araştırmanın yapılması gerekmektedir. Bu çalışma, öğrencilerin edebi türler ile ilgili algılarını kullandıkları metaforik kavramlar ile araştırmayı amaçlamıştır çünkü metaforlar dünyayı algılama biçimimizi yansıtır ve profesyonel fikirlerimizi ve tutumlarımızı biçimlendirir. Ayrıca bu çalışma birinci sınıf ve dördüncü sınıf öğrencilerinin edebi türlere bakış açılarındaki farkı araştırmaktadır. Bu çalışmaya, İstanbul Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı bölümü birinci sınıf öğrencilerinden 58, dördüncü sınıf öğrencilerinden 43 kişi katılmıştır. Edebi türler ile ilgili metaforlar, öğrencilerin olumlu ve olumsuz bakış açılarını yansıtmaktadır. Yüzük, Narnia, yoğunlaştırılmış deterjan, iksir ve nar öğrencilerin oluşturdukları özgün ve olumlu metaforlardan bir kısmıdır. Pandora?nın kutusu, kara delik, sarmaşık ve labirent gibi bazı metaforların olumsuz olduğu görülmektedir.Anahtar Kelimeler:1. Edebiyatın Algılanışı2.Edebi Türler3.Metaforik Algılar4.Kavramsal Metaforla | |
dc.description.abstract | The perception of language has been studied in various aspects up to now whereas the perception of literature is still a less researched area. Therefore, the amount of qualitative research on perception of literature needs to be increased. The present study aims to fill this gap by exploring students? perception with respect to the concept of literary genres through the use of metaphor as they reflect the way we perceive the world and shape our professional ideas and attitudes. In addition, the study investigates whether there is a difference in perceptions of junior and senior learners in regard to their perceptions of literary genres. It also searches into the difficulties learners claim to experience while reading literary genres.The study consists of 58 first and 43 fourth graders of ELL students of İstanbul University. The data were collected with semi-structured interviews, multiple-choice questionnaires and metaphor elicitation papersThe metaphors of literary genres exhibited positive and negative perceptions of the learners. The Ring, Narnia, concentre detergent, veritaserum and pomegranate are some of the unique positive metaphors of the learners. Some metaphors seem to be negative such as Pandora?s box, dark hole, ivy and labyrinth.KEY WORDS:1. Perception of Literature2. Literary Genres3. Metaphorical Perceptions4. Conceptual Metaphors | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | İngiliz Dili ve Edebiyatı | tr_TR |
dc.subject | English Linguistics and Literature | en_US |
dc.title | Metaphors of literary genres: A study on perceptions of learners | |
dc.title.alternative | Edebi türler ile ilgili metaforlar: Öğrencilerin algıları üzerine bir çalışma | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İngiliz Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Students perceptions | |
dc.subject.ytm | Metaphor | |
dc.subject.ytm | Metaphorical image | |
dc.subject.ytm | University students | |
dc.subject.ytm | English literature | |
dc.subject.ytm | Literature | |
dc.subject.ytm | Perception | |
dc.identifier.yokid | 10008411 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 336005 | |
dc.description.pages | 156 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |