Show simple item record

dc.contributor.advisorFaikoğlu, Rehat
dc.contributor.authorYildirim, Songül
dc.date.accessioned2021-05-08T06:41:17Z
dc.date.available2021-05-08T06:41:17Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-12-03
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/623882
dc.description.abstractDoğuma hazırlık eğitimleri, primipar kadınlarda sık görülen doğum korkusunu azaltarak, anne ve yenidoğanın doğum sonuçlarını olumlu yönde etkileyebilmektedir. Bu çalışma, doğuma hazırlık eğitimlerinin gebelerin doğum korkusunu ve doğum şekli tercihlerine etkisinin belirlenmesi amacı ile yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, 01 Ocak 2019-31 Temmuz 2019 tarihleri arasında ''SBÜ İstanbul Kanuni Sultan Süleyman Eğitim ve Araştırma Hastanesi'nde'' kadın doğum kliniğine başvurmuş 220 primipar gebeden en az bir kez Doğuma Hazırlık eğitimi almış 110 gebe ile doğuma hazırlık eğitimi almamış 110 gebe oluşturmaktadır. Araştırma, yarı-deneysel ve ileriye dönük tiptedir. Eğitim alan grup en az bir kez doğuma hazırlık eğitimine katılmış olup, eğitim almayan gruba herhangi bir müdahalede bulunulmamıştır. Çalışmanın verileri gebeler ile yüz yüze görüşülerek toplanmıştır. Verilerin toplanmasında ''Kişisel bilgi formu'', ''Wijma Doğum Beklentisi/Deneyimi Ölçeği Versiyon A'', '' Özyeterlilik Ölçeği'' kullanılmıştır. Verilerin analizinde yüzdelik, Anova, Mann-Whitney U, Ki-Kare, T-testi, Kruskal Wallis, sayısal sürekli değişken analizinde Pearson kolerasyon analiz testleri, gruplar arası fark Scheffe testi kullanılarak değerlendirilmiştir. Eğitim alan ve eğitim almayan gruptaki kadınların tümü evli, 18 yaş üzeri ve primipar gebelerden oluşmuştur. Eğitim alan gruptaki kadınların çoğunluğu üniversite mezunu olup, yaş ortalamasının 28,91, eğitim almayan grupta ise 24,25 olduğu belirlenmiştir. Eğitim alan grup 52,61'orta şiddette'doğum korkusuna sahipken eğitim almayan grupta bu puan 57,04 çıkmış olup her iki grubunda 'doğum korkusu seviyesi (W-DEQ-A puanı 38-65 arasında olanlar') orta düzeyde çıkmıştır. Eğitim almış ve eğitim almamış olan primipar gebelerin doğum tercihi birbirine benzer çıkmış olup eğitim alan grubun %95,9'u, eğitim almayan grubun ise %87,3'ü normal vajinal doğum planlamışlardır. Doğum sonu görüşülen eğitim almış primipar gebelerin %49,4'ü sezaryen, %50,7'sinin normal vajinal doğum gerçekleştirmiştir. Sezaryen oranının planlanandan çok yüksek çıkma sebebinin %95,5 oranında tıbbi endikasyonlar olduğu belirlenmiştir. Çalışmamız sonucunda doğuma hazırlık eğitimi almanın doğum yöntemi olarak normal vajinal doğum tercihini artırdığı (p<0,05), fakat gerçekleşen doğum şeklinde sezaryen oranlarının yüksek çıktığı saptanmıştır. Doğum öncesi bakım alma ve doğuma hazırlık eğitimlerinin yaygınlaştırılması önerilmektedir.
dc.description.abstractChildbirth preparation trainings can reduce the fear of birth which is common in primiparous women and may have positive effects on maternal and newborn birth outcomes. 'The aim of this study was to determine the effect of birth' fear and type of birth preferences of pregnant women attending childbirth preparation trainings. The population of the study consisted of 220 primiparous pregnant women who had applied to Obstetrics Clinic at ''SBU Istanbul Kanuni Sultan Süleyman Training and Research Hospita''l between January 01, 2019 and July 31, 2019,110 pregnant women who had at least one Prep Birth Training at least once, and 110 of those haven't received birth training at all. The research is semi-experimental and prospective. The training group participated in childbirth preparatory training at least once, and no intervention was made to the non-training group. The data of the study was collected by face to face interviews with pregnant women. ''Personal Information Form, Wijma Birth Expectation / Experience Scale Version A, Self-Efficacy Scale'' were used for data collection. Percentage, Anova, Mann-Whitney U, Chi-Square, T-test, Kruskal Wallis, and Pearson correlation analysis tests were used for numerical continuous variable analysis and the difference between the groups was evaluated using Scheffe test. All women in the education and non-education groups were married, older than 18 years of age and consisted of primiparous pregnant women. The majority of the women in the education group were university graduates, with an average age of 28.91 years and 24.25 for the non-education group. While the group receiving training had moderate birth fear (W-DEQ score 52.61), this score increased to 57.04 in the non-training group, and the birth fear (W-DEQ score between 38-65) was moderate in both groups. The birth preference of primiparous pregnant women who were educated and not educated was similar and 95.9% of the group receiving education and 87.3% of the group receiving no education planned normal vaginal delivery. At the end of the delivery, the primiparous pregnant women who were educated 49.4% had cesarean section and 50.7% had normal vaginal delivery. It was determined that the rate of the indications for cesarean section was higher than planned as 95.5 % and the most common reasons were medical indications. As a result of our study, it was found that getting education for birth, increased the preference of normal vaginal birth as a method of delivery (p <0.05), but cesarean rates'were found to be high. It is recommended that' pre-natal care and delivery preparation trainings should be expanded.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectHemşireliktr_TR
dc.subjectNursingen_US
dc.titleDoğuma hazırlık eğitimi almış primipar gebelerin doğum şekli tercihleri
dc.title.alternativeBirth method choices of primipar women participating in childbirth preparation education
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-12-03
dc.contributor.departmentHemşirelik Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmPregnancy
dc.subject.ytmFear of birth
dc.subject.ytmVaginal birth
dc.subject.ytmDelivery
dc.subject.ytmPatient education
dc.identifier.yokid10302372
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL AREL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid602523
dc.description.pages89
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess