Üniversite öğrencilerinin Newton`un hareket yasalarını anlamalarının değerlendirilmesinde dereceli puanlama anahtarı geliştirilmesi ve kullanımı
dc.contributor.advisor | Kocakülah, Mustafa Sabri | |
dc.contributor.author | Aytaç, Nezahat Nigah | |
dc.date.accessioned | 2020-12-03T17:51:59Z | |
dc.date.available | 2020-12-03T17:51:59Z | |
dc.date.submitted | 2006 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/61999 | |
dc.description.abstract | Bu çalısmanın temel amacı, üniversite ögrencilerinin Newton'un HareketYasalarını anlamalarının degerlendirilmesinde Dereceli Puanlama Anahtarının (DPA)kullanılmasıdır. Bu amaçla Newton'un Hareket Yasaları ünitesinin ögretimisonrasında gelistirilen DPA kullanılmıs ve ögrencilerin bu sürece katılımı saglanmıstır.Bu çalısmada, arastırmacı tarafından Newton'un Hareket Yasaları ünitesininislenisi süresince ve sonrasında öntest ve sontest olmak üzere toplam 8 açık uçlusoru örnekleme uygulanmıstır. Örneklem 2005-2006 yılında Balıkesir ÜniversitesiNecatibey Egitim Fakültesi ilk ögretim matematik ögretmenligi II. sınıf ögrencilerindenolusmaktadır (n= 73).Newton'un Hareket Yasaları ünitesiyle ilgili içerik analizi yapıldıktan sonrailkögretim matematik ögrencilerle islenecek ders tasarlanmıstır. Ögrenciler üniteninsonunda alternatif degerlendirme yöntemlerinden DPA hakkında bilgilendirilmistir.Ögrencilerin grup çalısması yaparak kendi DPA' nı olusturmaları ve sunmalarıistenmistir. ki hafta sonunda ögrenciler gruplar halinde DPA' larını iki alan uzmanı,arastırmacı ve grupların bulundugu sınıfa sunmuslar ve olusturulan en verimli, enpratik DPA ortak kararla seçilmistir.Ögrencilerin öntest ve sontestleri seçilen DPA ile hem arastırmacı hem deögrenciler tarafından degerlendirilmistir. Degerlendirme sonuçları, SPSS 12.0 paketprogramındaki ANCOVA istatistigi kullanılarak analiz edilmistir. Ayrıca, DPA' nınolusturulması, problem çözümünde kullanımı, konuyu kavrama ve DPA' nındegerlendirme aracı olarak kullanımı ile ilgili 9 ögrenciyle yarı yapılandırılmısgörüsmeler yapılmıstır.Ögrencilerin DPA kullanımına baglı olarak aldıkları puanlarda, cinsiyet vepuanlayıcı türünün anlamlı bir fark yaratmadıgı bulunmustur. Sonuç olarak, DPA' nınögrencilerin Newton'un Hareket Yasaları ünitesiyle ilgili soruları çözmelerinde,degerlendirme yöntemi olarak kullanılmasının ögrencilerin basarısında anlamlıoldugu, degerlendirme sonuçları açısından daha güvenilir sonuçların ortaya çıktıgıgörülmektedir.ANAHTAR SÖZCÜKLER: Dereceli puanlama anahtarı/ Newton' un HareketYasaları/ Fizik Egitimi | |
dc.description.abstract | The main aim of this study is to use a rubric for evaluation of students?understanding of Newtons? Laws of Motion. In order to achieve this aim, thedeveloped rubric was used after teaching of Newtons? Laws of Motion unit and it wasensured that the students were engaged in this process.In this study, 8 open ended questions were administered as pre and post testsduring and after teaching of Newtons? Laws of Motion unit respectively. The sampleof the study is constituted by the second year primary mathematics educationstudents of Balıkesir University Necatibey Faculty of Education in the academic yearof 2005-2006 (n= 73).After the content analysis about the Newtons? Laws of Motion unit wascompleted the teaching plan. Students were informed about rubrics, which were thekind of alternative assessment methods, at the end of the unit. Students, who wereassigned as groups, were asked to design their own rubric and to present to thewhole class. After two weeks, students presented their constructed rubrics in groupsto two field experts, the researcher and the rest of the class to select the mostefficient and practical rubric.The given scores were analysed by using ANCOVA in SPSS 12.0 (StatisticalPackage for Social Sciences). In addition, semi- structured interviews wereconducted with 9 students from the experimental group about the processes of theconstruction, use in problem solving, comprehension of the taught subject and theuse during assessment.In conclusion, no significant difference was obtained in students? scores interms of sex and the type of scorer. Finally, this study reveals the significant effect ofrubrics in student achievement while it is used as an assessment method in solvingthe questions about the Newtons? Laws of Motion unit and as providing a reliableoutcomes relating to assessment results.KEY WORDS: Rubrics/ Newtons? Laws of Motion/ Physics Education | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Fizik ve Fizik Mühendisliği | tr_TR |
dc.subject | Physics and Physics Engineering | en_US |
dc.title | Üniversite öğrencilerinin Newton`un hareket yasalarını anlamalarının değerlendirilmesinde dereceli puanlama anahtarı geliştirilmesi ve kullanımı | |
dc.title.alternative | Developing and using a rubric to evaluate university students? understanding on Newtons? laws of motion | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Physics teaching | |
dc.subject.ytm | Physics education | |
dc.identifier.yokid | 9015402 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 177947 | |
dc.description.pages | 99 | |
dc.publisher.discipline | Fizik Eğitimi Bilim Dalı |