Show simple item record

dc.contributor.advisorPolatcı, Sema
dc.contributor.authorSoylu, İbrahim
dc.date.accessioned2021-05-07T12:10:50Z
dc.date.available2021-05-07T12:10:50Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2019-02-14
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/619043
dc.description.abstractÖrgütlerin hızla değişen küresel ölçekli rekabet ortamında ayakta kalabilmesi ve gelişen teknoloji sebebiyle yaşanan değişime ayak uydurabilmesi ancak sağlıklı bir örgüt yapısının oluşturulması ile mümkün olmaktadır. Miles (1965), sağlıklı bir örgütü `sadece bulunduğu ortamda yaşamını sürdürmekle kalmayan, bununla beraber uzun dönemde sürekli olarak gelişen, baş etme ve yaşama yeteneklerini geliştiren örgüt` olarak ifade etmiştir. Örgütlerin iç ve dış çevrede meydana gelen değişimlerle mücadele etmesi ve aynı zamanda bu değişim ve yenileşmeleri ne ölçüde gerçekleştirdiklerinin belirlenmesi süreçte işlenen ögenin insan olması nedeniyle eğitim örgütleri için ayrı bir önem teşkil etmektedir. Eğitim kurumlarında daha nitelikli ve donanımlı bireyler yetiştirebilmek için öncelikle hem fiziksel hem de psikolojik olarak sağlıklı bir ortamın bulunması gerekmektedir. Böyle bir ortamın sağlanmasında öğretmenlerin ilişkilerini güven içinde yürütebilmesi ve müdürle olan etkileşimlerinin düzeyi önem taşımaktadır.Bu çalışmada, Samsun il ve ilçelerindeki özel okullarda görev yapan öğretmenlerin örgütsel güven ile lider-üye etkileşimi düzeylerinin örgüt sağlığı algılamalarına etkisini ortaya çıkarmak ve bu noktadan hareketle okulların sağlık durumlarını belirleyerek okulları iyileştirici çözüm önerileri geliştirmek amaçlanmıştır.Bu amaçla Samsun il ve ilçelerindeki özel okullarda görev yapan 248 öğretmenden anket yöntemi ile elde edilen veriler analize tabi tutulmuş ve analiz sonucuna göre öğretmenlerin örgütsel güven algılamaları ile lider-üye etkileşimi düzeylerinin örgütsel sağlığı pozitif yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, özel okullarda görev yapan öğretmenler okullarının örgütsel sağlığını yüksek olarak değerlendirmektedirler. Çalışma sonucunda araştırma bulgularına dayanarak örgütsel sağlığın daha da artırılması için öneriler sunulmuştur.
dc.description.abstractThe ability of organizations to survive in a rapidly changing global competitive environment and adapt to the changing situation due to developing technology can only be achieved through the establishment of a healthy organization. Miles (1965) described a healthy organization as one that `not only survives in its environment, but continues to cope adequately over the long haul, and continuously develops and extends its surviving and coping abilities` Determination of the organizations' struggle with changes in the internal and external environments and at the same time the extent to which these changes and innovations are realized constitutes a special importance for educational organizations because of the fact that the process is a human being. In order to be able to raise more qualified and equipped individuals in educational institutions, it is necessary to find a healthy environment both physically and psychologically. In providing such an environment, the level of exchange of teachers and their exchanges with the principal is important.In this study, it was aimed to reveal the effects of organizational trust, leader-member exchange levels on organizational health perceptions of the teachers working in private schools in Samsun provinces and districts and by this point, it was aimed to determine the health status of schools and to develop remedial solutions for schools.For this purpose, the data obtained by the questionnaire method were analyzed by 248 teachers working in private schools in the provinces and provinces of Samsun and it was determined that there was a positive and meaningful relationship between the organizational trust perceptions and the leader-member exchange levels of the teachers according to the analysis result. Organizational trust and leader-member exchange have resulted in positive effects on organizational health. Also, according to the results obtained without research, teachers working in private schools evaluate the organizational health of their schools as high. As a result of the study, suggestions were presented for increasing the organizational health based on the research findings.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleÖrgütsel güven ile lider-üye etkileşiminin örgütsel sağlık üzerindeki etkisi: Özel okullar üzerine bir araştırma
dc.title.alternativeThe effect of organizational trust and leader-member exchange on organizational health: A research on private schools
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-02-14
dc.contributor.departmentİşletme Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmLeader-member exchange
dc.subject.ytmOrganizational health
dc.subject.ytmOrganizational behavior
dc.subject.ytmEducation establishments
dc.subject.ytmSpecial schools
dc.subject.ytmOrganizational trust
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmSamsun
dc.identifier.yokid10167719
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityGAZİOSMANPAŞA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid498082
dc.description.pages160
dc.publisher.disciplineYönetim ve Organizasyon Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess