Engelli çocuğu olan ebeveynlerde bilişsel değerlendirmenin, gelişme-büyümenin yaşam doyumu ile ilişkisi
dc.contributor.advisor | Üge, Mehmet Bayhan | |
dc.contributor.author | Kantar, Özge | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T06:48:29Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T06:48:29Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/627811 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada engelli çocuğu olan ebeveynlerin, stresi bilişsel değerlendirmelerinin, gelişme-büyüme düzeylerinin yaşam doyumlarıyla ilişkisi araştırılmıştır.Araştırmanın örneklemi İstanbul Anadolu Yakası'nda bulunan çeşitli özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerine çocuğu devam eden, 247 kadın ve 15 erkek olmak üzere toplam 262 ebeveynden oluşmuştur.Veri toplama aşamasında, sosyo-demografik özellikleri belirlemek için hazırlanan Kişisel Bilgi Formu, Gelişme ve Büyüme Ölçeği, Yaşam Doyumu Ölçeği, Stresi Değerlendirme Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmaya katılımın tamamen gönüllülük esasına dayandığı tüm katılımcılara açıklanmış, bilgilendirilmiş onam formları alınmıştır.Toplanan verilerin dağılımına uygun olarak SPSS 20.0 programındaki Bağımsız Gruplar t-Testi Analizi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), Pearson İlişki Testi, Hiyerarşik Regresyon Analizi, AMOS 21.00 software programı ile Yapısal Eşitlik Modellemesi test edilmiş, sonuçlar p ≤ .05 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir. Yaşam doyumu ile gelişme-büyüme, Stres Değerlendirme Ölçeği'nin alt faktörü olan diğerleri tarafından kontrol edilebilirlik, engelli çocuğun hastalığının durumu arasında pozitif yönde ve anlamlı düzeyde ilişki gözlenmiştir. Diğer taraftan, yaşam doyumu ile Stres Değerlendirme Ölçeği'nin bir başka alt boyutu olan tehdit, kontrol edilmezlik arasında negatif yönde ve anlamlı düzeyde ilişki saptanmıştır. | |
dc.description.abstract | In this research, the relationship between stress cognitive appraisal, level of flourishing and the satisfaction with life of parents of disabled children is investigated.The sample of this research consisted of 262 parents (247 female and 15 male) of disabled children that attend special education and rehabilitation center in Anatolian side in İstanbul.In the data collection process, Personal Information Form prepared to determine socio-demographic attributes, Flourishing Scale, The Satisfaction with Life Scale and The Stress Appraisal Measure were used.All the participant were informed and explained that participation to this research is based on voluntary basis and acceptance form were taken from the participant.ANOVA, Independent Groups t-Test Analysis, Pearson Correlation Test, Hierarchical Regression Analysis in SPSS 20.0 and Structural Equation Modeling were applied accordingly collected data distribution and the results were considered in p ≤ .05 significance level.The positively and significantly relationship between the satisfaction with life, flourishing, controllable by others that is sub-factor of stress appraisal scale and disease situation of disabled children is observed. On the other hand, the avoidant and significantly relationship between the satisfaction with life and threatening , uncontrollability that are others sub-factor of stress appraisal scale are observed. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Engelli çocuğu olan ebeveynlerde bilişsel değerlendirmenin, gelişme-büyümenin yaşam doyumu ile ilişkisi | |
dc.title.alternative | The relationship between cognitive appraisal, flourishing and the satisfaction with life in parents of disabled children | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Psikoloji Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Stress | |
dc.subject.ytm | Cognitive assessment system | |
dc.subject.ytm | Life satisfaction | |
dc.subject.ytm | Child development | |
dc.subject.ytm | Growth | |
dc.subject.ytm | Scales | |
dc.subject.ytm | Parents | |
dc.subject.ytm | Disabled children | |
dc.identifier.yokid | 10057688 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL BİLİM ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 385505 | |
dc.description.pages | 83 | |
dc.publisher.discipline | Psikoloji Bilim Dalı |