dc.contributor.advisor | Yıldırım, Nail | |
dc.contributor.author | Karacaoğlu, Tuba | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T12:11:54Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T12:11:54Z | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/619301 | |
dc.description.abstract | Okul yöneticilerinin, kendini yönetme becerilerinin belirlenmesi, yöneticilerin kendilerini ve hayatlarını ne ölçüde tanıdıkları, güçlü ve zayıf yönlerini bilip bilmemeleri, öğrenmeye ve kendini geliştirmeye olan istekleri, paylaşım ve birlikteliği sağlayabilme gibi kendini tanımaya yönelik özelliklerinin belirlenmesi açısından önemlidir. Çünkü kendini tanıyan, karşısındakilerin ihtiyaçlarına duyarlı olan, duygularını kontrol edebilen yöneticiler, izleyicileriyle kendi arasında güçlü ilişkiler kurabilir ve bu ilişkiyi sürekli olarak geliştirerek güçlendirirler. Bu araştırmada, okul yöneticilerinin çok yönlü olarak tanınması sağlanılarak, kendilerini yönetme becerileri ortaya konmaya çalışılmış, bu sayede okul yöneticilerine bir ayna tutularak kendilerini tanımaları amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini, Tokat ili ve ilçelerinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı anaokulu, ilköğretim ve ortaöğretim okullarında görev yapan 260 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Tarama modeli ile yapılan araştırmada, verilerin toplanmasında, araştırmacı tarafından geliştirilen bir anket kullanılmıştır. Verilerin analizinde, betimsel istatistiklerden ve t, F, Tukey testlerinden yararlanılmıştır.Araştırmada, okul yöneticilerinin sadece % 4'ünün kadın olduğu, çok azının (%4,6) yüksek lisans mezunu olduğu ve %95,0'inin evli olduğu bulunmuştur. Okul yöneticilerinin kendini tanıma yeterliklerinin belirlenmesi için yapılan swot analizinde sonuçların yüksek çıkmasına karşın, hayat standartlarını geliştirme konusunda fırsatlarının olmadığını düşünmektedirler. Zamanı yönetme yeterliğinde, yöneticilerin sahip oldukları tutum ve davranışlarda planlı bir yapı içerisinde oldukları görülmektedir. Sağlığını yönetme yeterliğinde, okul yöneticilerinin sağlığı bozan davranışlar hakkında bilinç düzeyinin yüksek olduğu ancak daha sağlıklı nesillerin yetişmesine katkıda bulunacak önleyici tedbirler konusunda ilgisiz oldukları söylenebilir. Sosyal hayatı yönetme yeterliğinde, okul müdürlerinin sosyalleşme ve iletişim kurma becerilerinde olumlu tutum ve davranışlar sergiledikleri ancak sanatsal faaliyetlere katılım oranının düşük olduğu görülmüştür. Kendini geliştirme ve yetiştirme yeterliğinde, okul yöneticilerinin değişimi anlama ve değişimi yönetme, bilgi teknolojilerinden faydalanma, çağdaş öğretim ve yönetim stratejilerinden yaralanma konularında yeteri kadar bilgi ve beceri düzeyine sahip oldukları görülmektedir.Bu sonuçlar doğrultusunda oluşturulan bazı öneriler şöyledir; okul yöneticilerinin hizmet içi eğitim faaliyetlerinde kendini yönetme temelli programlar ön planda tutulup, programlar içerik olarak zenginleştirilebilir. Okul yöneticilerine bilimsel makale yazma semineri verilebilir. Okul yöneticileri eğitim yönetimi alanında tezli-tezsiz yüksek lisans yapmaya teşvik edilebilir.Anahtar Kelimeler: Kendini yönetme. SWOT analizi, okul yöneticisi | |
dc.description.abstract | Determining school?s managers skills about self-manegement like how much managers know about themselves and their lives, having enough knowledge or not about their weaknesses and strengths, sharing and providing cooperation is important due to the fact that determining self-knowing features. Because a manger who knows himself/herself; who is sensitive about his/her needs ; who can control his/her emotions; can set up strong relations with their viewers and can improve this relations continuously and can make strong. In this study; managers? are provided to know themselves with multi-sided , to bring up self-management skills and aimed that by holding a mirror to make know themselves. The sample of the study is consist of 260 school managers who work in Tokat?s province and districts? Nursery Schools, Primary Schools and Elementary Schools which are dependent to Ministry of National Education. In this study that prepared wit search modal; the data that used in this study collected with a survey that prepared and improved by researcher. It is benefited from descriptive statistics, t test, F test, Tukey test in the study.In the study it is found that only %4 of school managers are women; very few of them (%4,6) have master degree and %95 of the managers are married. In spite of high results of SWOT analysis to determine School Managers? self-knowing skills, they think that they do not have opportunity to improve their living standards. In adequacy(sufficiency) of time management, It is seen that they are in a planned structure in the behaviour and manner which managers have. It can be said that they are in sufficiency of health management they have high level of concious about behaviours that damage school managers? health; but they are not interested in preventing action for contributing to grow healthy generations. It is seen that in capability of socializing and skills of making relationships school?s managers exhibits positive behaviours and manner but the rate of paticipation to art acticities is too low. In sufficiency of growing and training ; it is seen that school managers have enough knowledge and skills about understanding and managing the change, benefitting from Information Technologies , teaching and educating strategies.In the direction of this results; school managers are offered to be organized seminars with the topic of self-management, creating basis for master degree with thesis and without thesis in education management field, working with Ministry of Health to protect school managers? physical health and preventions to cure.Key Words: Self-management, SWOT analysis, school managers | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Okul yöneticilerinin kendilerini yönetme becerileri | |
dc.title.alternative | Self management ability of school managers | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Managers | |
dc.subject.ytm | School administrators | |
dc.subject.ytm | Emotion regulation | |
dc.subject.ytm | Swot analysis | |
dc.subject.ytm | Educational administration | |
dc.subject.ytm | Self-assestment | |
dc.subject.ytm | Measurement and evaluation | |
dc.subject.ytm | Management skills | |
dc.identifier.yokid | 399129 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİOSMANPAŞA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 296450 | |
dc.description.pages | 237 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı | |