ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin şiddete yönelik tutum ve zorba-kurban olma durumlarının aile içi şiddet açısından incelenmesi
dc.contributor.advisor | Şahin, Rukiye | |
dc.contributor.advisor | Baloğlu, Mustafa | |
dc.contributor.author | Demirbağ Bolat, Saadet | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T12:12:02Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T12:12:02Z | |
dc.date.submitted | 2010 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/619336 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin şiddete yönelik tutumları ile zorba-kurban olma durumlarının cinsiyet ve anneleri tarafından rapor edilen kadına ve çocuğa yönelik aile içi şiddete göre farklılaşıp farklılaşmadığını incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Örneklem Tokat ilinde 10 farklı ilköğretim okulunun 6.sınıfında öğrenim gören 786 öğrenciden ve bu öğrencilerin annelerinden (573) oluşmaktadır. Bu çalışmada öğrencilere araştırmacı tarafından Türkçe'ye uyarlanan ?Şiddete Yönelik Tutum Ölçeği? ve ?Zorba-Kurban Ölçeği?, öğrenci annelerine de ?Aile İçi Şiddeti Değerlendirme Anketi? uygulanmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin ve annelerinin çeşitli demografik özelliklerini saptamak için araştırmacı tarafından hazırlanan ?Kişisel Bilgi Formu? kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde Mann Whitney U Testi ve Spearman Korelasyon Analizi kullanılmıştır.Araştırma sonucunda;1. Şiddete Yönelik Tutum Ölçeği'nin ?Tepkisel Şiddet? alt boyutunda, Zorba-Kurban Ölçeği'nin ?Zorbalık?, ?Kavga? ve ?Kurban? alt boyutlarında cinsiyet açısından erkek öğrencilerin lehine anlamlı farklılık bulunmuştur.2. Anneleri ve kendileri aile içi şiddete uğrayan ve uğramayan öğrencilerin Şiddete Yönelik Tutum Ölçeğinden aldıkları puanlar arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır.3. Anneleri ve kendileri aile içi şiddete uğrayan ve uğramayan öğrencilerin Zorba-Kurban Ölçeğinden aldıkları puanların anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği tespit edilmiştir.4. Şiddete yönelik tutum ile zorba-kurban olma durumu arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmak için yapılan analizler öğrencilerin ?Şiddet Kültürü?ne yönelik olumlu tutumları arttıkça zorbalık ve kavgada bulunma oranlarının arttığını; ?Tepkisel Şiddet?e yönelik olumlu tutumları arttıkça ise, hem zorbalık ve kavgada bulunma oranlarının hem de kurban olma durumlarının arttığını göstermiştir.Anahtar Kelimeler: Şiddet, Aile İçi Şiddet, Şiddete Yönelik Tutum, Zorbalık | |
dc.description.abstract | This research is made to examine whether the attitudes of the 6th grade primary school students towards violence and bully-victim situations differ according to gender and domestic violence towards women and children reported by their mothers. Samples are consisted of 786 students who study in 6th grade in 10 different primary schools in Tokat and their mothers (573). In this study the students were applied ?The Attitude Towards Violence Scale-Child Version? and ?The Bully-Victim Scale?, that were adjusted to Turkish by the researcher and the mothers were applied ?The Domestic Violence Assessment Survey?. ?The Personal Information Form? prepared by the researcher were used in order to detect demographical characteristics of the students and mothers who took part in the research. In analyzing the data Mann Whitney U test and Spearman Correlation Analysis were used.Following the research;1. In the ?Reactive Violence? lower dimension of the Attitude Towards Violence Scale, in the ?Bullying?, ?Fight? and ?Victim? lower dimensions of ?Bully-Victim Scale?, a difference was found in favour of school boys.2. Difference between ?Attitude Towards Violence Scale? scores of students who were subjected or witnessed to domestic violence and students who were not subjected or witnesses to domestic violence was not found significant.3. It was detected that Bully-Victim Scale scores of students who were witnessed or subjected to domestic violence and students who were not witnessed or subjected to domestic violence differ at a meaningful level.4. Analyses that were made in order to reveal the relationship between attitude towards violence and bully-victim condition showed that the more the students? positive attitudes towards ?Violence Culture? were increased, the more their rates of bullying and presences of being in a fight increased; and the more their positive attitudes toward ?Reactive Violence? increased, both bullying rates and presences of being in a fight, and conditions of being victim increased. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin şiddete yönelik tutum ve zorba-kurban olma durumlarının aile içi şiddet açısından incelenmesi | |
dc.title.alternative | the situation examination of the 6th grade primary school students to attitudes towards violence and bully-victim in terms of domestic violence | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Bullying | |
dc.subject.ytm | Attitudes | |
dc.subject.ytm | Peer victimization | |
dc.subject.ytm | Education psychology | |
dc.subject.ytm | Primary education students | |
dc.subject.ytm | Family attitude | |
dc.subject.ytm | Violence | |
dc.subject.ytm | Domestic violence | |
dc.subject.ytm | Measurement and evaluation | |
dc.identifier.yokid | 379542 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİOSMANPAŞA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 264561 | |
dc.description.pages | 156 | |
dc.publisher.discipline | Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bilim Dalı |