Arzı makber
dc.contributor.advisor | Çiçekoğlu, Feride | |
dc.contributor.advisor | Başol, Öktem | |
dc.contributor.author | Yücel, Bedri Volkan | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T06:48:08Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T06:48:08Z | |
dc.date.submitted | 2006 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/627675 | |
dc.description.abstract | Hamamlarıyla ünlü bir yörede, büyük ailelerin henüz birlikte yasadıgı dönemlerde, içindehükmün, aile reisi İnayet Hanım'ın oldugu, hamamcılıkla geçinen bir aileye ait konakta; karsılıklıvücut bulan aile içi çatısma-çürüme ortamına, son torun Muharrem dogar... inayet Hanımgençliginde fitillenmis, yaslılıgında sürmüs, saglıgında vuku bulmus ve nihayet ister istemezolusmus sartlar yüzünden; son dogan torun Muharrem'i, kurulu simgesel iktidârı için bir tehditolarak görür. Aynı gün, aynı saatte gelen büyük oglu Buhur Bey'in vefat haberi ve ertesi günübüyük gelini Raziye'nin intihârıyla da bu inancı giderek habislesir.inen felciyle gelen yarı yokluguysa; yarı `ölülü'güdür İnayet Hanım'ın. Bu sayede sagalmaemâreleri gösteren etrâfın geri kalanı; bu kez; `o', karsısında durur; böylece `fiilen yasak' olur.Kendisi için bile rûhi bir sagalma süreci vadeden sag yarısının felciyle sanrır... Fırsatlar da bulur...Bütünlügünün ortadan ikiye bölünmesi-vâri bir gerçeklik yitimiyle ?suç?larına ve `red'lerinesürüklenir: Emin Nafi Bey... Emin Bey... Sabahat Hanım...Hükmü altındakilerden gelen ikinci `bos' edilmeyleyse; artık sanrılarından bile kifâyet bulmaz...`Son' nâfile çabası; kim bilir kaç kere ertelenmis o `son' bileti; küçük oglu Emin'e kestirir:Annesinin annesine yapamadıgını; annesine yaparak..! Hatta onun kendine de yapamadıgını: Yokedip de yok olmak..! Daha yarı yasarken inayet Hanım'ı ?yok?layan Hatice ve karısı özlemliEbubekir'i bile `yok' edip... Küçük torunları Ahmet ve Ayse'yi bile ?sans?sız bırakıp... Öksüz,yetim ve ailesiz Muharrem de, üstü çizili bir McGuffin misâli el degistirmis; sonrası, degistigi elolmustur... Gözünde; `geçmis' tüten Melek, dul Saduman ve kimsesiz Sultan'la, artık `üçanne'lenir... | |
dc.description.abstract | In a region famous for its Turkish baths, in a time when big families were still living together, in amansion where a family lived that made a living running a Turkish bath and where the power wasin the hands of the head of the family, nayet Hanım, into an atmosphere of domestic strife anddecay, the last of the grandchildren, Muharrem, was born... Because of the conditions that weretriggered in her youth, continued in her old age, occured when she was healthy and came intobeing for reasons beyond her control, nayet Hanım regards her smallest grandchild Muharrem asa threat to her symbolic power. The news of the death of her oldest son Buhur Bey, who arrivedthe same day, even the same time, and the suicide of Raziye, her oldest daughter-in-law, the nextday, only help her to make this belief more malignant.What comes with the stroke is her semi-oblivion, her semi-`deadness?... The people around herwho thus show signs of getting well now stand against `her? and forbid `her?. The stroke thatparalyzes her right side promises even her a time to get well; it causes hallucinations... It gives heropportunities... The stroke leaves her alone with her crimes and denials through a loss of realitythat seems like a division of her integrity into two: Emin Nafi Bey... Emin Bey... And SabahatHanım...A second ?nullification? from those once under her power makes it impossible for her to findsatisfaction in her hallucinations anymore... Her `last? futile effort; she makes her youngest sonEmin do the deed ? the deed that was who knows how many times delayed: What her mothercouldn?t do to her mother, she does to her mother. What her mother couldn?t do even to her: Beingterminated by terminating. Hatice and her husband Ebubekir who `nullified? her while she wassemi-living, are also `nullified?... Even the younger grandchildren Ahmet and Ayse are not?lucky?... Muharrem, an orphan without a family, changes hands like a crossed out McGuffin:What comes next is that Muharrem becomes the ones he is now a part of... Now they are, withMelek who misses her past, widowed Saduman and forlorn Sultan, the ?three mothers?... | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Sahne ve Görüntü Sanatları | tr_TR |
dc.subject | Performing and Visual Arts | en_US |
dc.title | Arzı makber | |
dc.title.alternative | The graves soil | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Cinema | |
dc.subject.ytm | Film | |
dc.subject.ytm | Short film | |
dc.subject.ytm | Drama | |
dc.identifier.yokid | 9000887 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL BİLGİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 254493 | |
dc.description.pages | 116 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |