Show simple item record

dc.contributor.advisorYavuz, Mesut
dc.contributor.authorNurullayeva, Narmin
dc.date.accessioned2021-05-08T06:44:20Z
dc.date.available2021-05-08T06:44:20Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2021-03-12
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/625233
dc.description.abstractAmaç: Bu araĢtırmanın amacı ortaokul öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığı,aleksitimi ve üstbiliĢ sorunları arasındaki iliĢkiyi incelemektedir.Yöntem: Ġstanbul‟da 3 ortaokuldan 9-16 yaĢ aralığında 667 öğrenci (%51.1 erkek,s=341, % 48.7 kadın, s=325, %0.1 belirtmemiĢ, s=1) çalıĢmaya dahil edilmiĢtir.AraĢtırmada KiĢisel Bilgi Formu, 20 soruluk Toronto Aleksitimi Ölçeği (TAÖ-20),ÜstbiliĢ Ölçeği Çocuk ve Ergen (ÜBO-ÇE) ve Çocuklar için Dijital OyunBağımlılığı Ölçeği (ÇĠDOBÖ) uygulanmıĢtır. AraĢtırmanın istatistiksel analizindeise SPSS 20 programından yararlanılmıĢtır. Pearson Momentler Çarpımı KorelasyonTesti, Bağımsız Örneklem T Testi ve Ġkili Durum Lojistik Regresyon AnalizikullanılmıĢtır.Bulgular: Erkek katılımcıların Çidobö toplam puanları, kızlara oranla anlamlıölçüde yüksek bulunmuĢtur. Übö-çe toplam puanları, TAÖ-20 toplam ve alt boyutpuanları ile pozitif yönde anlamlı korelasyonlar göstermektedir. Çidobö toplampuanları ile Übö-çe faktör 1 puanları pozitif yönde anlamlı korelasyongöstermektedir. Cinsiyet, ÜBÖ-ÇE faktör 1, TAÖ-20 faktör 1ve TAÖ-20 faktör 3faktörlerinin dijital oyun bağımlısı olma durumunu anlamlı ölçüde öngördüğü tespitedilmiĢtir.Sonuç: Aleksitimi karakter özelliklerinin erken farkedilmesi ve tedavi planlanmasıile üstbiliĢ sorunlarını hedefleyen terapötik müdahaleler dijital oyun bağımlılığıgeliĢim riskini azaltabilir.Anahtar Kelimeler: Dijital Oyun Bağımlılığı, Aleksitimi, Üstbiliş
dc.description.abstractObjective: The aim of this study is to examine the association between digital gameaddiction, alexithymia and metacognitive problems in secondary school students.Method: 667 students aged 9-16 years (51.1% male, n=341; 48.7% female, n=325;0.1% unchecked, n=1) from three secondary schools in Istanbul participated in thisstudy. Personal Information Form, Toronto Alexithymia Scale (TAS-20),Metacognition Questionnaire For Children (MCQ-C) and Digital Game AddictionScale for Children (DGASFC) were applied to participants. SPSS 20 was used forstatistical data analysis. Also The Pearson Product Moment Correlation, IndependentSamples T Test and Binary Logistic Regression Analysis were used for analysis.Results: Total DGASFC scores of male participants were found to be significantlyhigher than the female participants. There were significant positive correlationsbetween MCQ-C total sores, TAS- 20 total and sub-dimension scores. There was asignificant positive correlation between DGASFC total scores and MCQ-C factor 1scores. Gender, MCQ-C factor 1, TAS-20 factor 1 and TAS-20 factor 3 were foundto predict the status of digital game addiction, significantly.Conclusion: Early interventions about determining the alexithymia personality traitsand establishing treatment plans, and therapeutic interventions adressing digitalmetacognition problems may decrease the risk of digital game addictiondevelopment.Key Words: Digital Game Addiction, Alexithymia, Metacognitionen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleOrtaokul öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığı ile aleksitimi ve üstbilişsel sorun arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.title.alternativeExamination of the associations between digit al game addiction, alexithymia personality traits and metacognitive problems among secondary school students
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2021-03-12
dc.contributor.departmentPsikoloji Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmDependency
dc.subject.ytmGame addiction
dc.subject.ytmComputer games
dc.subject.ytmAlexithymia
dc.subject.ytmMetacognitive
dc.identifier.yokid10303391
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid569509
dc.description.pages79
dc.publisher.disciplinePsikoloji Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess