Show simple item record

dc.contributor.advisorSanver, Mehmet Remzi
dc.contributor.authorCan, Burak
dc.date.accessioned2021-05-08T06:47:58Z
dc.date.available2021-05-08T06:47:58Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/627548
dc.description.abstractBasmakalıpların nasıl oluştuğu sorunsalı günümüzde halen geçerlidir. Bizim yaklaşımımız; sosyal psikoloji literatürüne, refah iktisadı çalışanlara yakın bir konu olan sosyal seçim kuramı araçları kullanarak, çok-disiplinli bir yaklaşım önerir. Önerdiğimiz modele göre, bir gözlemci birey, sabit bir topluluğun belirli bir karakter profiline sahip bireyleriyle karşılaştığında, bu profili ?algı fonksiyonu? dediğimiz metodla bir basmakalıba dönüştürür. Önyargı ihtimalini ve bireysel öznelliği de gözönünde bulundurarak; modelimizi, toplumun alt kümelerinin temsiliyet gücü hakkındaki bireysel fikirleri de yansıtan, öznel çoğunluk kurallarına genişletiyoruz
dc.description.abstractThe problem of understanding how stereotypes are formed is still valid today. Our approach proposes a multi-disciplinary approach to social psychology literature by means of social choice theory familiar to those in welfare economics. According to the model we propose, when confronted a trait profile of a fixed society, an individual observer aggregates the trait profile into a stereotype through what we call `a perception function`. Regarding the possibility of prejudice and individual subjectivity, we extend our model to subjective majority rules in which individual opinions about the representativeness of each subgroup within a society is also encaptured.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEkonomitr_TR
dc.subjectEconomicsen_US
dc.titleStereotype formation as trait aggregation
dc.title.alternativeKarakter agregasyonu olarak basmakalıp oluşumu
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmStereotypes
dc.subject.ytmSocial choice theory
dc.subject.ytmCharacter
dc.subject.ytmSocial choice
dc.identifier.yokid9006201
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL BİLGİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid254440
dc.description.pages38
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess