Show simple item record

dc.contributor.advisorÖzarı, Çiğdem
dc.contributor.authorAkdağ, Yeşim
dc.date.accessioned2021-05-08T06:49:47Z
dc.date.available2021-05-08T06:49:47Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/628245
dc.description.abstractReklam verenler hedeflenen kitle üzerinde en etkili reklam aracına karar verirken belirsizlik yaşamaktadırlar. Tezin amacı, bir eğitim sektöründe alanlarında uzman kişilerle yapılan toplantılar sonucunda, karar verme aşamasında yaşanan belirsizliklerden dolayı alternatifler arasından en etkili olan reklam aracı seçimi için Bulanık TOPSIS ve Oyun Teorisi yöntemleri birlikte kullanılarak farklı bir yaklaşım getirilmiştir. Çalışmada Çok Kriterli Karar Verme (ÇKKV) ve iki kişilik oyun sistemi üzerine uygulama yapılmıştır. Uygulama aşamasında, Oyun Teorisi uyarınca, reklam sektörü ve aday öğrenciler olmak üzere iki oyuncu ve bu oyunculara ait stratejiler belirlenmiştir. Stratejileri değerlendirmek üzere alanlarında uzman beş karar verici tarafından yedi karar kriteri belirlenmiştir. Uzmanlar değerlendirme aşamasında, dilsel değişken ifadeler kullanılmış ve bulanık sayılara dönüştürülmüştür. Bulanık TOPSIS algoritma adımları gereğince matematiksel işlemler yapılarak oyuncuların stratejilerine göre yakınlık katsayıları hesaplanmıştır. Hesaplanan yakınlık katsayılarına göre sıralama yapılarak oyun kazanç matrisi oluşturulmuştur. Elde edilen matrise göre denge noktası belirlenip optimal sonuca ulaşılacaktır. Böylece reklam verenlerin karar verme aşamasında kendi çıkarlarının yanı sıra hedeflediği kitlenin çıkarlarını gözeterek en etkili reklam aracı seçimi için Bulanık TOPSIS ve Oyun Teorisi yöntemlerinin birlikte uygulanabileceğini gösterilmiştir.
dc.description.abstractAdvertisers are experiencing uncertainty when deciding on the most effective advertising tool for the target audience. The aim of the thesis, as a result of meetings with experts in the education sector, due to uncertainties in the area of decision-making process for advertising tool selection methods being the most efficient among the alternatives, Fuzzy TOPSIS and Game Theory have brought a different approach by using together. The Multi-criteria decision-making in work (MCDA) and the two-player game system was applied. During the implementation phase, according to game theory, the advertising industry and prospective students, two players and the strategies of these players have been identified. To assess the strategies, seven decision criteria were identified by five decision-makers who are experts in their field. Experts in the evaluation phase, linguistic variables and expressions were used and then converted into blurry numbers. Fuzzy TOPSIS algorithm based on mathematical processing steps performed in accordance with the strategy of the players was calculated closest coefficients. According to the ranking made the calculated closeness coefficients the game winning matrix is formed. The optimal results can be determined by the balance point of the matrix results. Thus shown can be applied together and Game Theory Fuzzy TOPSIS method for the selection of the most effective advertising tool, taking into consideration the interests of the target audience as well as their interests in the decision-making of advertisers. Taking into consideration the interests of the target audience as well as their interests in the decision-making of advertisers. Thus shown Game Theory and Fuzzy TOPSIS method can be applied together for the selection of the most effective advertising tool.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEkonomitr_TR
dc.subjectEconomicsen_US
dc.subjectReklamcılıktr_TR
dc.subjectAdvertisingen_US
dc.titleOyun teorisi yaklaşımı ile reklam aracı seçim sürecinin ekonomiye etkileri: Bulanık TOPSİS yöntemiyle vakıf üniversitelerinin eğitim sektörü üzerine bir uygulama
dc.title.alternativeGame theory approach to economic effects of advertising vehicle selection process: An application on Fuzzy TOPSIS foundation university of education sector method
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEkonomi Finans Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmEducation sector
dc.subject.ytmFoundation universities
dc.subject.ytmGame theory
dc.subject.ytmAdvertising instruments
dc.subject.ytmAdvertisements
dc.subject.ytmEconomy
dc.subject.ytmEconomic effect
dc.subject.ytmFuzzy
dc.subject.ytmMulti criteria decision making
dc.subject.ytmFuzzy TOPSIS
dc.identifier.yokid10079838
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid407059
dc.description.pages137
dc.publisher.disciplineUluslararası İktisat Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess