dc.contributor.advisor | Kale, Nesrin | |
dc.contributor.author | Can, Tayyip | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T06:50:13Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T06:50:13Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/628356 | |
dc.description.abstract | Bilgisayar günümüzde her alanda kullanılmaya başlanmıştır. Bu yayılışı eğitim alanına da kaymış, günümüzde de yoğun biçimde kullanılır olmuştur. Bilgisayar teknolojisinin eğitime geçişi ile birlikte eğitimin daha kalıcı olduğu anlaşılmıştır. Bu bağlamda, günümüzde bilgisayar teknolojisi eğitim ortamında önemli bir aktör haline gelmiş bulunmaktadır. Araştırmanın amacı, ortaokul Sosyal Bilgiler dersi öğretmenlerinin, teknolojik araç-gereç kullanımına yönelik tutumlarını belirlemektir. Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Teknolojik Araç-Gereç Kullanımına yönelik tutumlarının belirlenmesi amacıyla yapılan bu araştırmanın modeli, niceliksel araştırma modeli çeşitlerinden olan, `tarama modeli` ile örtüşmektedir.Bu araştırmanın evreni, 2013-2014 Eğitim-Öğretim yılında İstanbul Avrupa yakası Esenler, Başakşehir ve Bağcılar ilçelerinde resmi ortaokullarda görev yapan Sosyal Bilgiler dersi öğretmenlerini kapsamaktadır. Örneklem ise aynı ilçelerde görev yapan öğretmenler arasında tesadüfü yöntemle seçilen 175 öğretmeni kapsamaktadır.Araştırma için literatür taraması yapılmıştır. Konu ile ilgili önceden yapılmış araştırmaların, bilgi toplama araçları incelenerek araştırma amaçlarına ilişkin, değişkenler belirlenip kişisel bilgileri içeren anket hazırlanmıştır. Ayrıca öğretmenlerin teknolojik araç-gereç kullanımına yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla Sevim (2010) tarafından geliştirilen Araç-Gereç Kullanma Tutum Ölçeği ile araç gereç kullanım sıklığını belirlemek amacıyla hazırlanan anket kullanılmıştır.Yapılan inceleme sonunda aşağıdaki sonuçlara ulaşılmıştır: Öğretmenlerin büyük bölümü okullarında Model ve numuneler (gerçek eşya, olay vb.), Basılı gereçler (ders kitabı, gazete, yardımcı kitap vb.), Yazı ve gösterim tahtası, Hareketsiz görüntüler (fotoğraf, resim vb.), Soyut görseller (grafik, tablo, harita vb.), Bilgisayar, Projeksiyon, Bilgisayar laboratuvarı, Fen laboratuvarı veya malzemelerinin var olduğunu bildirmişlerdir. Öğretmenlerin teknolojik araç gereçlere yönelik tutum ölçeği ve alt faktörlerinin puan değerleri incelenmiş ve tutum ölçeği alt faktörlerinden olan `Verimlilik` puan ortalaması incelendiğinde katılımcıların `Kararsızım` düzeyinde bir tutuma sahip oldukları, çok olumlu olmadığı görülmüştür. `Sınıf yönetimi` alt faktörü incelendiğinde öğretmenlerin `Katılmıyorum` düzeyinde düşük bir tutuma sahip oldukları, `Yeterlik` alt faktörüne göre `Kesinlikle Katılıyorum` düzeyinde oldukça yüksek tutuma sahip oldukları ve `Maliyet` alt faktörüne göre ise `Kararsızım` düzeyinde, ancak olumluya doğru bir tutuma sahip olunduğu görülmüştür. Öğretmenlerin teknolojik araç- gereç kullanım tutumlarında cinsiyet, yaş, öğrenim durumu, mesleki kıdem, mezun olunan okul türü ve sınıf mevcudu değişkenleri açısından anlamlı düzeyde fark bulunamamıştır. Ayrıca `Eğitiminiz Sırasında Eğitim Teknolojisi Ya Da Eğitim Araçları İle İlgili Her Hangi Bir Ders Aldınız Mı?`, `Eğitim Teknolojisi Ya Da Eğitim Araçları İle İlgili Bir Hizmet İçi Eğitim Kursuna Veya Seminerine Katıldınız Mı?` `Öğrencilerin Araç-Gereçlere Bakış Açılarını Yeterli Buluyor Musunuz?` `Çalışmaya Katılan Öğretmenlerin, Derslerde Araç- Gereçleri Ne Sıklıkla Kullanıyorsunuz?` sorusuna verilen cevaba göre ANOVA testi sonucunda anlamlı fark bulunmamıştır. | |
dc.description.abstract | Nowadays, computer has been started to be used in all areas. That situation is valid in the educational area and being used intensivly in education. With the usage of comtuer technology, it has been seen that education is more persistent. In the sense of this situation, computer technology has had an important role in educational area.The aim of the search is to identify the Social science teacher's attitudes to usage of technological materials. The modal of this researh which is made for identifing the Social science teacher's attitudes to using the technological instruments overlaps with `scanning model` which is one of the nicel search models.The universe of this study consists of the Social science Teachers who teach at the public schools in Esenler, Başakşehir and Bağcılar in Europe side of İstanbul in 2013-2014 Academic year. The sample of the search consists of 175 teachers who were chosen with coincidental methods.Literature scan was made for the reaserch. The questionaire which contains personal information was prepared by examining the information-collect materials and identifying variables of the researches those made before about the subject. There has also been used the quastionarie which was prepared to identify the frequency of material usage and attitude measure of using materials improved by Sevim, 2010 to identify the teacher's technologic material using attitude.At the end of the research those results have been found: Teachers noticed that there are models and samples (real things, event etc), Pressed materials (course book, newspaper, workbook ettc.) Writing and Presenting board, Stable Scenes (photos, pictures etc), abstract visuals(graphics, charts, maps etc.), Computer, projection, computer labrotary, science Labrotary.Teacher's attitude scala towards technological material and sub-factor's point values was examined and after `productivity`, one of the sub-factor attitude scala, was examined, that was found that the participants are at the level of `undecided` and it is not positive. When the `classroom management` sub-factor examined, that was found that teachers has a low attitude at the level of `Disagree`, according to `Efficiency` sub-factor, a quite high level of `Definitly Agree` attitude, and according to `Cost` sub-factor, at the level of `undecided` but it s going to positive. There hasn't been found any meaningful difference in the terms of gender, age, education level, vocational seniority, graduated school and classroom attendence in teacher's usage of technological instuments. And there has also not been found meaningful difference according to the answers to those questions at the end of the result of ANOVA test: `Have you taken courses about Education tecnology or Educational materials during your Education?`, `Have you attended any seminar or in-service course about Education tecnology or Educational materials?`, `Are the Student's wievpoint to the materials enough for you?` and `How often do you use materials in Lessons?` | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Ortaokullarda görev yapan sosyal bilgiler öğretmenlerinin araç gereç kullanımına yönelik tutumlarının incelenmesi | |
dc.title.alternative | Examination of the attitude of social science teacher's on using materials | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İşletme Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Secondary school teachers | |
dc.subject.ytm | Teacher attitude | |
dc.subject.ytm | Equipments | |
dc.subject.ytm | Social studies course | |
dc.subject.ytm | Social studies teaching | |
dc.subject.ytm | Technology utilization | |
dc.subject.ytm | Technology based instruction | |
dc.subject.ytm | Computer assisted education | |
dc.subject.ytm | Education technology | |
dc.subject.ytm | Secondary schools | |
dc.identifier.yokid | 10059505 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 381448 | |
dc.description.pages | 105 | |
dc.publisher.discipline | İşletme Yönetimi Bilim Dalı | |