Show simple item record

dc.contributor.advisorYazıcı, Sedat
dc.contributor.authorSeçgin, Fadime
dc.date.accessioned2021-05-07T12:12:21Z
dc.date.available2021-05-07T12:12:21Z
dc.date.submitted2009
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/619414
dc.description.abstractBu tezin yapılma amacı, öğretmen adaylarının sosyal bilgiler ve sosyal bilimlerle ilgili derslerde tartışmalı konuların ele alınması ve tartışılması ile ilgili algı, tutum ve görüşlerini çeşitli değişkenler açısından incelemektir.Bu amaçla hazırlanan anket, İlköğretim Sınıf Öğretmenliği ve Sosyal Bilgiler Öğretmenliği ile Ortaöğretim Sosyal Alanlar Eğitimi (Tarih, Coğrafya, Türk Dili ve Edebiyatı, Felsefe Grubu) bölümlerinde okuyan toplam 446 öğretmen adayına uygulanmış ve katılımcılara uygulanan anketlerden elde edilen veriler SPSS'e aktarılmış ve analiz edilmiştir.Ankette yer alan her maddenin aritmetik ortalaması, standart sapması, frekansları belirlenerek, elde edilen veriler tablolaştırılmış ve yorumlanmıştır.Öğretmen adaylarının tartışmalı konuların öğretimine ilişkin tutumlarının ve sınıfa getirilmesinin önündeki engellere ilişkin algılarının çeşitli bağımsız değişkenler bakımından anlamlı faklılık gösterip göstermediğini ortaya koymak amacıyla ?T-Testi? ve ?One-Way ANOVA?, tartışmalı konuların öğretim yöntem ve tekniklere ilişkin görüşlerinin çeşitli bağımsız değişkenler bakımından anlamlı faklılık gösterip göstermediğini ortaya koymak amacıyla ?Kay-Kare Testi?, tartışmalı konuların sınıfta işlenilmesinin önündeki engellere ilişkin boyutlar ile tartışmalı konuların öğretimine ilişkin tutumlara ait toplam puan arasındaki korelasyonu ortaya koymak için ?Pearson Korelasyon? analizleri yapılmıştır. Sonuçların yorumlanmasında .05 anlamlık düzeyi ölçüt alınmıştır.Yapılan analizler neticesinde, öğretmen adaylarının büyük çoğunluğunun tartışmalı konuların sosyal bilgiler ve sosyal bilimler ile ilgili derslerde ele alınmasında olumlu yönde görüş bildirdiği; öğretmen adayları tarafından, tartışmalı konuların öğretiminin en fazla düşünme becerileri ve yurttaşlık yeterlilikleri açısından önemli bulunduğu görülmüştür.Erkek öğretmen adaylarının kız öğretmen adaylarına göre tartışmalı konuların öğretimine daha olumlu yaklaştığı, tartışmalı konuların sınıfta işlenilmesinin önündeki engellerle ilgili maddeleri ise, kız öğretmen adaylarının erkek öğretmen adaylarına göre daha çok engel olarak gördüğü sonucuna varılmıştır.İlköğretim öğretmen adaylarının, ortaöğretim öğretmen adaylarına göre tartışmalı konuların öğretimine daha olumlu yaklaştığı, ilköğretim öğretmen adaylarının öğrenci merkezli öğretim yöntemlerini orta öğretim öğretmen adaylarına göre daha fazla tercih ettiği sonucuna varılmıştır.Tartışmalı konularla ilgili ülkemizde herhangi bir araştırmanın yapılmamış olması çalışmayı önemli kılmaktadır. Bu yönüyle mevcut çalışmanın bundan sonra yapılacak olan akademik çalışmalara yardımcı olacağı düşünülmektedir.Anahtar Kelimeler: Sosyal Bilgiler, Sosyal Bilimler, Tartışmalı Konu, Öğretmen Adayı,
dc.description.abstractThe aim of this thesis is to analyse the teacher candidates? perception , attitude and vision of dealing and using controversial issues in the lessons related to Social Studies and Social Sciences from different point of views.The questionnaire prepared for this aim was applied to 446 teacher candidates studying Primary School Teaching, Social Studies Teaching and Secondary School Social Majors Teaching (History, Geography, Turkish Language and Literature, and Philosophy Group ) and the data gained from the questionnaire was extracted to SPSS and analysed.All the topics taking part in the questionnaire is tabled and commented by detecting the arithmetic mean, standard deviation, and periodicity.?T-Test? and ?One-Way Anova? analysises to put forth if the teacher candidates? attitudes to the teaching of controversial issues and the perception of the obstacles of bringing the issues into class differ or not ; ?Chi-Square Test? to put forth if the controversial isuues differ according to the teaching technique and method or not; ?pearson corelation? analysises to put forth the corelation between the dimensions related to obstacles of using controversial issues in the class and attitudes towards teaching controversial issues were made.05 relevance level was taken criterion.According to the outcomes of the analysises, it was seen that most of the teacher candidates agreed on the application of controversial issues in the lessons related to social sciences and social studies; and that the teacher found the teaching of controversial issues very important in thinking capabilities and citizenship adequacy .It was seen that the male teachers aproached to teaching of controversial issues more positively than female teachers , and the obstacles for teaching controversial issues in the classroom were seen as a more difficult problem by female teachers compared to male teachers.It was resulted that primary school teacher candidates aproached to the teaching of controversial issues more positively than secondary school teacher candidates, and the Primary school teachers prefered student centered teaching methods more than secondary school teacher candidates.The fact that there has not been any studies about controversial studies in our country before makes the study very important ; therefore , it is thought that this study will be helpful to the future academic studies.Key Words :Social Studies , Social Sciences, Controversial Issue, Teacher Candidate.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÖğretmen adaylarının tartışmalı konuların öğretimine ilişkin algı, tutum ve görüşleri
dc.title.alternativeThe teacher candidates?,perception, attitude and ideas about teaching the controversial issues
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİlköğretim Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid338721
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityGAZİOSMANPAŞA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid230815
dc.description.pages167
dc.publisher.disciplineSosyal Bilgiler Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess