dc.contributor.advisor | Biçer, Ahmet Gökhan | |
dc.contributor.author | Günenç, Mesut | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T06:49:20Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T06:49:20Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/628055 | |
dc.description.abstract | Edebiyatla bağı olan dram sanatı ile performans ve sahneleme ile bağı olan tiyatro sanatıtanımlamalara bakılmaksızın birbirlerinin yerine kullanılmaktadır. Bu iki terimin keyfikullanımın yerine birbirlerini tamamlayan ilişki üzerinde durulması daha önemlidir.Alman teorist Hans Thies Lehmann bu iki sanat türünün ilişkisi üzerinde durmuş ve builişkiye Postdramatik Tiyatro eserinde yeni kural ve değerler tanımlamıştır. Lehmann butanımlamaları yaparken tarihsel öncü akımlardan başlayarak çağdaş İngiliz tiyatrosunakadarki dönemleri, oyunları ve oyun yazarlarını inceler ve postdramatik tiyatro teorisiniortaya atar. Lehmann'ın eserine dayanarak bu çalışma öncü akımlara, 1990 ve sonrasıİngiliz tiyatrosunun özelliklerine, In-Yer-Face tiyatrosu ve yeni gelişmelere bağlıkalarak dramatik yapıdaki değişikleri irdeler. Bu tez, öncü akımların, 90 dönemitiyatrosunun ve postdramatik tiyatronun belirleyici özellikleri ve faktörleri aracılığıyladramatik ve postdramatik tiyatro tarihini araştırır ve bileşimsel bir sistem geliştirir. Butezin amacı 20. Ve 21. yüzyılda postdramatik tiyatronun dinamizmini, değişikliklerini,eleştirel amacını, sosyo politik önemini ve etkilerini analiz etmektir.Tezin ilk bölümünde tarihi boyunca önemli dönemlere ve oyunlara tanıklık etmiş 1990ve sonrası İngiliz tiyatrosu ve In-Yer-Face (Suratına Tiyatro) dönemleri ve budönemlerin etkileri detaylı bir şekilde çalışılmıştır. Tezin ikinci bölümü Hans ThiesLehmann'ın çalışmasına başvurarak postdramatik tiyatro ve postdramatik performanskavramlarını analiz edilmektedir.Tezin ücüncü bölümü postdramatik tiyatronun belirleyici özelliklerinin açıklanması iledevam eder ve bu belirleyici özellikler dikkate alınarak Martin Crimp'in Attempts onHer Life (1997) ve Face to the Wall (2002) oyunları ―Martin Crimp'in PostdramatikTiyatrosunda Öznenin Yapıbozumu ve Hiyerarşik Olmayan Yapı‖ başlığı altında veSimon Stephens'ın Pornography (2007) adlı oyunu ―Simon Stephens'ın PostdramatikTiyatrosunda Konu Bütünlüğü Eksikliği ve Karakter Yapıbozumu‖ başlığı altındaçalışılmıştır.Tezin dördüncü bölümü postdramatik faktörleri açıklığa kavuşturur ve bu faktörlerebaşvurularak Sarah Kane'in oyunları Crave (1998) ve 4.48 Psychosis (2000) ―SarahKane'in Postdramatik Tiyatrosunda Şiddet, Acı ve Arınma‖ başlığı altında, MarkRavenhill'in Faust is Dead (1997) ve Pool (No Water) (2006) oyunları ise ―MarkRavenhill'in Postdramatik Tiyatrosunda Zaman, Uzam, Beden ve Medya Yapıbozumu‖başlığı altında çalışılmıştır.Sonuç olarak bu çalışma, açık bir şekilde geleneksel yapıları ve alışılagelmiş dramatikkuralları yapı bozumuna uğratan, yeni tiyatro estetiklerine yeni kural ve yapıları ekleyenoyun yazarlarını, oyunlarını ve bu oyunların performanslarını tanımlamıştır.Geliştirilmiş yeni kavram ve stratejiler, Hans Thies Lehmann'ın Postdramatik Tiyatro(2006) çalışmasında ortaya koymuş olduğu postdramatik tiyatronun belirleyiciözellikleri ve faktörleri sayesinde, 20. ve 21. yüzyılda sahnelenen bazı oyunlardakavranmıştır. Bu kavram ve stratejiler Martin Crimp, Simon Stephens, Sarah Kane veMark Ravenhill'in oyunlarına bağlı kalınarak analiz edilmiştir. Bu çalışma, 1990 sonrasıİngiliz tiyatrosuna yön veren bu yazarların oyunlarındaki postdramatik özellikleri elealan dünyadaki ilk tez çalımasıdır. Bu yönüyle çalışmamız alana yenilik getirmekte vebilimsel katkı sağlamaktadır.Anahtar Kelimeler: Dramatik Tiyatro, Postdramatik Tiyatro, Martin Crimp, SarahKane, Mark Ravenhill, Simon Stephens. | |
dc.description.abstract | Drama, which is related to literature, and theatre, which is related to performance andacting are used interchangeably without considering their definitions. Instead of usingthese two terms arbitrary, it is more important to focus on relationships which completeeach other. Hans Thies Lehmann, a German theoretician, has laid emphasis on thisrelationship and identified new rules, signs and aspects. While making these definitions,Lehmann makes an analysis, starting from historical avant-garde movements tocontemporary British theatre, and suggests theory of postdramatic theatre. ApplyingLehmann's work this study examines changes in the dramatic structure related to theavant-garde movements, characteristics of 1990s theatre in Britain, In-Yer-Face theatreand new developments. This thesis investigates and develops a compositional system onthe history of dramatic and postdramatic theatre through avant-garde movements, 1990stheatre, postdramatical signs and postdramatic aspects. The aim of this thesis is toanalyse the dynamism, changes, critical purpose, socio-political importance, and effectsof postdramatic theatre in the twentieth and twenty -first centuries.In the first part of this thesis characteristic of 1990s English theatre, In-Yer-Face theatreand periods of avant-garde movements have been studied in detail. Second chapter ofthis thesis analyzes concept of postdramatic theatre and postdramatic performanceapplying Hans Thies Lehmann's work. Third chapter of the thesis continues withinstructions of postdramatical theatrical signs and considering these signs, MartinCrimp's plays Attempts on Her Life (1997) and Face to the Wall (2002) have beenstudied under the title of ―Deconstructing Subject and Non-Hierarchial Structure inMartin Crimp's Postdramatic Theatre‖ and Simon Stephens's play Pornography (2007)has been studied under the title of ―Lack of Plot and Deconstructing Character in SimonStephens' Postdramatic Theatre‖. The fourth chapter sheds light on postdramatic aspectsand using these aspects Sarah Kane's plays Crave (1998) and 4.48 Psychosis (2000)have been studied under the title of ―Violence, Pain and Catharsis in Sarah Kane'sPostdramatic Theatre‖ and Mark Ravenhill's plays Faust is Dead (1997) and Pool (NoWater) (2006) have been studied under the title of ―Deconstructing Time, Space, Bodyand Media in Mark Ravenhill's Postdramatic Theatre‖.As a conclusion this study identifies a selection of plays, performances and playwrightswho each in distinct ways deconstruct traditional forms and conventional rules andintegrate new structures and forms to their new theatre-aesthetic. The developed newlyconcepts and strategies were realised in some performances through postdramaticalsigns and postdramatic aspects based on Hans Thies Lehmann's work PostdramaticTheatre (2006) in the twentieth and twenty first centuries. These concepts and strategieshave been analyzed related with plays of Martin Crimp, Simon Stephens, Sarah Kaneand Mark Ravenhill. In the world, this thesis is the first study which analyzespostdramatic signs and aspects in the works of playwrights who dominate Englishtheatre after 1990s. From this aspect this study puts new faces on our field and providesscientific contribution.Key Words: Dramatic Theatre, Postdramatic Theatre, Martin Crimp, Sarah Kane,Mark Ravenhill, Simon Stephens. | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Sahne ve Görüntü Sanatları | tr_TR |
dc.subject | Performing and Visual Arts | en_US |
dc.subject | İngiliz Dili ve Edebiyatı | tr_TR |
dc.subject | English Linguistics and Literature | en_US |
dc.title | Postdramatic theatrical signs in the Plays of Martin Crimp, Sarah Kane, Mark Ravenhill and Simon Stephens | |
dc.title.alternative | Martin Crimp, Sarah Kane, Mark Ravenhill ve Simon Stephens'ın oyunlarında postdramatik teatral işaretler | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İngiliz Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Postdramatic theatre | |
dc.subject.ytm | Theatre | |
dc.subject.ytm | Theater plays | |
dc.subject.ytm | Crimp, Martin | |
dc.subject.ytm | Kane, Sarah | |
dc.subject.ytm | Ravenhill, Mark | |
dc.subject.ytm | Stephens, Simon | |
dc.identifier.yokid | 10118004 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 438332 | |
dc.description.pages | 225 | |
dc.publisher.discipline | İngiliz Dili ve Edebiyatı Bilim Dalı | |