dc.contributor.advisor | Başol, Gülşah | |
dc.contributor.author | Şanli, Mehmet | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T12:12:21Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T12:12:21Z | |
dc.date.submitted | 2009 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/619415 | |
dc.description.abstract | Bu çalışma, Sosyal Bilgiler dersi tarih konularının öğretiminde, siyasetnamelerden faydalanmanın akademik başarıya etkisini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır.Araştırmanın birinci probleminde, Siyasetnamelerden faydalanmanın, Sosyal Bilgiler dersi tarih konularının öğretimine etkisini ortaya koymak için, 6. sınıf SosyalBilgiler dersi ?İpek Yolunda Türkler? ünitesinde uygulama yapılmıştır. Araştırmanın uygulaması, 2008?2009 eğitim öğretim yılı birinci döneminde Tokat ili, Artova ilçesi, Gazipaşa İlköğretim Okulu'nda, iki ayrı sınıfta, 50 öğrenciden oluşan örneklem üzerinde yapılmıştır. Araştırmada, ön-test - son-test kontrol gruplu yarı- deneysel desen kullanılmıştır.Araştırmada, 6/A sınıfı deney grubu olmuş ve ?İpek Yolunda Türkler? ünitesiişlenirken bu sınıfta siyasetnamelerden faydalanılmıştır. Geleneksel yönteminkullanıldığı 6/B sınıfı ise kontrol grubu olmuştur.Araştırmanın verileri, ?İpek Yolunda Türkler? ünitesindeki hedeflerdoğrultusunda hazırlanan, çoktan seçmeli 20'şer test maddesinin, ön-test ve son-testolarak uygulanmasıyla elde edilmiştir.Birinci problemin alt problemlerine ilişkin bulgular, SPSS 15.00 bilgisayarprogramı ile analiz edilmiştir. Deney ve kontrol gruplarının puan ortalamalarınınkarşılaştırılması yapılırken, bağımsız gruplar t-testi, deney grubu ön-test ve son-test vekontrol grubu ön-test ve son-test karşılaştırılırken de bağımlı gruplar t- testikullanılmıştır.Araştırmanın birinci problemine ait alt problemlerdeki bulgulara göre, Sosyal Bilgiler dersi, tarih konularının öğretiminde siyasetname kullanılarak yapılan öğretimle öğrenim gören öğrenciler, geleneksel öğretim yöntemiyle öğrenim gören öğrencilere göre daha başarılı olmuşlardır. Araştırmanın ikinci probleminde ise, öğrencilere siyasetname örnekleri yazdırılarak, yazılan bu örneklerde, öğrencilerin en çok hangi noktalara vurgu yaptığı ortaya konulmuştur. Öğrencilerin yazdıkları siyasetname örneklerinde daha çok adalet,sosyal refah ve güvenlik konularına vurgu yaptıkları görülmüştür. Uygulamalar sırasında, siyasetname kullanımının Sosyal Bilgiler dersi tarih konularının öğretiminde, öğrencilerin derse ilgisini artırdığı ve öğrencileri sınıfta dahaetkin kıldığı gözlemlenmiştir.Anahtar kelimeler: Sosyal Bilgiler, Devlet, Siyasetname, Kutadgu Bilig, KoçiBey Risalesi. | |
dc.description.abstract | This study purposed to find out the effect of the use of Siyasetname on academic achievement in teaching history topics. Siyasetname is a book form written by Turkish philosophers or leading government officers to advise the sultans on various issues such as government politics, ethics, personal relations with his subjects and etc. In the first problem of the study, the effect of the use of Siyasetname?s onteaching one of the main topics of the 6th grade history class which is `Turks on the Spice Roads?.The application of the study was carried on in two classes, a total of 50 students in an elementary school in Artova, Tokat in 2008-2009 school year. A pre-test post-test quasi experimental design was applied in the current study.Session 6-A was attained as experimental group and siyasetname?s were used inthis group while Turks in the Spice Roads? topic was taught. In the study, Session 6-B was used as the control group and the traditional approach was been followed in this group teaching the same topic. The siyasetname?s that were used in this study was Siyasetname by Nizamül Mülk, Kutad gu Bilig by Yusuf Has Hacip, Koçi Bey Risalesi by Koçi Bey. The data for the study was gathered from 20 multiple-choice test items on the `Turks on the Spice Road? topic used as the pre and post tests.The analysis was carried out by SPSS 15.00 software program. Means for experimental and control groups was compared through independent groups t test and dependent groups t tests were applied to compare the experimental and control group pre post test results. According to the results of the first question of the study, Siyasetname?s improved the academic achievement of the students in teaching history class topic compared to the students that was taught by traditional study methods.In the second problem of the study, students were asked to write Siyasetname?s to advise the president and the prime minister on the topics that they think that are crucial. Later on, these letters were analyzed to see the reoccurring topics. According to the findings, students were commonly expressing ideas on equality, social well being of the citizens, and safety issues. During the applications, it was seen that the use of Siyasetname?s improved the students? interest on the topic and made them more involved with lesson during the class. Key Words: Social Studies, Government, Siyasetname, Kutadgu Bilig, Koçi BeyRisalesi. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Sosyal bilgiler dersi tarih konularının öğretiminde siyasetnamelerden faydalanmanın akademik başarıya etkisi | |
dc.title.alternative | The effects of using siyasetname for teaching subjects of history in social studies lesson to the academical success | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | History teaching | |
dc.subject.ytm | Social studies course | |
dc.subject.ytm | Social studies teaching | |
dc.subject.ytm | Siyasetname | |
dc.subject.ytm | Academic achievement | |
dc.subject.ytm | Primary education schools | |
dc.subject.ytm | Primary education students | |
dc.identifier.yokid | 338115 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİOSMANPAŞA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 230814 | |
dc.description.pages | 119 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |