Show simple item record

dc.contributor.advisorUtlu, Zafer
dc.contributor.authorDamat, Arif
dc.date.accessioned2021-05-08T06:40:54Z
dc.date.available2021-05-08T06:40:54Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2018-12-05
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/623754
dc.description.abstractKent içi raylı sistemler sınıflamasında en çok yolcu taşıma kapasite sahip ulaşım aracı metro'dur. Bu tercih edilme insan kalabalığı anlamına gelmekle birlikte, beraberinde bir çok iş kazasınıda meydana getirebilmektedir.Bu tez çalışmasında istanbul metro istasyonlarında insanları bir yerden bir yere en güvenilir biçimde taşımak için işletme esnasında yolcunun hareket akışı dikkate alınarak, istasyona giriş yapması, perona inmesi, perona yürümesi, peronda oturması, treni beklemesi ve trene binmesi vb. senaryoları ve geçmişte yaşanan kazalar göz önünde bulundurularak alınan iş güvenlik uygulamalarından acil durum eylem planı, yangın ihbar ve kontrol sistemleri, yangından korunma sistemleri, drenaj sistemi, havalandırma sistemi, elektrik işleri, aydınlatma sistemleri, PAKS(Peron Ayırıcı Kapı Sistemi), PESB/CESB( Platform ve Merkezi Acil Durdurma Butonu), Acil çıkış kapıları, uyarı levhaları ,temel iş güvenlik önlemleri, spesifik durumlara karşı alınan iş güvenlik önlemleri ve yaşanabilecek kazaların fine kinney ve 5x5 matris risk değerlendirmesi yöntemleri ile karşılaştırılması anlatılmaktadır.
dc.description.abstractA lot of people living in crowded cities around the world choose somewhere along the road where they according to their own conditions from highway, airway, sea or railway transportation. Roadway, airway, railway and seaway is choose in suburban journey respectively in Turkey. This subject is changing in city trasportation in Istanbul. It becomes; railway, roadway and seaway in metropol city Istanbul. As it understand from this information the most important thing is inner-rail systems. Among the inner-rail systems the most crowded carrying capacity belongs to metro. This prefferring means personal crowded at the same time means many accidents.In this thesis studying, in oder to transport people from one place to another in Istanbul metro station in the most reliable way, basic safety measures and operational safety, measures taken against specific situations will be explained by considering the movement flow of the passenger during operations.If the accidents will be considered like entrance of the passengers to station and peron walk in to the peron, sit down on the peron, wait for the train, board into train, etc. There are safety measures can be taken like; emergency action plan , fire detection and control systems, protecting the fire systems, drainage systems, ventilation systems, electrical and optical systems, PSD ( Peron Screen Door), PESB/CESB, emergency exit doors, warning plates etc.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectKazalartr_TR
dc.subjectAccidentsen_US
dc.subjectUlaşımtr_TR
dc.subjectTransportationen_US
dc.titleİstanbul metro istasyonlarında iş güvenliği uygulamaları
dc.title.alternativeOccupational health and safety applications in Istanbul metro stations
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-12-05
dc.contributor.departmentİş Sağlığı ve Güvenliği Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid10200084
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid521906
dc.description.pages125
dc.publisher.disciplineİş Güvenliği ve Sağlığı Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess