Bireysel görüşme yöntemiyle babalık görev algısının incelenmesi
dc.contributor.advisor | Kuzgun, Yıldız | |
dc.contributor.author | Altin, Mahizar | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T06:46:16Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T06:46:16Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/626515 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada babaların babalığı nasıl algıladığı, çocuklarının sağlığı,kişilik eğitimi, okul başarıları gibi durumları ile ilgili görevleri ne dereceüstlendikleri ve görev olarak algıladıkları tartışılmıştır. Araştırma nitel birçalışma olup babalarla görüşmeler yapılarak veri toplanmıştır. Babalarıneşleriyle rol paylaşımı, kendi babalarından etkilenme durumlarına bakılmış,onlar için kız ve erkek çocuk arasında fark olup olmadığı sorulmuştur.Araştırma sonucunda; babaların eğitim düzeyi yükseldikçe çocuklarınıneğitimi ile daha fazla ilgilendikleri, çocuklarının gelişimi ve eğitimleriyle ilgilieşleriyle daha fazla paylaşımda bulundukları gözlemlenmiştir. Araştırma dababaların kendi babalarından daha demokratik davranma isteği içinde olduklarıgörülmüş, yine eğitim düzeyi yükseldikçe demokratik davranış düzeyi deyükselmiştir.Anahtar Kelimeler: Babalık, babalık algısı | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to determine how fathers perceive the notionof being a father and to what extend they take parental responsibilities of theirchildren's health, personality, development and school success. This study hasbeen conducted using qualitative research methods as well as a data that hasbeen collected by interviewing fathers from different backgrounds; the studyfocused on parental responsibilities and how fathers share tasks with theirspouses, whether they are affected by their experiences with their own fathersor they differentiate their daugters and sons.Research results showed that as the education level of the father increases,the attention that pay to their children's education and development increasesaccordingly, and they have the tendency to share tasks with their spouses oneducation related issues. Furthermore, the research results indicated that theywant to be more democratic than their fathers, and thus, as the education levelincrease their democratic behaviors increases proportionally.Keywords: Fatherhood, Paternity, Perception of fatherhood | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Bireysel görüşme yöntemiyle babalık görev algısının incelenmesi | |
dc.title.alternative | Examinatiob of the sense of fatherhood through i̇ndividual i̇nterviews | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Psikoloji Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Fathers | |
dc.subject.ytm | Fatherhood | |
dc.subject.ytm | Father-child interaction | |
dc.subject.ytm | Parents attitude | |
dc.identifier.yokid | 10055190 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL AREL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 375393 | |
dc.description.pages | 139 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |