dc.contributor.advisor | Koçak, Recep | |
dc.contributor.author | Boyaci, Mehmet | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T12:12:09Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T12:12:09Z | |
dc.date.submitted | 2010 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/619367 | |
dc.description.abstract | Ortaöğretim Öğrencilerinin Temel Yetenek Düzeyleri ile Bilişötesi Öğrenme Stratejileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesiBu çalışmada ortaöğretim öğrencilerinin temel yetenek düzeyleri ile bilişötesi öğrenme stratejileri arasında ilişki olup olmadığının araştırılması amaçlanmıştır. Ayrıca öğrencilerin temel yetenek düzeyleri ile bilişötesi öğrenme stratejilerinin bağımsız değişkenler açısından anlamlı bir şekilde farklılaşıp farklılaşmadığı araştırılmıştır.Araştırma ilişkisel tarama modelinde yapılan bir çalışma olup, 2007-2008 Eğitim-Öğretim yılında Sivas ili merkezinde eğitim gören farklı sosyo-ekonomik düzeydeki, 15-17 yaş aralığında 232 kız ve 210 erkek öğrenciden oluşan çalışma gurubu ile yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama araçları olarak; Namlu tarafından geliştirilen Bilişötesi Öğrenme Stratejileri Ölçeği (BÖSÖ) ile araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin temel yetenek düzeyleri ise Thurstone tarafından geliştirilen Temel Yetenekler 9-11 testi ile ölçülmüştür. Yapılan literatür taramasında öğrencilerin temel yetenek düzeyleri ile bilişötesi öğrenme stratejileri arasındaki ilişkiyi sınayan bir araştırmaya rastlanmamış olmasından dolayı araştırmanın ilgili literatüre önemli katkısı olacağı düşünülmüştür. Araştırma sorularını cevaplamak için betimsel istatistikler, t-testi, ANOVA ve Pearson korelasyon analizlerinden yararlanılmıştır.Yapılan analizler sonucunda öğrencilerin genel yetenek düzeyleri ile bilişötesi öğrenme stratejileri toplam puanları arasında, pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu (r = 0.47, p<.01) tespit edilmiştir. Öğrencilerin OKS puanları ile genel yetenek düzeyleri arasında da pozitif yönde güçlü bir ilişki olduğu tespit edilmiştir (r = 0.76, p<.01). Ayrıca öğrencilerin OKS puanları ile bilişötesi öğrenme stratejileri ölçeğinden aldıkları toplam puan arasında, pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu (r = 0.43, p<.01) tespit edilmiştir.Araştırmada öğrencilerin temel yetenek düzeyleri ve bilişötesi öğrenme stratejilerinin bağımsız değişkenlere göre (cinsiyet, ana-baba eğitim durumu, ana-baba çalışma durumu, okul türü) anlamlı bir şekilde farklılaşıp farklılaşmadığına dair bulgulara da yer verilmiştir.Anahtar Kelimeler: Bilişötesi öğrenme stratejileri, yetenek, akademik başarı | |
dc.description.abstract | In this study it has been aimed to investigate whether there was a relationship between fundamental ability grades and metacognitive learning strategies among high school students, and whether there was a differentiation in terms of independent variables (sex type, level of parents? education, types of schools, etc.).The research is a study done in the relational survey model, and has been carried out with a study group consisting 232 girls and 210 boys at 15-17 age range who were attended in high schools of Ministry of Education with different socioeconomic backgrounds in the city center of Sivas in the 2007-2008 academic year. In the study as a means of data collecting, the Metacognitive Learning Strategies Scale developed by Namlu(2004) and the Personal Information Form, developed by the researcher, were used. The fundamental ability grades of the students, participated in the study, were evaluated by the ?SRA Tests Of Educational Ability Grades 9-12? which was developed by L.L Thurstone ve T.G Thurstone. In order to answer this research? questions, descriptive statistic, ANOVA, independent samples t-test, pearson correlation analysis were performed.After literature review it was understood that there is no research in the literature about a relationship between fundamental ability grades and metacognitive learning strategies and it is hoped that this research will contribute to the literature.As a result of the analyses, it was found that there is a significant positive relationship between fundamental ability grades and metacognitive learning strategies (r = 0.47, p<.01). In addition, it was observed that there is a significant positive relationship between the adolescents? OKS score and their fundamental ability grades (r = 0.76, p<.01). There is a significant positive relationship between adolescents? OKS examination scores and metacognitive learning strategies (r = 0.43, p<.01).Beside this, in the research, some findings that is related with fundamental ability grades and the metacognitive learning strategies? scale score of the adolescents according to independent variables (sex, level of parents? education, the work condition of their parents, types of schools) have been stated.Keywords: Metacognitive learning strategies, ability, academic succes | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Ortaöğretim öğrencilerinin temel yetenek düzeyleri ile bilişötesi öğrenme stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | The study of relationship between the fundamental ability grades and metacognitive learning strategies of the high school students | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Core competence | |
dc.subject.ytm | High schools students | |
dc.subject.ytm | Cognitive learning | |
dc.subject.ytm | Learning methods | |
dc.subject.ytm | Ability | |
dc.identifier.yokid | 370780 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİOSMANPAŞA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 258047 | |
dc.description.pages | 145 | |
dc.publisher.discipline | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı | |