2001-2015 arası Afganistanda belediyecilik ve belediyelerin karşılaştığı sıkıntılar
dc.contributor.advisor | Uzun, Özüm Sezin | |
dc.contributor.author | Turan, Abdulqadir | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T06:45:29Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T06:45:29Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2021-03-04 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/625985 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada 2001-2015 arası Afganistan'da belediyecilik ve belediyelerin karşılaştığı sorunlar incelenmiş olup yerel kapsamda, demokratik ülkelerde siyasal ve güçlü bir mekânizma olarak belediyeler, yerel hizmetleri merkezi yönetim denetimi ve kontrolü altında toplumun tüm kesimlerinde, normal koşullardaki hizmet sunumunda, halka en yakın ve en etkili kurumdur. Ancak Afganistan'da 2001 yılından itibaren belediyelerin demokratik yönetim anlayışı kapsamında kurulması hedeflenmiş olup 2004 anayasasının 141. Maddesinde belediyelerin kuruluşu ve karar verici organların göreve gelmesi konusunda net bir hüküm bulunmaktadır. Ancak ülke genelinde yaşanan ve yaşamakta olan istikrarsızlığın nedeniyle bu kurumun henüz demokratik yönetim anlayışı kapsamında oluşmamaktadır. Buna karşın yerel düzeyde merkezi yönetimin güçlü bir şekilde idari, mali ve politika uygulama yetkisi bulunmaktadır dolayısıyla belediyelerin kentsel hizmetleri yerine getirilmesinde net bir şekilde takdir yetkisi bulunmamaktadır. Çünkü kentsel hizmetlerin yerine getirilmesinde diğer yerel yönetim kuruluşları ve merkezi yönetimin taşra müdürlüklerini de faaliyet göstermektedirler. Dolayısıyla ülke genelinde kentsel hizmetlerin sunumunda tek bir kurum yetkili değildir. Bu nedenle yerel düzeyde bazı sorunlar meydana gelmektedir. Ülke'de yerel yönetimlerle ilgili net bir mekânizma olmadığından dolayı bu durum yerel yönetimlerde özellikle de belediyelerde yönetimsel sorunları meydana getirmiştir. Sorunların en önemlisi belediyelerde halkın katılımının olmaması ve belediyelerin karar organları merkezi yönetim tarafın atanmasıyla oluşmasıdır hal bu ki anayasada belediyelerin karar organları seçimle iş başına gelmesi net bir şekilde ifade edilmiş ancak yerel yönetimler de yapısal sorunlar nedeniyle yerel seçimler gerçekleşmemiştir. Belediyelerde halkın katılımını sağlanması için belediyeler danışma komisyonu oluşturulmuş halk ile belediyeler arasında köprü oluşturur ancak görevi danışma niteliğinde olması nedeniyle belediyeleri denetleyemez. Belediyeler kentsel yönetim ve kentsel hizmet sunma bakımından yerel kapsamda kamu kurumları arasında ilk sırada yer almaktadır ancak Afganistan kentleri farklı kamu kurumları tarafından yönetildiği için hizmetlerde aksaklık çıkar buna bağlı olarak halkın ihtiyaçlarına göre hizmet sunulmamaktadır. Belediyelerin hizmet sunması için maddi ve beşeri kapasitesine sahip olması gerekir bu hususta Afganistan belediyelerinde maddi ve beşeri kapasite sorunları bulunmaktadır belediylerin maddi sorunları, belediylerin ekipmanlarındaki sorunlar olup beşeri sorunlar ise personellerin eğitim düzeyinin düşük olması ve uzman personellerin olmamasından kaynaklanmaktadır. | |
dc.description.abstract | In this study, the problems encountered by municipalities and municipalities in Afghanistan between 2001 and 2015 have been examined. In the local context, municipalities as a political and powerful spatial in the democratic countries, local services under the control and control of central government in all segments of society, in the provision of normal conditions, the closest and most effective and institutions. However, since 2001, it has been aimed to establish municipalities within the scope of democratic management concept and in Article 141 of the 2004 constitution there is a clear provision regarding the establishment of municipalities and the decision-making of decision-making bodies. However, due to the instability experienced and living throughout the country, this institution has not yet been formed within the scope of democratic management. At the local level, however, central government has a strong mandate for administrative, financial and policy enforcement, and therefore municipalities have no clear discretion in the performance of urban services. because other local government organizations and the provincial directorates of the central administration are also active in the implementation of urban services. Therefore, a single institution is not authorized in the provision of urban services throughout the country. There are therefore some problems at the local level.The aim of this thesis is to develop a new management structure between the years 2001 and 2015 in Afghanistan, which is the closest public corporation to meet the needs of the people, to clearly identify the needs of the public and to implement these policies and to meet the needs and needs of the people in the local context. To explain the new functions and the difficulties they face. In this study, the reasons for the instability experienced in Afghanistan and the ongoing instability in the general management of the country and the resulting instability of a management instability and a useful mechanism in the country have been investigated.As there is no clear mechanism for local governments in the country, this has led to administrative problems in local administrations, especially in municipalities. The most important of the problems is the lack of public participation in municipalities and the decision-making bodies of the municipalities are formed by the appointment of the central administration party. In order to ensure public participation in municipalities, the municipalities advisory commission forms a bridge between the public and the municipalities, but the municipality cannot supervise the task as it is advisory. Municipalities are in the first place among the public institutions in terms of urban management and urban services, but as the cities of Afghanistan are managed by different public institutions, there is a lack of services and accordingly, services are not provided according to the needs of the people. Municipalities are in the first place among the public institutions in terms of urban management and urban services, but as the cities of Afghanistan are managed by different public institutions, there is a lack of services and accordingly, services are not provided according to the needs of the people. Municipalities must have a material and human capacity to provide services in this regard in the municipalities of Afghanistan have material and human capacity problems, municipalities have problems in the material problems of municipalities, human rights problems are due to the low level of education and lack of expert staff. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Kamu Yönetimi | tr_TR |
dc.subject | Public Administration | en_US |
dc.title | 2001-2015 arası Afganistanda belediyecilik ve belediyelerin karşılaştığı sıkıntılar | |
dc.title.alternative | Municipality in Afghanistan between 2001-2015 and faced problems | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2021-03-04 | |
dc.contributor.department | Mahalli İdareler ve Yerinden Yönetim Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Afghanistan | |
dc.subject.ytm | Local administrations | |
dc.subject.ytm | Municipalities | |
dc.identifier.yokid | 10260807 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 569134 | |
dc.description.pages | 115 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |