dc.contributor.advisor | Erginer, Aysun | |
dc.contributor.author | Saklan, Emine | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T12:11:45Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T12:11:45Z | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/619265 | |
dc.description.abstract | ÖZETBu araştırmanın amacı, 2001?2011 yılları arasında okul öncesi eğitime ilişkin sayısal değişkenleri incelemek, MEB genel bütçesinden okul öncesi eğitime ayrılan kaynakları belirleyerek; okul öncesi eğitimin finans kaynakları hakkında okul yöneticisi, öğretmen ve veli görüşlerini belirleyebilmektir. Bu amaç doğrultusunda sayısal değişkenler incelenmiş; katılımcılardan okul öncesi eğitimin finans kaynakları hakkında görüşleri alınmıştır. Nitel olarak desenlenen araştırmanın katılımcılarını 2010?2011 öğretim yılında Amasya ili ve Göynücek, Suluova, Merzifon ve Taşova ilçelerinde resmi ilköğretim okulları ve bağımsız anaokullarında görev yapmakta olan 55 yönetici, 88 öğretmen ve 99 veli oluşturmaktadır. Araştırmada yarı-yapılandırılmış görüşme yöntemi ve doküman incelemesi ile veriler toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde ise içerik analizi yöntemi kullanılmıştır.Araştırma sonucunda, 2001?2011 yılları arasında okul öncesi eğitimde öğrenci ve öğretmen sayılarının, okullaşma oranlarının artış gösterdiği; öğrenci/öğretmen oranının 2008 yılına kadar arttığı, sonra bir düşüş gösterdiği görülmüştür. Katılımcılar okul öncesi eğitimin zorunlu bir öğretim düzeyi olması gerektiğini ifade etmişlerdir. Kamu bütçesinden okul öncesi eğitime ayrılan kaynakların yeterli olmadığı konusunda birleşen katılımcılar, bunun nedeni olarak ekonomik yetersizlikler ve okul öncesi eğitimin önemsenmemesi başta olmak üzere çeşitli nedenler ileri sürmüşlerdir. Yönetici ve öğretmenler okul öncesi eğitim için kendileri de maddi destekte bulunurken, velilerin tamamından aidat vb. maddi kaynakların alınması karşısında veliler memnuniyetsizliklerini dile getirmiştir. Katılımcıların çoğunluğu okul öncesi eğitimin finansmanının devlet tarafından karşılanması gerektiğini ifade ederken, bir kısmı özel kişi, kurum ve kuruluşların da destek olması gerektiğini dile getirmiştir. Katılımcıların çoğunluğu okul öncesi eğitimin paralı olmasının eğitimde eşitsizliğe yol açtığını belirtmiştir. Genel bütçeden okul öncesi eğitime ayrılan payın artırılması, aidat uygulamasının kaldırılması, fiziki altyapının geliştirilmesi, öğretmen eksikliğinin tamamlanması, araştırmanın kapsamının genişletilmesi önerilebilir.Anahtar Kelimeler: Okul öncesi eğitim, Eğitim finansmanı, Eğitim politikası, Okul yöneticisi, Okul öncesi eğitim öğretmeni. | |
dc.description.abstract | ABSTRACTThe aim of this study is to examine numerical variables about pre-school education between 2010?2011 by determination of separated resources from MEB?s (National Education Ministry) general budget and to determine opinions of school administrators, teacher and guardians about the financial sources of pre-school education according to this purpose, numerical variables are examined and the opinions of participants were taken about financial sources of pre-school education. The participants of this research which is designed qualitatively, includes 55 administrators, 88 teachers and 99 guardians who have worked official primary schools in Amasya province and Göynücek, Suluova, Merzifon, Taşova districts between 2010?2011. In this research, the data are gathered according to semi-structured interview method and examination of documents method. However content analysis method were used in the resolution part of the data.In the result of the research, it was seen that between 2010?2011, there is an increase of the number of students and teachers and schooling rates. the rates of teachers and students increased until 2008 then there is a decrease after that date. Participants expressed that pre-school education level has to be obligatory teaching level. According to participants, the resources of pre-school education from public budget isn't enough and puts forward various causes mainly like economical difficulties and not being considered important of pre-school education. Although not only administrators but also give money support for pre-school education, most of the guardians aren?t happy when they give money support like a monthly contribution. Even though most of the participants said that all of the finance of pre-school education should be corresponded by the state, some of them said that it should take some money support from Private Statute and Establishments. Most of the participants emphasized that private pre-schools (school which charges tuition) leads to inequality in education. It can be recommended that the part of pre-school education in general budget should be increased, the application of contribution should be removed, physical infrastructure should be improved, deficiency of teachers should be completed and the scope of the research should be expanded.Keywords: Pre-School education, Education finance, Education policy, School principal, Pre-school education teacher. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Türkiye`de okul öncesi eğitim politikaları, finansmanı ve uygulamaya ilişkin görüşler | |
dc.title.alternative | Policies and financing of pre-school education in Turkey and opinions about practice | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Preschool education | |
dc.subject.ytm | Preschool teachers | |
dc.subject.ytm | School administrators | |
dc.subject.ytm | Educational policies | |
dc.subject.ytm | Financing | |
dc.identifier.yokid | 414566 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİOSMANPAŞA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 359911 | |
dc.description.pages | 323 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı | |