Show simple item record

dc.contributor.advisorKırdar, Yalçın
dc.contributor.authorYücel, Emine
dc.date.accessioned2021-05-07T12:41:24Z
dc.date.available2021-05-07T12:41:24Z
dc.date.submitted2013
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/622430
dc.description.abstractPazarlama, ürün ve hizmetlerin hedef kitle tarafından ihtiyaç duyulacak bir biçimde dikkatini çekme çabasıdır. Pazarlamanın konusu sağlık olduğu zaman diğer pazarlama faaliyetlerinden biraz ayrılmaktadır. Çünkü sağlık konusunda hedef kitle bilinçsizdir. Bu bilgi eksikliği nedeniyle pazarlama faaliyetleri çok dikkatli yapılmalıdır. Nitekim konu hassas ve insan sağlığı söz konusudur. İlaç, hastalıkların tanı ve tedavisi için kullanılan kimyasallardır. Reçeteli ve reçetesiz ilaç ayırımı yapılmaktadır. Reçeteli ilaçlar doktorların yazmasıyla kullanılabilirken; reçetesiz ilaçlar eczanelerden, doktor tarafından reçeteleşmesine gerek kalmadan alınabilen ilaçlardır. Tutundurma karması elemanlarından kişisel satış, halkla ilişkiler, satış geliştirme ve reklam, ilacın tanıtım faaliyetleri içerisinde oldukça öneme sahiptir. Reçeteli-reçetesiz ilaç ayırımı tanıtım faaliyetlerine de yansımıştır. Reçeteli ilaçlarının reklamlarının yapılması tıbbi dergiler dışında televizyon, radyo gibi araçlarla kesinlikle yasaklanırken, reçetesiz ilaçların reklamları gazete ve dergilerde sınırlı ölçüde de olsa kanunla serbest bırakılmıştır. Reçeteli ilaçların reklamlarının yasak oluşu tutundurma elemanlarından kişisel satışın rolünü oldukça önemli kılmıştır. Firmalar tıbbi temsilcileri ile bu tanıtım faaliyetlerini yapmaktadırlar, bu noktada da tıbbi temsilcilerin seçimi önem kazanmaktadır. Sektörde sağlam adımlar atan Abdi İbrahim, ilaç sektöründe en iyi 100 ilaç firması arasına girmiş ilk Türk firmasıdır. İlaç tanıtım faaliyetleri kapsamında kişisel satışa ve dolayısıyla tıbbi temsilcilere büyük önem vermektedir. Pazarlama karması elemanları etkin bir şekilde kullanılmaktadır. İlaç reklamlarının serbestliği zamana yayılarak mümkün olabilir; ancak böyle bir duruma hazır olunup olunmadığı hala tartışma konusudur.
dc.description.abstractMarketing, by the attempt of products and services, attracting the attention of the target audience in a format that will be needed. when the subject is health marketing provided other marketing activities. Because the target audience are unconscious about the health subject. Marketing activities should be made very carefully due to lack of information. In fact, this subject is precision and human health. Pharmaceuticals are chemicals used for the diagnosis and treatment for diseases. Distinction between prescription and non-prescription medicines are made. Prescription drugs available issuing the doctors, nonprescription drugs, can be purchased without. prescribing drugs by the doctor pharmacies. Promotion mix elements are very important for personal selling, public relations, sales promotion and advertising, in promotional activities of the medicaments. Reflected to promotional activities in the separation of prescription or nonprescription drugs. Prescription drugs, except for medical journals to advertisements on television, radio as means is definitely banned, non-prescription drugs, advertisements in newspapers and magazines are released to a limited extent in the law. Prohibited advertisements of prescription drugs has made a very important role in the fact that the sale of personal promotion elements.Companies into which promotional activities with their medical representatives. At this point the gaining in importance of choice of medical representatives. Abdi Ibrahim took steps in the industry, pharmaceutical industry of the first Turkish company to become one of the best 100 pharmaceutical companies. within the scope of Pharmaceutical sales promotion activities personal sales and therefore attaches great importance to the medical representatives. Elements of Marketing Mix are used effectively. May be able to drug advertisements freedom spread of time. but still matter of discussion must know is ready for this situation.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleReklamı yasak olan ürünlerin pazarlama iletişimi faaliyetleri, ilaç sektöründe bir uygulama örneği
dc.title.alternativeProhibited activities of the products advertised on marketing communications, pharmaceutical industry an application example
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİşletme Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmMarketing communication
dc.subject.ytmPharmaceutical sector
dc.subject.ytmDrugs
dc.subject.ytmPromotion
dc.subject.ytmPromotion activities
dc.subject.ytmAdvertisements
dc.subject.ytmMarketing
dc.subject.ytmProhibitions
dc.identifier.yokid10009551
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityGEDİZ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid341724
dc.description.pages274
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess