Show simple item record

dc.contributor.advisorKarkacıer, Osman
dc.contributor.authorYilmaz, Soner
dc.date.accessioned2021-05-07T12:11:31Z
dc.date.available2021-05-07T12:11:31Z
dc.date.submitted2013
dc.date.issued2019-03-01
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/619205
dc.description.abstractBu çalışmada geçmişten geleceğe birçok neslin yetişmesinde temel kaynak olan öğretmenlerin iş tatminlerini etkileyen faktörlerin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Araştırma, Tokat İl merkezinde ilköğretim ikinci kademe ve ortaöğretim okullarında çalışmakta olan öğretmenleri kapsamakta ve 286 öğretmenden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak Minnesota İş Tatmin Ölçeği (MSQ) kısa formu ile Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır.Yapılan analizlerde cinsiyet, medeni durum, çalıştıkları okul sayısı, idari görev yapıp yapmama, çalıştığı okul kademesi, lisansüstü eğitim, hizmet içi eğitim, branşıyla ilgili literatür takibi değişkenleri ile iş tatmini arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Yaş, çocuk sayısı, hizmet yılı, branş dersi, gelir düzeyi, ek iş yapıp yapmama, iş değiştirme isteği ve okul imkânları değişkenlerine göre ise iç kaynaklı, dış kaynaklı ve genel iş tatmin puanları arasında anlamlı bir farklılık vardır.Araştırmada; bağımsız grup t-testi, tek yönlü varyans analizi (Annova), Post-Hoc Scheffe testleri kullanılmış olup, manidarlıklar 0.5 düzeyinde sınanmıştır.Anahtar Kelimeler: İş tatmini, öğretmen, ilköğretim, ortaöğretim
dc.description.abstractIn this study, it is aimed to determine the factors effecting the professional satisfaction of teachers, who are the main source to the development of a lot of generation from past to future. The scope of the study covers 286 teachers working in elementary and secondary degree schools in Tokat (central) province. Minnesota Satisfaction Questionnaire (MSQ) and Personal Information Form are used as means of data collection.No significant difference was found among the variables of gender, marital status, number of schools they work, being whether a part of administrative tasks, school degree of the working, post-graduate education, in-service training, follow up of published materials job satisfaction. There is a significant differences according to the variables among the age, the number of children, school experience, branch course, the level of income, additional income, expectance of business change, and internal and outsourced school opportunıties and general job satisfaction points.There is a significant difference among the scores of outsource and overall professional satisfaction according to variables of age, number of children, length of service, number of courses given, income level, non-teaching income, whether the in-service courses create benefits, desire to change job and education opportunities.In this study, independent group t-test, on way analysis of variance (Annova) Post-Hoc Scheffe tests were used and the significance of differences were tested at the level of 0.5.Keywords: Job satisfaction, teacher, teachers, primary education, secondary educationen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleÇalışanların iş tatminini etkileyen faktörlerin belirlenmesi: Eğitim sektörü örneği
dc.title.alternativeFactors affecting the determination of employee job satisfaction: The case of education sector
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-03-01
dc.contributor.departmentİşletme Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmnull
dc.identifier.yokid10002355
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityGAZİOSMANPAŞA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid411819
dc.description.pages128
dc.publisher.disciplineSayısal Yöntemler Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess