Show simple item record

dc.contributor.advisorAkgün, Ali Ekber
dc.contributor.authorCan, Ali
dc.date.accessioned2021-05-07T12:34:59Z
dc.date.available2021-05-07T12:34:59Z
dc.date.submitted2010
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/621768
dc.description.abstractKüreselleşmenin etkisiyle işletmelerin faaliyet gösterdikleri alanlarda rekabetin dozu giderek artmaktadır. Oluşan bu sert rekabet ortamında işletmelerin ayakta kalmalarını sağlayan en önemli faktör yenilik olup; yeniliğin somut karşılıklarından en önemlisi işletmelerin ürettikleri yeni ürünlerdir. Yeni ürün üretmek işletmelere rekabet avantajı sağlamakla birlikte, üretilen yeni ürünün pazarda başarılı olması için ürünün reklamının yapılması stratejik bir önem arz etmektedir. Buradan hareketle; Bu araştırmada; Yeni ürün kavramı ve reklam kavramları ele alınarak, yeni ürünün pazara sunulması ve reklam stratejileri üzerine odaklanılmıştır. Üç bölümden oluşan çalışmanın birinci bölümünde yeni ürün kavramı, geliştirme süreci ve yeni ürünün pazara sunulma kararları ele alınmıştır. İkinci bölümde reklam kavramı ve reklam stratejileri ele alınmıştır. Çalışmanın üçüncü ve son bölümünde ise gerçekleştirilen reklam stratejileri bağlamında oluşturulan medya stratejisinin bir parçası olan reklam araçlarının seçimi ile reklam stratejilerinin bir türü olan duygusal strateji bağlamında, reklamlarda duygusal içeriğin kullanılmasına yöneticilerin tutumu ele alınmış ve bu iki değişkenin yeni ürün pazar başarısı üzerine etkilerini ölçen bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırma orta, üst ve alt düzey yöneticilerden oluşan toplam 127 yöneticiye, içerisinde 79 soru içeren bir anket formu sunulmuş ve elde edilen cevaplar SPSS 13.0 programı vasıtasıyla analizler gerçekleştirilmiştir.Yapılan analizler sonucunda televizyon, radyo gibi yayın yapan reklam araçları ve gazete, dergi gibi basılı reklam araçlarının etkililiği ile yeni ürün pazar başarısı arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Yeni ürün, Yeni ürünün pazara sunulması, Reklam, Reklam araçları, Reklam stratejileri
dc.description.abstractThe competition among the enterprises in fields they operate is increasingly intensified due to the influence of globalization. In this fierce competitive environment the most important factor that help enterprises survive is innovation, and the most concrete manifestation of innovation is the new products such enterprises manufacture. Manufacturing new products presents competitive advantages for the enterprises, however in order for a new product to be successful in the market; advertisement of such a newly manufactured product becomes a vital necessity. From this stand point; the concepts of new products and advertisement have been taken as the subject matters of this study, and launching of new products in the market and advertisement strategies to be pursued have been given the central focus. In this three chapter study, the first chapter has been allocated to the new product concept, development process and the decisions regarding the launching of new products in the market. The second chapter of this study deals with the advertisement concept and advertising strategies. The third and the final chapter of this study delivers an analysis of the choice of advertising means, which constitute a part of the media strategy formed with respect to the advertisement strategies employed, and of the company directors? attitudes towards the use of emotional contents in advertisements in accordance with emotional strategy which is acknowledged as being one of the advertising strategies, and based on that analysis, a research has been conducted to determine the influences of the two aforementioned variables on the market success of new products. The research in question has been conducted by way of a questionnaire form, consisting of 79 questions, distributed to a total of 127 directors from low, middle and high echelons, and the answers obtained have been analyzed through SPSS 13.0 program.As a result of the analysis, it is found that there is a positively meaningful relationship between the effectiveness of such broadcasting and print advertising tools as radio, television, newspapers and magazines and the market success of new products.Key words: New product, launching of new products in the market, Advertisement, Advertising tools, Advertising strategiesen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleReklam stratejilerinin yeni ürün performansına etkisi
dc.title.alternativeThe effect of advertising strategies to new product performance
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentStrateji Bilimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmNew products
dc.subject.ytmAdvertisement strategies
dc.subject.ytmAdvertisements
dc.subject.ytmProduct development
dc.subject.ytmAdvertising instruments
dc.subject.ytmProduct marketing
dc.identifier.yokid370750
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityGEBZE YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ
dc.identifier.thesisid258222
dc.description.pages141
dc.publisher.disciplineStrateji Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess