dc.contributor.advisor | Er, Kemal Oğuz | |
dc.contributor.author | Kurnazoğlu Atmaca, Fatma İlknur | |
dc.date.accessioned | 2020-12-03T18:23:02Z | |
dc.date.available | 2020-12-03T18:23:02Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-10-22 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/62675 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programındaki öğrencilerin pedagojik yeterliklerini ve akademisyenlerin Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programına yönelik görüşlerini belirlemektir. Araştırma örneklemini 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Balıkesir Üniversitesinde Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programına katılan 319 öğrenci ve Balıkesir Üniversitesinde görev yapan 17 akademisyen oluşturmaktadır. Araştırmada Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programına katılan öğrencilerin yeterliklerini belirlemek için veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen `Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programı Öğretmen Yeterlikleri Ölçeği` kullanılmıştır. Ayrıca araştırmada akademisyenlerin Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programının Değerlendirilmesine yönelik görüşlerini belirlemek için yine araştırmacı tarafından geliştirilen `Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programının Değerlendirilmesine Yönelik Görüşme Formu` diğer bir veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde tek yönlü varyans analizi(ANOVA), bağımsız gruplar t-testi, korelasyon analizi, betimsel analizden faydalanılmıştır. Öğretmen adaylarının Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programı yeterlikleri cinsiyet, mezun olunan/olunacak bölüm, iş deneyimi ve yeterlik alanları boyutlarında ilişkili olmasına göre değişip değişmediği araştırılmıştır.Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının yeterlik düzeylerinin Süreç, Değerlendirme, Planlama, Gelişim, Değerler ve Materyal olmak üzere altı faktörde toplandığı görülmektedir. Ayrıca yapılan analizlerde öğretmen adaylarının Pedagojik Formasyon Eğitimi Yeterliklerinin cinsiyete, mezun oldukları/olacakları bölüme, iş deneyimine göre farklılaşmadığı ve öğretmen adaylarının Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programı yeterlikleri ile ilgili görüşlerinin yeterlik alanları boyutlarında ilişkisinin tüm boyutlarda genelde pozitif yönde ve orta düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır.On yedi akademisyen ile yapılan görüşmelerden elde edilen araştırma sonuçlara göre farklı fakülte mezunlarına verilen Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programı ile ilgili olarak akademisyenler; eğitim fakültelerinin öneminin azalması, eğitim fakülteleri öğrencilerinin motivasyonlarının düşmesi, süreç boyunca kazanılması gereken bilgi ve becerilerin kısa sürede kazandırılamaması gibi nedenlerle çoğunlukla olumsuz görüş belirtmişlerdir. Öğrencilere verilen pedagojik formasyon eğitiminin iki eğitim-öğretim döneminde verilmesine ilişkin olarak ise akademisyenlerin çoğu; öğretmenlik mesleğinin kısa sürede alınan formasyon dersleri ile değil, uzun vadede kazandırılan becerilerden oluştuğu belirtilerek olumsuz görüş bildirmişlerdir. Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programının öğretmenlik becerilerini kazandırma niteliği açısından; programın öğretmenlik becerilerine yönelik bilgileri kazandırdığı ancak öğrencilerin zorunluluk sebebi ile derslere katılması ve tam anlamıyla bu mesleği kabullenmemeleri gibi nedenlerle öğretmenlik becerilerinin uygulamaya dönük boyutlarının kazandırılamadığı görüşlerinde akademisyenlerin aynı fikirde oldukları tespit edilmiştir. Akademisyenler; Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programının olumlu yönlerini; farklı fakülte mezunlarına farklı bir iş kolu açılması, gerçekten öğretmenlik yeteneğine sahip olup eğitim fakültesine giremeyen kişilerin mesleğe kazandırılabilmesi, daha önceki yıllarda uygulanan formasyonsuz atamaların önüne geçilmesi, öğrencilerin program süresince farklı bakış açıları geliştirmeleri şeklinde ifade etmişlerdir. Akademisyenler programın olumsuz yönlerini ise; programın süresinin yetersiz olması, öğrencilerin uygulama boyutuna ait kazanımları yeterince edinememesi, öğrencilerin gittikleri okul ya da fakültelerde yeterli danışmanlık alamaması, alanında uzman öğretim elemanı yetersizliği, formasyon gruplarının sınıf mevcutlarının fazla olması, formasyon gruplarının ortalamalarının düşük olması ve buna bağlı olarak bilgi ve becerileri algılayamamaları şeklinde belirtmişlerdir. Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programına ait akademisyen önerileri ise şöyledir: formasyon eğitiminin yıllara yayılarak verilecek şekilde programın düzenlenmesi, Milli Eğitim Bakanlığı ile uygulamaya dönük boyutlarda daha iç içe çalışmaların yapılması, öğrencilerle uygulamaya dönük daha fazla çalışma yapılması, programın Türkiye şartlarında ihtiyaç duyulan branşlarda ve öğretmen ihtiyacı kadar kişiye verilmesi ve son olarak da her fakültenin bir amacı olduğu ve her fakültenin kendi meslek elemanını yetiştirecek şekilde tüm fakülte programlarında köklü bir yapılandırmanın yapılması gerektiğidir.Anahtar Kelimeler: Pedagojik Formasyon, Yeterlik, Sertifika Programı, Akademisyen Görüşleri. | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to determine the competence of pedagogical formation training students and opinions of academicians about Pedagogical Formation Training Certificate Programme. Research sample consists of 319 Pedagogical Formation Training Certificate Programme students in Balıkesir University in 2014-2015 educational year and 17 academicians in the same university. In the research, `Pedagogic Formation Training Certificate Programme Student Competence Scale` was used as the data collection tool which was developed by the researcher. Besides, another form, `Pedagogic Formation Training Certificate Programme Evaluation Interview Form`, was developed and used by the researcher to identify the opinions of academicians about the programme. One-way analysis of variance (ANOVA), independent samples t-test, correlation analysis and descriptive analysis methods were used to analyze the data obtained from the research. The relation between the programme competence and the gender, graduated department, work experience and qualifications of preservice teachers in pedagogic formation certificate training was researched relatively. It's inferred from the research that the competence levels of the preservice teachers converge on six elements: Process, Evaluation, Plan, Development, Professional Value and Material. Upon analysis, the competence of preservice teachers does not diverse related to gender, graduated department or work experience. Also there is a positive and medium-level correlation between the opinions of preservice teachers about Pedagogic Formation Training Certificate competence and the aspects of the competence fields.According to the results obtained from the interviews of seventeen academicians, they mostly put forward negative opinions depending on the facts that the losing significance of the faculty of education, demotivation of the students of education and the lack of gaining qualifications in a short term in Pedagogical Formation Training Certificate Programme. As regards to the duration of pedagogical formation training, which is a two-half term programme, most of the academicians reported their opinions negatively because they think that teaching profession cannot be qualified by a short term training but it can be qualified by skills acquired in a long period of education. Academicians build consensus on the opinion of the qualification of basic skills in Pedagogical Formation Training Certificate Programme is adequate, but on the contrary the programme lacks in application extent because of the compulsory attendance to the course and students' not internalizing the teaching profession as much as it is desired. Academicians reported positive opinions on Pedagogical Formation Training Certificate Programme regarding these aspects: It creates a job opportunity for those who could not enter the faculty of education but have talent in teaching profession, it prevents assignments without teaching formation which was common until recently and it contributes to students' point of views. Academicians reported their negative opinions about the programme in these aspects: The duration of the course is inadequate, students can't gain required outcomes in application step, students cannot receive enough consultancy in the faculties or schools, the number of qualified instructors is insufficient, classrooms are crowded and grade point average of course attendants are too low to gain required skills. Academician suggestions for Pedagogical Formation Training Certificate Programme are: A better designed and scheduled programme in longer terms, cooperation with the Ministry of National Education in training applications, emphasis on practice drills and applications with students, available programmes only for the demanded branches and teacher needs in Turkey and in conclusion, the necessity of the radical reconstructions in all faculty programmes to train students in line with the purpose of faculty's existence.Key Words: Pedagogical Formation, Competence, Certificate Programme, Academician Opinions. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Öğrencilerin pedagojik formasyon eğitimi sertifika programı yeterliklerinin belirlenmesi ve akademisyenlerin pedagojik formasyon eğitimi sertifika programına yönelik görüşleri | |
dc.title.alternative | Determination of the competence of pedagogical formation training students and opinions of academicians about pedagogical formation training certificate programme | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-10-22 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Students | |
dc.subject.ytm | Pedagogical formation | |
dc.subject.ytm | Education | |
dc.subject.ytm | Sufficiency | |
dc.subject.ytm | Certificate | |
dc.subject.ytm | Academicians | |
dc.subject.ytm | Education programs | |
dc.subject.ytm | Formation | |
dc.subject.ytm | Candidate teachers | |
dc.subject.ytm | Vocational education | |
dc.identifier.yokid | 10234259 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 543813 | |
dc.description.pages | 134 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı | |