Show simple item record

dc.contributor.advisorÖzyer, Yağmur
dc.contributor.authorDemirel, Serpil
dc.date.accessioned2021-05-08T06:44:00Z
dc.date.available2021-05-08T06:44:00Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2021-04-20
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/625051
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, hizmetkar liderliğin çalışanların iş tatminleri üzerine olan etkilerini incelemektedir. Araştırmanın örneklemini İstanbul'da özel bir sağlık kurumunda çalışan toplam 100 kişi oluşturmaktadır.Araştırmaya katılanların %84'ü kadın, %34'ü 25 yaş ve altında, %59'u evli ve %35'i ön lisans mezunudur. Kurumundaki çalışma süresi 1 yıldan az olanların oranı %21,2; 1-5 yıl olanların oranı %42,4; 6-10 yıl olanların oranı %19,2; 11-15 yıl olanların oranı %10,1; 15 yıldan fazla olanların oranı %7,1'di. Araştırmada, elde edilen verilere göre; iş tatmini, hizmetkar liderlik ve ölçeklerin alt boyutları açısından bakıldığında cinsiyet, yaş ve medeni durum açısından istatistiksel açıdan anlamlı farklılık bulunmamıştır. Eğitim durumu, İşyeri den duyulan memnuniyetsizlik' de göre farklılık göstermektedir. Analiz sonuçlarına göre eğitim seviyesi yükseldikçe İşyeri den duyulan memnuniyetsizlik puanı da yükselmektedir. Şu an ki kurumunda çalışma süresi açısından incelendiğinde, İşyeri den duyulan memnuniyet puanına göre anlamlı farklılık göstermektedir. Buna göre 1 yıldan az süredir çalışanların İşyeri den duyulan memnuniyet puanları en yüksektir. Analiz sonuçlarına göre hizmetkar liderlik İşyeri den duyulan memnuniyet ve iş tatmini arasında pozitif yönlü orta kuvvetli ilişki bulunmaktadır. Buna göre hizmetkar liderlik arttıkça iş tatmini de artmaktadır.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to examining the influence of the servant leadership on the job satisfaction of employees. The sample of the research consists of a total of 100 people working in a private health institution in Istanbul. Among the participants, the proportion of women was 84 %; The ratio of persons under 25 years old is 34 %; 41 % of the respondents are single and 59 % are married. Among the participants, The ratio of undergraduates is %35. The rate of those who have less than 1 year of working time in the institution is %21,2; who are 1-5 years is %42.4;who are 6-10 years is %19,2;who are 11-15 years is %10.1 and The rate of those who were working more than 15 years was %7.1. In the study, according to the obtained data; There was no statistically significant difference in terms of gender, age and marital status in terms of job satisfaction, servant leadership and subscales of the scale. The educational status differs according to the dissatisfaction of the workplace. According to the results of the analysis, the higher the level of education, the higher the score of dissatisfaction, which is called the workplace. When examined from the point of view of the working time in the current institution, the workplace shows a meaningful difference according to the satisfaction score. According to this, employees who work less than 1 year have the highest satisfaction scores According to the results of the analysis, the servant leadership There is a positive positive moderate relationship between job satisfaction and job satisfaction. Accordingly, as the servant leadership increases, the job satisfaction also increasesen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectSağlık Kurumları Yönetimitr_TR
dc.subjectHealth Care Managementen_US
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleHastanelerde hizmetkar liderliğin çalışanların iş tatminleri üzerine olan etkilerinin incelenmesi
dc.title.alternativeResearch in effects of servant leadership on job satisfaction of employee in hospitals
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2021-04-20
dc.contributor.departmentHastane ve Sağlık Kuruluşlarında Yönetim Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmHospitals
dc.subject.ytmLeadership
dc.subject.ytmLeadership models
dc.subject.ytmServant leadership
dc.subject.ytmWorkers
dc.subject.ytmJob satisfaction
dc.subject.ytmHealth personnel
dc.identifier.yokid10160130
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL AREL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid463132
dc.description.pages93
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess