Show simple item record

dc.contributor.advisorŞenocak, Erdal
dc.contributor.authorDurmuş Bakioğlu, Büşra
dc.date.accessioned2021-05-07T12:01:41Z
dc.date.available2021-05-07T12:01:41Z
dc.date.submitted2013
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/617356
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, Huang (2006) tarafından geliştirilen Fen Alanı Öğretmeni Okul Ortamı Ölçeği?nin Türkçeye uyarlanması ve ilk psikometrik özelliklerin tespiti çalışmasını yapmaktır. Araştırma iki çalışma grubundan oluşmaktadır. İlk çalışma grubu ölçeğin uyarlama aşamalarına katılan uzmanlardan, ikinci çalışma grubu ise 280 Fen Alanı öğretmeni (Fen Bilimleri, Fizik, Kimya, Biyoloji) tarafından oluşturulmuştur. Araştırmaya katılan ilk çalışma grubu ölçüt örnekleme yöntemiyle seçilmiştir. İkinci çalışma grubu ise sistematik örnekleme yöntemiyle oluşturulmuştur. İstatistiksel analizler için SPSS 15.0 ve LISREL 8.51 programları kullanılmıştır. Ölçeğin güvenirliğini belirlemek için Cronbach Alfa güvenilirlik katsayısı kullanılmıştır. Ölçeğin güvenilirlik katsayısı .84 olarak bulunmuştur. Ölçeğin geçerliliğini belirlemek için ise Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) yöntemi kullanılmıştır. DFA sonucunda ?2/sd oranı 1.7, RMSEA .05, SRMR .07, RMR .08, CFI .93, GFI .80, AGFI .77 ve NNFI .93 olarak bulunmuştur. Model-veri uyum indeksleri bütün olarak incelendiğinde GFI ve AGFI değerlerinin düşük çıktığı gözlemlenmiştir. Düşük GFI ve AGFI değerlerine karşın, ?2/sd oranı, RMSEA, SRMR, NNFI ve CFI değerlerinin iyi uyuma işaret ediyor olması ölçeğin yapı geçerliliğinin uygun olduğunu göstermiştir. Bu nedenle, elde edilen sonuçların kabul edilebilir değerler olduğu görülmüştür. Sonuç olarak araştırma bulguları, uyarlanan ölçeğin ülkemiz Fen Alanı öğretmenleri ve alan araştırmacıları için kullanılmasının uygun olduğunu göstermiştir.Anahtar Sözcükler: Okul Ortamı, Fen Alanı Öğretmeni, Psikososyal Ortam, Fen Eğitimi Ortamı, Ölçek Uyarlama
dc.description.abstractThe purpose of this study was to adapt the instrument named Science Teacher School Environment, which is devoloped by Huang (2006), into Turkish and define its preliminary psychometric properties. The research includeds two sample groups. First group included Turkish and English language experts and science teachers who know both Turkish and English. Second group included 280 science teachers who rated the final form of the Turkish version of the instrument. The members of the first group were chosen by using criterion sampling methods. Second group was formed by using systematic sampling. For statistical analyses, SPSS 15.0 and LISREL 8.51 software programs were used. In order to define the reliability of the instrument, internal consistency coefficient (Cr?) was computed as .84. For construct validity, confirmatory factor analyses (CFA) was used, and some fit indexes values were obtained such as the rate of ?2/sd 1.7, RMSEA .05, SRMR .07, RMR .08, CFI .93, GFI .80, AGFI .77 and NNFI .93. It was observed that, the values of GFI and AGFI are low. Despite these low values, ?2/sd rate, RMSEA, SRMR, NNFI and CFI values were parallels in a good way. Therefore it was accepted that the outcomes of the study were reosanable. According to these findings, the Turkish form of the scale is accepted as a valid and reliable instrument that can be used in the concerned groups.Key Words: School Environment, Science Teacher, Psychosocial Environment, Science Education Environment, Scale Adaptationen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleFen alanı öğretmeni okul ortamı ölçeğinin Türkçeye uyarlanması çalışması
dc.title.alternativeA study on the adaptation of the science teacher school environment questionnaire into Turkish
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİlköğretim Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmScience
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmSchool life
dc.subject.ytmEducational environment
dc.subject.ytmPsychometric characteristics
dc.subject.ytmScales
dc.subject.ytmPhysics
dc.subject.ytmChemistry
dc.subject.ytmBiology
dc.identifier.yokid10011695
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityGAZİOSMANPAŞA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid350212
dc.description.pages71
dc.publisher.disciplineFen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess