Show simple item record

dc.contributor.advisorYamaner, Faruk
dc.contributor.authorEr, Özge
dc.date.accessioned2021-05-07T12:48:29Z
dc.date.available2021-05-07T12:48:29Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2019-04-12
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/622673
dc.description.abstractBu araştırma; otizmli çocuklarda hareket eğitimi ve eğitsel oyun ile yaşam kalitesi ilişkisini incelemek amacı ile yapılmıştır. Araştırmaya; Otizm spektrum bozukluğu tanısı almış 1'i kız, 12'si erkek toplam 13 çocuk katılmıştır. Çocuklara haftada iki gün, günde bir saat olmak üzere 14 hafta süre ile hareket eğitimi programı uygulanmıştır. Tanımlayıcı bir araştırma olup; bu çalışmada kişisel bilgi formu, Çocuklar İçin Yaşam Kalitesi Ölçeği (ÇİYKÖ) ile Kaba Motor Gelişim Testi-II (TGMD II) testi kullanılmıştır.TGMD II testinin ön test son test karşılaştırmasında; Lokomotor puanları hareket eğitimi öncesinde Ortanca (min-maks) 2 (1-10) iken hareket eğitimi sonrasında 7 (1-13) olarak yüksek düzeyde anlamlı artış göstermiştir. Nesne kontrol puanları hareket eğitimi öncesinde Ortanca (min-maks) 5 (1-13) iken hareket eğitimi sonrasında 10 (1-13) olarak yüksek düzeyde anlamlı artış göstermiştir. ÇİYKÖ ölçeğinin Ölçek toplam puanı ortancası (min-maks) hareket eğitimi öncesinde 64,13 (36,96-81,52) iken hareket eğitimi sonrasında 69,56 (40,22-92,39)'ya anlamlı olarak yükselmiştir. Fiziksel sağlık toplam puanları hareket eğitimi öncesinde Ortanca (min-maks) 53,13 (31,25-81,25) iken hareket eğitimi sonrasında 68,75 (31,25-96,88) olarak yüksek düzeyde anlamlı artış göstermiştir. Psikososyal sağlık toplam puanları hareket eğitimi öncesinde Ortanca (min-maks) 60 (30,00-81,67) iken hareket eğitimi sonrasında 70 (45,00-95,00) olarak yüksek düzeyde anlamlı artış göstermiştir.Sonuç olarak, uygulanan hareket eğitimi ve eğitsel oyun programının otizmli çocukların temel motor becerilerinde ve yaşam kalitesi düzeylerinde olumlu etkiye sahip olduğu görülmüştür.Anahtar kelimeler: Eğitsel Oyun, Hareket Eğitimi, Otizm, Yaşam Kalitesi
dc.description.abstractThis study has been conducted for the purpose of examining the relationship between the quality of life and the movement education and educational game for children with autism. Total 13 children, including 1 female and 12 male, who were diagnosed with autism spectrum disorder, participated in the study. The children have been received a program of movement education for one hour a day, two days a week and total 14 weeks. It is a definitive study and personal information form, The Quality of Life Scale for Children (QoL-C) and Test of Motor Development-II (TGMD II) are used.In pre-test and post-test comparison of TGMD II test; the locomotor scores are Medium (min-max) 2 (1-10) before the movement education. After the movement education, it has shown an increase at 7 (1-13) which is an expressively significant increase. The object control scores are Medium (min-max) 5 (1-13) before the movement education. After the movement education, it has shown an increase at 10 (1-13) which is an expressively significant increase. The medium (min-max) of the Total Scale Score of the Quality of Life Scale for Children (QoL-C) is 64,13 (36,96-81,52) before the movement education. After the movement education, it has shown an increase in 69,56 (40,22-92,39) which is an expressively significant increase. Overall Physical Health scores are Medium (min-max) 53.13 (31,25-81,25) before the movement education. After movement education, it has shown an increase at 68.75 (31,25-96,88) which is an expressively significant increase. Overall Psychosocial Health scores are Medium (min-max) 60 (30,00-81,67) before the movement education. After movement education, it has shown an increase at 70 (45,00-95,00) which is an expressively significant increase.As a result, it has been seen that the implemented movement education and the educational game program have positive effects on the basic motor skills and quality of life of the children with autism.Keywords: Educational Game, Movement Education, Autism, Quality of Lifeen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectSportr_TR
dc.subjectSportsen_US
dc.titleOtizmli çocuklarda hareket eğitimi ve eğitsel oyun ile yaşam kalitesi ilişkisinin incelenmesi
dc.title.alternativeExamination of the relationship between the quality of life and the movement education and educational game for children with autism
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-04-12
dc.contributor.departmentBeden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmAutistic disorder
dc.subject.ytmAutism spectrum disorder
dc.subject.ytmChildren
dc.subject.ytmMotion
dc.subject.ytmPhysical education
dc.subject.ytmEducational games
dc.subject.ytmQuality of life
dc.identifier.yokid10208916
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityHİTİT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid516617
dc.description.pages97
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess