Show simple item record

dc.contributor.advisorErtepınar, Hamide
dc.contributor.authorArslan, Selda
dc.date.accessioned2021-05-08T06:49:50Z
dc.date.available2021-05-08T06:49:50Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/628258
dc.description.abstractBu araştırmada, ortaokullarda görev yapan görsel sanatlar öğretmenlerinin mobbing (yıldırma)yaşama düzeyleri ve bu düzeyin örgütsel bağlılık düzeylerine etkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda İstanbul'un Anadolu ve Avrupa yakasında 14 ilçede bulunan resmi ve özel ortaokullarda görev yapan toplam 145 görsel sanatlar öğretmenine, kişisel bilgiler, olumsuz davranışlar ve örgütsel bağlılık ölçekleri uygulanarak, öğretmenlerin olumsuz davranışlar ve örgütsel bağlılık puanlarının demografik özellikleriyle olan ilişkisi ve olumsuz davranış uygulanma düzeyinin örgütsel bağlılıklarına etkisi tespit edilmeye çalışılmıştır.Araştırma sonucunda; ortaokul kurumlarında çalışan Görsel Sanatlar öğretmenlerinin yıldırma eylemlerine maruz kalma düzeylerinin düşük olduğu (%30),mobbing'e uğrayan öğretmenlerin, örgüte uyum, örgütle özdeşleşme ve örgütü içselleştirme düzeylerinde düşüş yaşandığı, Görsel Sanatlar öğretmenlerinin mobbing (yıldırma) yaşama düzeylerinin okul türü, cinsiyet, yaş, medeni durum, kıdem, görsel sanatlar öğretmenliğindeki kıdem ve eğitim durumlarına göre yapılan karşılaştırmalarda anlamlı bir fark göstermeyip eşit düzeyde yaşandığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri, cinsiyet, yaş, medeni durum, kıdem ve eğitim durumu değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeylerinde okul türüne göre, örgüte uyum, örgütle özdeşleşme ve örgütü içselleştirme alt boyutlarında anlamlı bir farklılık bulunmaktadır. Öğretmenlerin mobbing (yıldırma) ölçek puanları ile örgütsel bağlılık puanları arasındaki ilişki incelendiğinde; yıldırma ile örgütsel bağlılık alt boyutlarından uyum arasında anlamlı bir fark olmamakla birlikte mobbing ve örgütsel bağlılığın özdeşleşme ve içselleştirme alt boyutları arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Örgütsel bağlılık alt boyutları kendi içinde değerlendirildiğinde ise; uyum ile özdeşleşme ve içselleştirme arasında anlamlı bir fark olmakla birlikte, özdeşleşme ve içselleştirme alt boyutları arasında ise anlamlı bir farklılık bulunmamıştır.
dc.description.abstractİn this research, it was aimed to examine the arts teachers' levels of being subjected to mobbing and its effects on their organizational commitment in junior high schools. Thus, the relations between negative behaviors and the teachers' organizational commitment levels' demographic characteristics, and intimidating behaviors' effects on their commitment levels were studied by applying scales on personal information, negative behaviors and organizational commitments to 145 teachers from public and private schools in 14 districts located in Eastern and European sides of Istanbul.As a result, it was concluded that the mobbing level towards the arts teachers in junior high schools is as low as 30%, there is a negative correlation between the level of exposure to mobbing and adjustment, internalization, and commitment to organizations, and there is not any significant difference in backgrounds, marital status, age, gender, school type or seniority among the teachers who are exposed to mobbing. Teachers' commitment levels do not show any substantial difference according to variable aspects such as gender, age, educational background etc. Neither there is any correlation between the school types they work in and their organizational commitment, adjustment or internalization levels.In summary, the research shows that although there seems to be no correlation between mobbing and organizational commitment, there is a strong correlation between mobbing and identification, and internalization of organization. Evaluating the sub dimentions of organizational commitment, it is clear that there is a strong positive correlation between adaptation and identification or internalization, however there is no relations between identification and internalization.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİstanbulda bulunan ortaokul kurumlarında görev yapan görsel sanatlar öğretmenlerinin mobbing (yıldırma) yaşama düzeyleri ile örgütsel bağlılık düzeylerinin incelenmesi
dc.title.alternativeResearch on being subjected to mobbing (indimidation)and organizational commitment of visual arts teachers in junior high schools in İstanbul
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Yönetimi ve Denetimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmOrganizational commitment
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmVisual arts
dc.subject.ytmAdjustment
dc.subject.ytmAdjustment level
dc.subject.ytmVisual arts course
dc.subject.ytmMobbing
dc.subject.ytmEducation psychology
dc.subject.ytmPsychological maltreatment
dc.subject.ytmCommitment
dc.identifier.yokid10077228
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid407045
dc.description.pages134
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess