dc.contributor.advisor | Bulut, Türkay | |
dc.contributor.author | Büyükkarci, Orhun | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T06:46:39Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T06:46:39Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2020-09-11 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/626770 | |
dc.description.abstract | En basit düzeyde göstergelerle ilgilenen bir çalışma alanı olarak tanımlanabilen göstergebilim, özellikle 1960'dan başlayarak günümüze kadar hızlı bir gelişme kaydetmiş ve adının barındırdığı anlamdan çok daha ötede bir amaca ulaşmaya yönelmiştir. Bu amaç, tekli göstergeleri tanımlanmak veya işlevsel olarak sınıflandırmaktan ileri giderek, onların nasıl dizgeleştiğini açıklamak ve bu dizgeleşmiş göstergeleri incelemektir. Bu dizgeleşmiş göstergelerden biri de edebiyat eseridir. Edebiyat eseri, dilsel göstergelerin birleşmesiyle meydana gelen dizgeleşmiş bir göstergedir. Bu tip bir gösterge dizgesini incelemeyi de yazınsal göstergebilim üstlenmiştir. Göstergelerle dolu bir dünyada yaşadığımızı düşünürsek, türdeş göstergelerin oluşturduğu çok sayıda dizge olduğunu ve bu dizgelerin her birini incelemek için bir çok göstergebilim olduğunu kesinlemek yanlış olmayacaktır. İşte bu girişimlerden biri de yazınsal göstergebilimdir. Bu çalışmada, yazınsal gösterbilimin getirdiği ilkeler doğrultusunda Edgar Allan Poe'nin üç korku hikayesi incelenmiştir. Çalışmanın amacı göstergebilimsel bir çözümlemenin nasıl uygulanabileceğini ortaya koymak ve bu hikayelerin anlam evrenlerini incelemektir. Çalışmanın sonucunda, yazar Edgar Allan Poe'nin hikayelerinde korku algısını nasıl yarattığı ve hangi zıtlıklar üzerine eserlerini kurguladığı ortaya konmaya çalışılmıştır. Bulgular göz önüne alıdığında, üç hikayede de, yaşamdan ölüme, iyiden kötüye, varlıktan yokluğa ve aydınlıktan karanlığa dogru geçişler olduğu tespit edilmiştir.Çalışma dört ana bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, araştırmaya ait amaç, önem, problem ve varsayımlar gibi tanıtıcı kısımlar bulunmaktadır. Aynı zamanda bu bölümde, daha önce göstergebilim alanında Türkiye'de ve farklı ülkelerde yapılmış çalışmaları bir araya getiren bir alanyazın taraması yapılmıştır.İkinci bölümde, göstergebilimin kapsamlı bir tanımı yapılmaya çalışılmış ve tarihçesiyle ilgili bilgiler verilmiştir. Ardından, günümüz göstergebiliminin ortaya çıkmasında etkili iki isim olan Charles Sander Peirce ve Ferdinand de Sasussure'ye ait çalışmalara yer verilmiştir. Sonrasında, yazınsal göstergebilimin kurucusu olarak kabul edilen Algirdas Julien Greimas ve Paris Göstergebilim Okuluna dair bilgiler verilmiştir. Son olarak bu bölümde, Poe'nin hikayelerini incelemek için kullanılacak yöntem ve uygulama sırası tanıtılmıştır. Üçüncü bölümde, Edgar Allan Poe'nin `The Tell-Tale Heart`, `The Black Cat` ve `The Cask of Amontillado` isimli üç korku hikayesi incelenmiştir. Her bir hikaye üç düzeyde incelenmiştir. Bunlar sırasıyla söylem, anlatı ve derin düzeylerdir. Bunun sebebi yazınsal göstergebilimin bir metni olabildiğince eksiksiz ele alma eğiliminde olmasıdır. Dördüncü bölüm, bu çalışmanın son bölümüdür. Bu kısımda, araştırmanın üçüncü bölümünde yapılmış olan göstergebilimsel incelemelerin sonuçları, bütün hikayeler göz önüne alınarak ortaya konmuş ve araştırmanın problem sorularına yanıtlar verilmiştir. Anahtar Kelimeler: Yazınsal Göstergebilim, Greimas, Gammaz Yürek, Kara Kedi, Amontillado Fıçısı, Göstergebilimsel İnceleme, Korku Hikayesi | |
dc.description.abstract | Semiotics which is defined in its simpliest form as the study of signs has developed rapidly since 1960's until the current time, and it has headed to a greater aim than the one it involves in its name. This aim which is far beyond the identification of mere signs or the functional classification of them is to explain the way the signs get systematized and to examine those systematized signs. One of the systematized signs is the piece of literature. A work of literature is a systematized sign which is consisted by the integration of linguistic signs. It is the literary semiotics that has undertaken the analysis of such a sign system. When we assume that we live in a world full of signs, it would not be faulty to assert that there are lots of systems formed by the same kind of signs, and lots of semiotic enterprises to analyze them. One of those enterprises is literary semiotics. In this study, three horror stories of Edgar Allan Poe have been analyzed by taking into consideration of the tenets of literary semiotics. The aim of the study is to present the ways of implementing semiotic analysis and to examine the semantic universes of the stories. In the conclusion of the study, the issues involving in what ways Poe created the sense of horror, and on which oppositions he structured his stories have been revealed. In the light of the findings, it has been identified that the directions of transitions in three stories are from life to death, good to evil, from existence to absence, and from bright to darkness.The study consists of four main chapters. In the first chapter, the aim, importance, problem and assumptions of the study have been identified. There is also a literature review part comprising the variable studies in Turkey and other countries in the field of semiotics.In the second chapter, a comprehensive explanation of semiotics has been made, and information on its history and development has been given. Then, it has been given place to the studies of Charles Sanders Peirce and Ferdinand de Saussure who are the two important names of current semiotics. Subsequently, there has been given information on Algirdas Julien Greimas who is accepted as the founding father of literary semitoics, and Paris School of Semiotics. Lastly in this chapter, the semiotic method of the study used for the analysis of Poe's stories, and sequence of its implementation have been defined. In the third chapter, three horror stories of Edgar Allan Poe, `The Tell-Tale Heart`, `The Black Cat` and `The Cask of Amontillado` have been analyzed. Each story has been examined in three levels which are respectively discursive, narrative and deep-abstract levels. The reason for doing so is the tendency of semiotics to handle a text as complete as possible. The fourth chapter is the last one in the study. In this part, the gathered outcomes of the analysis performed in previous chapter have been presented, and it has been attempted to give answers to the basic and sub-problem questions. Keywords: Literary Semiotics, Greimas, The Tell-Tale Heart, The Black Cat, The Cask of Amontillado, Semiotic Analysis, Horror Story | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | İngiliz Dili ve Edebiyatı | tr_TR |
dc.subject | English Linguistics and Literature | en_US |
dc.title | Analysis of Edgar Allan Poe`s horror stories from the perspective of literary semiotics | |
dc.title.alternative | Edgar Allan Poe'nin korku hikayelerinin yazınsal göstergebilim açısından incelenmesi | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2020-09-11 | |
dc.contributor.department | İngiliz Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Story | |
dc.subject.ytm | Poe, Edgar Allan | |
dc.subject.ytm | Fear | |
dc.subject.ytm | Semiotics | |
dc.subject.ytm | Literary analysis | |
dc.identifier.yokid | 10224644 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 533075 | |
dc.description.pages | 186 | |
dc.publisher.discipline | İngiliz Dili ve Edebiyatı Bilim Dalı | |