Ortaokul öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığı ile aleksitimi ve üstbilişsel sorun arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Yavuz, Mesut | |
dc.contributor.author | Nurullayeva, Narmin | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T06:44:20Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T06:44:20Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2021-03-12 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/625233 | |
dc.description.abstract | Amaç: Bu araĢtırmanın amacı ortaokul öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığı,aleksitimi ve üstbiliĢ sorunları arasındaki iliĢkiyi incelemektedir.Yöntem: Ġstanbul‟da 3 ortaokuldan 9-16 yaĢ aralığında 667 öğrenci (%51.1 erkek,s=341, % 48.7 kadın, s=325, %0.1 belirtmemiĢ, s=1) çalıĢmaya dahil edilmiĢtir.AraĢtırmada KiĢisel Bilgi Formu, 20 soruluk Toronto Aleksitimi Ölçeği (TAÖ-20),ÜstbiliĢ Ölçeği Çocuk ve Ergen (ÜBO-ÇE) ve Çocuklar için Dijital OyunBağımlılığı Ölçeği (ÇĠDOBÖ) uygulanmıĢtır. AraĢtırmanın istatistiksel analizindeise SPSS 20 programından yararlanılmıĢtır. Pearson Momentler Çarpımı KorelasyonTesti, Bağımsız Örneklem T Testi ve Ġkili Durum Lojistik Regresyon AnalizikullanılmıĢtır.Bulgular: Erkek katılımcıların Çidobö toplam puanları, kızlara oranla anlamlıölçüde yüksek bulunmuĢtur. Übö-çe toplam puanları, TAÖ-20 toplam ve alt boyutpuanları ile pozitif yönde anlamlı korelasyonlar göstermektedir. Çidobö toplampuanları ile Übö-çe faktör 1 puanları pozitif yönde anlamlı korelasyongöstermektedir. Cinsiyet, ÜBÖ-ÇE faktör 1, TAÖ-20 faktör 1ve TAÖ-20 faktör 3faktörlerinin dijital oyun bağımlısı olma durumunu anlamlı ölçüde öngördüğü tespitedilmiĢtir.Sonuç: Aleksitimi karakter özelliklerinin erken farkedilmesi ve tedavi planlanmasıile üstbiliĢ sorunlarını hedefleyen terapötik müdahaleler dijital oyun bağımlılığıgeliĢim riskini azaltabilir.Anahtar Kelimeler: Dijital Oyun Bağımlılığı, Aleksitimi, Üstbiliş | |
dc.description.abstract | Objective: The aim of this study is to examine the association between digital gameaddiction, alexithymia and metacognitive problems in secondary school students.Method: 667 students aged 9-16 years (51.1% male, n=341; 48.7% female, n=325;0.1% unchecked, n=1) from three secondary schools in Istanbul participated in thisstudy. Personal Information Form, Toronto Alexithymia Scale (TAS-20),Metacognition Questionnaire For Children (MCQ-C) and Digital Game AddictionScale for Children (DGASFC) were applied to participants. SPSS 20 was used forstatistical data analysis. Also The Pearson Product Moment Correlation, IndependentSamples T Test and Binary Logistic Regression Analysis were used for analysis.Results: Total DGASFC scores of male participants were found to be significantlyhigher than the female participants. There were significant positive correlationsbetween MCQ-C total sores, TAS- 20 total and sub-dimension scores. There was asignificant positive correlation between DGASFC total scores and MCQ-C factor 1scores. Gender, MCQ-C factor 1, TAS-20 factor 1 and TAS-20 factor 3 were foundto predict the status of digital game addiction, significantly.Conclusion: Early interventions about determining the alexithymia personality traitsand establishing treatment plans, and therapeutic interventions adressing digitalmetacognition problems may decrease the risk of digital game addictiondevelopment.Key Words: Digital Game Addiction, Alexithymia, Metacognition | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Ortaokul öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığı ile aleksitimi ve üstbilişsel sorun arasındaki ilişkinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Examination of the associations between digit al game addiction, alexithymia personality traits and metacognitive problems among secondary school students | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2021-03-12 | |
dc.contributor.department | Psikoloji Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Dependency | |
dc.subject.ytm | Game addiction | |
dc.subject.ytm | Computer games | |
dc.subject.ytm | Alexithymia | |
dc.subject.ytm | Metacognitive | |
dc.identifier.yokid | 10303391 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 569509 | |
dc.description.pages | 79 | |
dc.publisher.discipline | Psikoloji Bilim Dalı |