Show simple item record

dc.contributor.advisorErdil, Oya
dc.contributor.authorErmiş, Nurten
dc.date.accessioned2021-05-07T12:35:26Z
dc.date.available2021-05-07T12:35:26Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/621951
dc.description.abstractŞirket girişimciliği üzerindeki çalışmalar son on yılda hızla artmıştır. Şirketgirişimciliği uygulaması, yenilikçi ve büyüme odaklı şirketler için önemli bir faaliyethaline gelmektedir.Şirket girişimciliğinin dört ana boyutu vardır: proaktiflik, risk alma,yenilikçilik ve rekabetçi saldırganlık. Şirket girişimciliği, işletmeler için üstkademe organizasyonel performansı yönetir ve uzun dönemli rekabetçi bir başarınıntemelini sağlayabileceğine inanılır.Araştırma için, Türkiye'nin en büyük sanayi bölgelerinden biri olan MarmaraBölgesi civarında elektrik-elektronik sektöründe imalat yapan küçük ve ortabüyüklükteki işletmeler seçilmiştir. Bu çalışmada, işletmelerin girişimciözelliklerinin; imalat, pazarlama ve finansal performans üzerindeki etkileriölçülmüştür.Son olarak, araştırma modeli ampirik olarak araştırılmış ve bulgulartartışılmıştır. Bu bulgular sonucunda; yöneticiler, şirketler ve gelecektekiaraştırmalar için öneriler sunulmuştur.
dc.description.abstractResearches on Corporate Entrepreneurship (CE) have grown rapidly in the lastdecades. The implementation of corporate entrepreneurship is becoming animportant activity for innovative and growth-oriented businesses.CE includes four main dimensions; proactiveness, risk-taking, innovativeness,and competitive aggressiveness. Corporate entrepreneurship leads to superiororganizational performance and is believed to be able to provide a foundation forlong-term competitive success for firms.The research has been conducted on small and medium sized enterprises(SMEs) being manufacturer in electrical-electronic industry and chosen randomlyfrom Marmara Region which is one of the greatest industrial regions of Turkey. Weanalyzed the effects on manufacturing performance, market performance andfinancial performance of firm?s entrepreneurial characteristics in this study.Finally, propositions in the research model are investigated empirically andfindings are discussed. The results of this research provide guidelines to help bothmanagers and SME?s to understand the importance of CE, and conclusions andsuggestions for future studies are presented.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleMarmara Bölgesinde elektrik-elektronik sektöründe faaliyet gösteren KOBİ`lerin girişimci özellikleri ve performans üzerine etkileri
dc.title.alternativeEntrepreneurial orientations and their effects on performance for SME's in electrical-electronics industry in Marmara region
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİşletme Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmEntrepreneurship
dc.identifier.yokid9015501
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityGEBZE YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ
dc.identifier.thesisid220133
dc.description.pages101
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess