İmam hatip liseleri 9. ve 10. sınıf müfredatıyla bağdaştırılmışArapça-Türkçe görsel sözlük örneği
dc.contributor.advisor | Arslan, İclal | |
dc.contributor.author | Güney, Sibel | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T12:54:17Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T12:54:17Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-11-27 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/622737 | |
dc.description.abstract | Ülkemizdeki dil öğretiminin zorluğunu okullarda gözlemlememiz üzerine birçalıĢma yapılmasına karar verilmiĢtir. Bu tez çalıĢması da, öğrencilerin Arapçaderslerinde kelimeleri sözlükten kolay bulup öğrenebilmeleri için hazırlanmıĢtır.Tez, 2 bölümden oluĢmaktadır. Tezin ana kısmını hazırlayabilmek için, dahaönceden hazırlanmıĢ sözlük çalıĢmalarına, yazılıĢ sebeplerine genel hatlarıylabakılmıĢtır.Tezin 1. bölümünde `Sözlükbilim nedir`? sorusuna cevap ararken, aynızamanda sözlükçülükten de bahsedilmiĢtir. Tezimiz, Arapça sözlük yazımı içinhazırlanmıĢ olduğundan Arap dünyasında yazılmıĢ sözlüklerden bahsedilmiĢ, bölümlerive dönemleri genel hatlarıyla incelenmiĢtir. Her sözlüğün yazılıĢ amacının farklılıklargöstermesi ve hitab ettiği kitlenin ihtiyaçları göz önüne alındığında, sözlük çeĢitlerinigözden geçirme ihtiyacı doğmaktadır ve bu sözlüklerin yazılıĢ yöntemleri farklılıklargöstermektedir. Bu düĢünceden yola çıkarak sözlük türlerine ve hazırlama yöntemlerinekısaca değinilmiĢtir. Tüm bu bilgiler toparlandığında tezimizin asıl amacı olan sözlükbölümünü hazırlayabilmek için bir kısım analizlere ihtiyaç duyulmuĢtur. Ġmam hatipliselerinde okuyan öğrencilerin alfabetik sözlüklerden kelime bulmakta zorlandığını vebu yüzden kelime ezberleyemediklerini, derslere kelime öğrenerek hazırgelemediklerini düĢündüğümüzden 100 kiĢilik bir anket çalıĢması yapılmıĢtır. Sonuçolarak müfredata göre düzenlenmiĢ görsel bir sözlüğe ihtiyaç duyduklarıgözlemlenmiĢtir. Bu araĢtırmalar ve analiz sonucunda tezimizin 2. bölümünde görsel birsözlük hazırlanmıĢtır. Sözlüğün kelimeleri, ders kitabında geçen konularla bağlantılıolarak seçilmiĢtir. 9. ve 10. Sınıf konularında geçen bu kelimelerle bağlantılı olarakresimler çizilmiĢtir. Bu resimlerin çizilme amacı, görsellerle desteklenen kelimelerindaha öğretici olacağını düĢünmemizdir. Tezde bu konuyu çalıĢmamızdaki asıl neden debudur. | |
dc.description.abstract | It was decided to make a study of the difficulty of language teaching in schoolsin Turkey. This thesis study is designed for the students to find and learn words fromdictionary easily in Arabic lessons.The thesis consists of two chapters. In order to prepare the main part of thethesis, previously prepared dictionary studies the reasons why to write them..In the first part of the thesis, while searching the answer to the question ,`What is lexicography? `, it has also been mentioned on lexicography Since our thesisis prepared for writing an Arabic dictionary, the dictionaries that were written in Arabworld were mentioned and their sections and periods were examined in general terms..Considering the differences between the purpose of writing each dictionary and theneeds of the people it addresses to , there is a need to review the dictionary types andalso the methods of writing these dictionaries differ from each other . From this point ofview, ,the dictionary types and the methods of preparation are briefly mentioned. Whenall this information is gathered, some analysis is needed to prepare the dictionary whichis the main purpose of our thesis. A 100-person questionnaire study was conducted forthe students who were studying in Imam-Hatip High Schools because of havingdifficulty in finding words in alphabetical dictionaries and, therefore they could notmemorize the words, and come to the class by learning them by heart .. As a result, it isobserved that they need an illustrated dictionary that is separated into their subjectsaccording to the curriculum As a result of these researches and analyzes, a dictionary onvisual content was prepared in section 2 of the thesis.. The words of the dictionary wereselected in connection with the topics that is written in the textbook.. In the 9th and 10thclass subjects, pictures were drawn related to these words. The aim of these images is tothink that the words supported by images will be more instructive. This is the mainreason for my study in this thesis. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Din | tr_TR |
dc.subject | Religion | en_US |
dc.title | İmam hatip liseleri 9. ve 10. sınıf müfredatıyla bağdaştırılmışArapça-Türkçe görsel sözlük örneği | |
dc.title.alternative | Example of Arabic-Turkish illustrated dictionary associated with 9th and 10th class curriculum of imam hatip high schools | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-11-27 | |
dc.contributor.department | Temel İslam Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10277154 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | HİTİT ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 583579 | |
dc.description.pages | 181 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |