dc.contributor.advisor | Baloğlu, Mustafa | |
dc.contributor.author | Balgalmiş, Esra | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T12:12:29Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T12:12:29Z | |
dc.date.submitted | 2007 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/619449 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada Tokat ilindeki eğitim yöneticilerinin düşünme stilleri ile başa çıkmadavranışları arasındaki ilişki incelenmiş; düşünme stilleri ve başa çıkma davranışlarınıncinsiyet, yaş, branş, kıdem ve okul türü gibi değişkenlere bağlı olarak nasıl değiştiğiaraştırılmıştır. Bu çalışmada betimsel tarama modellerinden alan taramasına başvurulmuştur.Eğitim yöneticilerinin düşünme stilleri ile başa çıkma davranışlarını belirlemek üzerekatılımcılara Düşünme Stilleri Envanteri (DSE; Fer, 2005b), Başa Çıkma Davranışları Ölçeği(BÇDÖ; Gök, 1995) ve Kişisel Bilgi Formunu içeren bir ölçme paketi uygulanmıştır.Araştırmaya Tokat ili merkez ve ilçelerinde görev yapan toplam 241 eğitim yöneticisikatılmıştır.Analizler sonucunda eğitim yöneticilerinin düşünme stilleri ile başa çıkmadavranışlarının alt boyutları arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Bunun yanında, eğitimyöneticilerinin düşünme stilleri ile başa çıkma davranışlarının çeşitli bağımsız değişkenleregöre farklılaştığı tespit edilmiştir. Eğitim yöneticilerinin en çok tercih ettikleri düşünmestilleri Hiyerarşik, Yürütme ve Dışsal düşünme; en az tercih ettikleri ise Muhafazakar,Oligarşik ve Lokal düşünme stilleridir. Cinsiyet değişkenine göre, Yasama stilinde kadınyöneticiler lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Eğitim yöneticilerinin yaşları için yapılananalizde, Oligarşik, Muhafazakar ve Lokal düşünme stillerinde farklılaşma bulunmuştur.Branş değişkenine göre yapılan analizde ise, Yargı ve Lokal düşünme stillerinde farklılıkgözlenmiştir. Yöneticilik kıdemi değişkenine göre yapılan analizde Muhafazakar düşünmestilinde, mesleki kıdem değişkenine göre yapılan analizde ise Oligarşik ve Muhafazakardüşünme stillerinde farklılık tespit edilmiştir. Okul türü değişkenine göre yapılan analizde,Yürütme, Yargı, Oligarşik, Anarşik, Global ve Muhafazakar düşünme stillerini ortaöğretimeğitim yöneticilerinin daha fazla tercih ettikleri görülmüştür. Eğitim yöneticilerinin en çoktercih ettikleri başa çıkma davranışları Sosyal Destek Arama-Enstürünmental, DavranışsalOlarak İlgiyi Kesme ve Sosyal Destek Arama-Duygusal; en az tercih ettikleri başa çıkmadavranışları ise Alkol Kullanma, Yadsıma ve Kabullenme olarak bulunmuştur. Cinsiyetdeğişkenine göre yapılan analizde Davranışsal Olarak İlgiyi Kesme başa çıkma davranışınıkadın yöneticilerin daha fazla tercih ettikleri görülmüştür. Eğitim yöneticilerinin yaşları içinyapılan analizde Dine Yönelme, Aktif başa çıkma ve Planlama başa çıkma davranışlarındaanlamlı bir faklılaşma tespit edilmiştir. Branş değişkenine göre yapılan analizde ise DineYönelme ve Kabullenme başa çıkma davranışlarında farklılık gözlenmiştir. Yöneticilikkıdemi değişkenine göre yapılan analizde, Aktif başa çıkma ve Planlama başa çıkmadavranışlarında, mesleki kıdemleri değişkenine göre yapılan analizde ise, Aktif başa çıkma,Planlama ve Sosyal Destek Arama-Duygusal başa çıkma davranışlarında farklılık tespitedilmiştir. Okul türü değişkenine göre yapılan analizde Sosyal Destek Arama-Enstrümantalve Sosyal Destek Arama-Duygusal başa çıkma davranışlarında farklılık bulunmuştur. Sonolarak düşünme stilleri alt boyutları ile başa çıkma davranışları alt boyutları arasında anlamlıilişkiler tespit edilmiştir.Anahtar Sözcükler : Düşünme Stilleri, Başa Çıkma Davranışları, Eğitim Yöneticisi | |
dc.description.abstract | Relationships between thinking styles and coping behaviors among educationaladministrators are observed in the present study. In order to determine the effects of variablessuch as gender, age, subject, seniority, and school type on thinking styles and copingbehaviors, the Thinking Style Inventory (TSI; Fer, 2005), the Coping Behavior Scale (CBS;Gök, 1995) and a Personal Information Form were administered to 241 school administratorswho were working in downtown Tokat, Turkey. Results show that there are significantcorrelations between the dimensions of thinking styles and coping behaviors; that there aresignificant differences on the thinking styles and coping behaviors based on severalindependent variables; that the preferred thinking styles are Hierarchic, Executive andExternal and the least preferred are Conservative, Oligarchic, and Local. In addition, it wasfound that there is a significant difference on the Legislative thinking style between men andwomen administrators. Based on age, there are significant differences on Oligarchic,Conservative, and Local thinking styles. There found significant differences in the dimensionsof administrators Judicial and Local styles according to their subjects. There is also asignificant difference in the dimension of Conservative thinking style based on theadministrative seniority (working year). There are significant differences in the dimensions ofOligarchic and Conservative thinking styles across occupational seniority. There aresignificant differences in the dimensions of Executive, Judicial, Oligarchic, Anarchic, Globaland Conservative thinking styles on the type of school employed. The most preferred copingbehaviors were found to be Social Support-Instrumental, Behavioral Exclusion, SocialSupport-Emotional and the least preferred ones are Alcoholism, Quittance, and Acceptance.In addition, Behavioral exclusion is more used by women administrators compared to men.There are significant differences in the dimensions of administrators? religious, active andplanning coping behaviors according to their ages. There are significant differences on Activeand Planning coping behaviors across administrative seniority. Similarly, there are significantdifferences on Active, Planning and Social Support-Emotional coping behaviors onoccupational seniority. There are significant differences on Social Support-Instrumental andSocial Support-Emotional coping behaviors across different school types employed. Finally,there are significant correlations between the dimensions of thinking style and copingbehaviors. Results are discussed and suggestions are given to researchers, administrators andteachers.Keywords: Thinking Styles, Coping Behavior, Administrator. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Kamu Yönetimi | tr_TR |
dc.subject | Public Administration | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Eğitim yöneticilerinin düşünme stilleri ile başa çıkma davranışları arasındaki ilişki | |
dc.title.alternative | The relationship between thinking styles and coping behaviors among educational administrators | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.identifier.yokid | 176153 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİOSMANPAŞA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 204641 | |
dc.description.pages | 144 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |