Liderlik tarzları, örgütsel öğrenme yeteneği, yenilik ve firma performnsı ilişkisi
dc.contributor.advisor | İmamoğlu, Salih Zeki | |
dc.contributor.author | Okumuş, Kenan | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T12:34:38Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T12:34:38Z | |
dc.date.submitted | 2013 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/621658 | |
dc.description.abstract | İletişim araçlarının artış göstermesi, teknolojinin gelişmesi, küreselleşme gibi birçok faktör, işletmeler arası rekabetin daha da ciddileşmesi ve işletmelerin varlıklarını korumaları ile farklı stratejiler oluşturmaları gerekliliğini gözler önüne sermektedir. Bu çalışmanın amacı, çalışanların liderlik tarzları ve örgütsel öğrenme yeteneğinin yenilik ve performans üzerine etkisinin araştırılmasıdır. Örneklem, İstanbul ve çevresindeki bilişim sektöründe faaliyet gösteren firmalar ve başka sektörlerdeki firmaların bilgi sistemlerin de çalışan bilişim uzmanları ve yöneticileri içeren toplam 100 kişiden oluşmuştur. Veri toplamak amacıyla, Liderlik Tarzları Ölçeği, Örgütsel Öğrenme Yeteneği Ölçeği ve Yenilik Ölçeği kullanılmıştır.Elde edilen veriler bilgisayar ortamında SPSS 17.0 istatistik paket programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Değişkenlerin birbirleriyle olan ilişkilerinin belirlenmesinde korelasyon analizinden, çalışanların liderlik tarzları ve örgütsel öğrenme yeteneğinin yenilik ve performans üzerine etkisinin belirlenmesinde ise regrasyon analizinden faydalanılmıştır. Araştırma sonucunda; araştırmada ele alınan tüm değişkenlerin; çalışanların liderlik tarzları, örgütsel öğrenme yetenekleri, yenilik ve firma performansı arasında istatistiksel açıdan anlamlı ve olumlu ilişkilerin olduğu saptanmıştır. Çalışanlarının katılımcı liderlik ve yönlendirici liderlik tarzının örgütsel öğrenme yeteneklerinden olan sistem perspektifi üzerinde anlamlı ve olumlu etkilerinin olduğu, destekleyici liderlik tarzının ise örgütsel öğrenme yeteneklerini ortaya koyan tüm boyutlar (idari bağlılık, sistem perspektifi, açıklık ve bilgi transferi) üzerinde anlamlı ve olumlu etkilerinin olduğu sonucu ortaya konulmuştur. Çalışanların liderlik tarzlarından sadece destekleyici liderliğin ürün ve süreç yeniliğini olumlu düzeyde etkilediği, örgütsel öğrenme yeteneğini belirleyen boyutların hiçbirinin ürün yeniliği üzerinde etkili olmadığı, bilgi transferi boyutunun ise süreç yeniliği üzerinde olumlu etkilerinin olduğu belirlenmiştir. Araştırmada ayrıca, çalışanların liderlik tarzlarının ve örgütsel öğrenme yeteneklerinin firma performansı üzerinde etkilerinin olmadığı, ürün ve süreç yeniliğinin ise firma performansı üzerinde olumlu etkilerinin olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. | |
dc.description.abstract | Increase in communication media, developments in technology and some factors like globalization shows that the need for harder competition among companies and creating different strategies with the protection of assets by companies. The aim of this work is finding the effect of leadership methods and organizational learning abilities on innovation and performance. The sample consisted by IT specialists and managers from the companies around Istanbul. They are total 100 people. Some of them are in IT sector and some of not. For the aim of collection data, Leadership Methods Scale, Organizational Learning Ability Scale and Innovation Scale are used. The data gained analyzed in computer with SPSS 17.0 which is an statistics packet program. Correlation analyze is used for determining the relationship between variables and regression analyze is used for determining the effect of leadership methods and organizational learning abilities on innovation and performance.In the result of research, it has been stated that there are statistically meaningful and positive relationships between all the variables handled during the research and leadership methods, organizational learning abilities, innovation and company performance. It has been expressed that employers? positive and meaningful effects on system perspective which is one of participant leadership and directing leadership method organizational learning abilities but supporting leadership method has meaningful and positive effects on all aspects leading to organizational learning abilities such as administrative commitment, system perspective and clearing and information transfer. It has been determined that only supporting leadership has positive effects on product and process innovation among all employers? leadership methods, aspects determining organizational learning ability has no effect on innovations of products and information transfer has positive effects on process innovations. Also, it has been determined that leadership methods of employers and organizational learning ability has no effect on company performance, product and process innovation has positive effects on company performance. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | İşletme | tr_TR |
dc.subject | Business Administration | en_US |
dc.title | Liderlik tarzları, örgütsel öğrenme yeteneği, yenilik ve firma performnsı ilişkisi | |
dc.title.alternative | Leadership styles, organizational learning ability, innovation and firm performance relationship | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Strateji Bilimi Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10019643 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GEBZE YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ | |
dc.identifier.thesisid | 366427 | |
dc.description.pages | 85 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |