Kriz yönetimi. Otomotiv sektöründe kriz yönetimi üzerine bir araştırma
dc.contributor.advisor | Dikmen, Çiğdem | |
dc.contributor.author | Savaş, Şükrü | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T12:30:04Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T12:30:04Z | |
dc.date.submitted | 1998 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/621546 | |
dc.description.abstract | ÖZET Günümüzde işletmelerin stratejilerini etkileyen ve değiştirmelerini gerektiren önemli gelişmeler yaşanmaktadır. Bu gelişmeler çok hızlı çevresel değişim, artan rekabet, küreselleşme, teknolojik gelişim, işgücünün yapısında meydana gelen değişimler, her geçen gün kaynakların azalması, endüstri toplumundan bilgi toplumuna geçiş, pazar yapısı ve ekonomik yapılardaki değişimler, çıkar gruplarının artan talepleri ve gelecekle ilgili belirsizlik ve karmaşıklık derecesinin artmasıdır. İşletme yönetimleri bu gelişmelere yönelik gerekli analizleri yapıp, tedbirleri almazlarsa kriz ortamına girmekten kurtulamazlar. Bu stratejik değişimleri tespit etmek ve işletmeler için bir rekabet avantajı haline getirmek stratejistlerin temel görevidir. Bu açıdan kriz yönetimi stratejik yönetimin önemli bir bölümü haline gelmiştir. İşletmeler kriz yönetimini bir ekibe vererek kriz yönetim merkezi kurmalıdırlar. Kriz yönetim ekibi kriz çözüm metodu geliştirebilmek için ilk önce krizi analiz ederek, krizin ne zaman başladığını, meydana getiren sebeplerin neler olduğunu ve bu durumdan kimlerin etkilendiğini tespit etmelidir. Krizle ilgili olarak işletme için en kötü ve en iyi durum senaryoları geliştirilmelidir. Kriz ortaya çıktıktan sonra çözüme yönelik bir plan hazırlanmalıdır. Kriz çözüm planı şu aşamaları içermelidir.Öncelikle krizin ortaya çıkmasına neden olan sorun tespit edilmeli, sorunun hedefe ulaşmayı etkileme derecesi tespit edilmeli, durumla ilgili sorular geliştirmeli ve veriler toplanmalıdır. Sonra elde edilen veriler tek tek incelenmeli, en uygulanabilir seçenek ortaya çıkarılmalı ve bir deneme çözüm önerisi seçilmelidir. Son olarak deneme çözüm önerisi denenmeli ve krizi çözmek için çözüm önerisi uygulamaya konulmalıdır. Otomotiv endüstrisi genç bir sektör olmasına rağmen günümüzde Türk otomotiv sanayi gıda ve tekstil sektöründen sonra üçüncü büyük imalat dalı haline gelmiştir. Türkiye'de uzun yıllardan beri biriken makro ekonomik dengesizliklerden dolayı Ocak 1994 tarihinde finansal kriz ve bunun sonucu oluşan finansal piyasalardaki belirsizlikler otomotiv ticaretine de yansımış azalan talep ve finansal darboğaz nedeniyle bütün ekonomide olduğu gibi otomotiv sektöründe de krizle karış karşıya kalınmıştır. Bu tez çalışmasıyla 1994 yılında Türkiye'de yaşanan ekonomik krizin otomotiv sektörü üzerindeki etkilerinin giderilmesinde işletmelerin uyguladıkları kriz yönetim politika ve stratejilerini belirleyerek sistematik bir hale getirdik. | |
dc.description.abstract | II SUMMARY Our contemporary world of business is undergoing some very important developments that affect corporate strategies and lead them to change. These developments include rapid environmental change, increase in competition, globalization, technological development, changes in the structure of the laborforce, scarce resources becoming even more scarce, day-to-day, transition from the industrial society to the information society, changes in market conditions and economic dynamics, increasing power of the pressure groups and in sum uncertainties about future. Managers may not avoid entering into crisis unless they do necessary analyses and take appropriate measures. The fundamental task of the strategists is to identify these changes of strategic importance and get advantage from them. Thus, the crisis management is a vital part of the strategic management. İt is a reqvirement for the management to establish a crisis management center based on a teamwork. The task of this team is to analyse the crisis, to discover the time when it began, its causes and the people it affected. Then, the team should develop both optimistic and pesimistic scenarios about the crisis and then when a crisis emerges a plan for its solution steps. And the crisis solution plan includes the followings; first, the problem as the cause of the crisis should be indentified and then related data should be collected. Then, the data should be examined and an experimental solution proposal should be developed. Last of all after this proposal is tested and an ultimate solution proposal should be put in action. Although the automotive industry in Turkey is young, it has become the third manufacturing sector after food & beverages and textiles. Due to qumulative macro economic inbalances in Turkey and decreasing demand and uncertainties and bottle neck in the financial market caused a crisis in automative trade regardnaly. Overall crisis in Turkish ecomomy (especially the economic crisis in January 1994) reflected the uncertainty into the automative industry. In this study, it is stated that crisis management policies affecting automative manufacturing companies have takan against the 1994 January crisis have been viewed and organized. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Mühendislik Bilimleri | tr_TR |
dc.subject | Engineering Sciences | en_US |
dc.subject | İşletme | tr_TR |
dc.subject | Business Administration | en_US |
dc.title | Kriz yönetimi. Otomotiv sektöründe kriz yönetimi üzerine bir araştırma | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Crisis management | |
dc.subject.ytm | Automotive sector | |
dc.identifier.yokid | 77731 | |
dc.publisher.institute | Mühendislik ve Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GEBZE YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ | |
dc.identifier.thesisid | 77731 | |
dc.description.pages | 150 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |