Show simple item record

dc.contributor.advisorKandemir, İlyas
dc.contributor.authorAta, Emre
dc.date.accessioned2021-05-07T12:23:44Z
dc.date.available2021-05-07T12:23:44Z
dc.date.submitted2013
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/619908
dc.description.abstractİnsansız hava aracı (İHA); kullanıcı olarak insan taşımayan, havada tutunmak için aerodinamik kuvvetlerden yararlanan, önceden programlanarak veya yerden komuta ile harici bir pilot tarafından uçurulan, uçuş sonrası tahrip olan veya yeniden kullanılabilen, motor gücüne sahip hava aracıdır. Elektrik motorlu İHA?ların enerji ihtiyacı genellikle, düşük enerji yoğunluklu piller ile karşılanmaktadır. İHA?larda yaşanmakta olan en önemli sorun menzil ve havada kalma süresindeki kısıtlamalardır. Bu tez kapsamındaki çalışmalarda, hidrojenin özel bir kartuş sisteminde sodyum bor hidrür (SBH)?den üretildiği ve özel olarak imal edilecek olan PEM tipi yakıt hücresinde elektrik enerjisine çevrildiği bir yakıt hücresi sistemi geliştirilmiştir. Bu sayede 100-250 Wh/kg'lık enerji yoğunluğundan 100-600 Wh/kg'lık enerji yoğunluklarına çıkılarak daha verimli bir sistem elde edilmeye çalışılmıştır. Bu sistemde kullanılacak olan katalizörler ve çift kutuplu plakalar yerli olarak tasarlanıp ve üretilmiş, contalar ve gaz difüzyon tabakaları da denenmiştir. Membranlar ve maliyeti çok düşük olan standart fan ve elektriksel güç elemanları gibi elektronik malzemeler satın alınmıştır. Böylece kartuş sistemiyle birlikte mini İHA?ların içerisine yerleştirilebilecek kompakt bir sistem tasarlanmıştır.Anahtar Kelimeler: İnsansız Hava Aracı (İHA); Enerji; PEM Tipi Yakıt Pilleri; Sodyum Bor Hidrür.
dc.description.abstractUnmanned Air Vehicle (UAV) is an engine powered air vehicle that does not carry a human controller, uses aerodynamic forces to hang in the air, flies by pre-programming or a land based external pilot, demolishes completely or reutilized for next flight. In general, electric motor operated UAVs' energy need is satisfied with low energy density batteries. The most important issue encountered in UAVs is range and endurance limitations. In the scope of this thesis study, a fuel cell system that hydrogen is generated from sodium boron hydride (SBH) in a unique cartridge system, and converted to electrical energy in a custom manufactured PEM fuel cell is developed. Thus it is objected to obtain a more efficient system by increasing the energy density from 100-250 Wh/kg to 100-600 Wh/kg. The catalysts and bipolar plates are designed and acquired by domestic production, gaskets and gas diffusion layers are tried to be produced in the laboratory environment. Membranes, low-cost standard fans and electrical power equipments are purchased. By the way, a compact system which can be placed in mini UAVs is designed including a cartridge system.Key Words: Unmanned Air Vehicle (UAV); Energy; PEM Fuel Cells; Sodium Borohydride.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEnerjitr_TR
dc.subjectEnergyen_US
dc.subjectMakine Mühendisliğitr_TR
dc.subjectMechanical Engineeringen_US
dc.titleİnsansız hava aracı için yakıt hücresi sistemi
dc.title.alternativePem fuel cell system for unmanned air vehicle
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentMakine Mühendisliği Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid10015478
dc.publisher.instituteMühendislik ve Fen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityGEBZE YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ
dc.identifier.thesisid341386
dc.description.pages50
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess