dc.contributor.advisor | Bedir, Gülay | |
dc.contributor.author | Yetim, Nihan | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T12:01:36Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T12:01:36Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/617337 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada, ortaöğretim öğrencilerinin yansıtıcı düşünme becerisi, akademik stres düzeyi ve yabancı dil dersindeki akademik başarısı arasındaki ilişki incelenmiş; öğrencilerin tespit edilen yansıtıcı düşünme becerilerinin ve akademik stres düzeylerinin cinsiyet, yaş ve okul türü gibi faktörlere göre anlamlı bir fark içerip içermediği araştırılmıştır.Araştırmanın evrenini 2012/2013 eğitim öğretim yılında Sivas ili Merkez ilçesinde bulunan ortaöğretim kurumlarında öğrenim görmekte olan 22164 öğrenci oluşturmaktadır. Bu evrenin içinden tabakalı örnekleme yöntemiyle bir Fen Lisesi, bir Anadolu Öğretmen Lisesi, bir Anadolu Lisesi, bir Düz Lise ve bir Meslek Lisesi seçilmiştir. Araştırmanın örneklemini bu okulların 9., 10. ve 11. sınıflarından random yöntemi ile seçilen 643 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada öğrencilerin yansıtıcı düşünme becerilerini ölçmek için Kember ve diğerleri (2000) tarafından geliştirilen `Yansıtıcı Düşünme Ölçeği (Reflection Questionnaire)` kullanılmıştır. Ölçek, Türkçe'ye uyarlanarak geçerlik güvenirlik çalışması yapılmıştır. Öğrencilerin akademik stres düzeylerini ölçmek içinse Calaguas (2012) tarafından geliştirilen `Akademik Strese Sebep Olan Etmenler (Survey of College Academic Stressors)` kullanılmıştır. Bu ölçek de Türkçe'ye uyarlanarak geçerlik güvenirlik çalışması yapılmıştır. Bir de öğrencilerin yabancı dil dersinde elde ettikleri başarı puanları kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde ortalama, standart sapma, t-testi, tek yönlü varyans analizi ve korelasyon analizi (spearman) uygulanmıştır.Araştırmanın sonucunda öğrencilerin akademik stres düzeyleri ile cinsiyet değişkenine göre dersler, sınıf arkadaşları, ders programı, sınıf ve beklentiler alt boyutlarında fark bulunmuştur. Okul türü değişkenine göre ders programı hariç tüm bölümlerde fark bulunurken, yaş değişkenine göre sınıf, parasal konular ve beklentiler alt boyutlarında fark bulunmuştur. Kız öğrencilerin akademik stres düzeyleri erkek öğrencilerden yüksek çıkmıştır. Ayrıca yaş arttıkça akademik stres düzeyinin arttığı gözlenmiştir. Akademik stres düzeyi en yüksek olan okul türü meslek lisesi olmuştur. Öğrencilerin akademik stres düzeyleri ile akademik başarıları arasında negatif yönde zayıf düzeyde ilişki bulunmuştur. Yansıtıcı düşünmenin bulguları incelendiğinde cinsiyet değişkenine göre kavrama ve yansıtma alt boyutlarında erkeklerin lehine fark bulunmuştur. Okul türü değişkenine göre incelendiğinde tüm okul türlerinde fark bulunmuştur. Yaş değişkenine göre incelendiğinde ise sadece alışkanlık haline gelen eylemler alt boyutunda 15 yaş lehine fark bulunmuştur. Yansıtıcı düşünme ve yabancı dil dersi akademik başarısı arasında yansıtma alt boyutunda negatif yönde, eleştirel yansıtma alt boyutunda pozitif yönde zayıf düzeyde ilişki bulunmuştur. Yaş arttıkça akademik stres artmakta, akademik stres arttıkça da başarı düşmektedir, bu yüzden öğrencilere yönelik akademik stresle başa çıkma çalışmaları yapılabilir.Anahtar Sözcükler: Yansıtıcı Düşünme, Akademik Stres, Yabancı Dil Öğrenimi, Akademik Başarı | |
dc.description.abstract | In this study, the relationship between reflective thinking skills and academic stress among students at secondary education level and their success in English lesson is observed. It is also researched whether there is a significant diffference between students' reflective thinking skills and academic stress level and their gender, age and school type.The population of this study consists of 22164 students at secondary education level in Sivas city center in 2012/2013 educational year. The sample constitudes of 643 students chosen from this population.With the aim of identifying students' reflective thinking skills, `Yansıtıcı Düşünme Ölçeği (Reflection Questionnaire)` developed by Kember at al. (2000) was administered to students. The questionnaire was adopted in Turkish and its reliability and validity studies were performed by researchers. In order to identify students' academic stress level, `Akademik Strese Sebep Olan Etmenler (Survey of College Academic Stressors)` developed by Calaguas (2012) was administered to students. In data analysis; means, standart deviations, t-test, one way analysis of variance and correlation analysis (spearman) were employed.Results show that students' academis stress level have significant difference in terms of gender in sub-dimensions of courses, classmates, weekly schedule, classes and expectations. In terms of school type, except for weekly schedule in all sub-dimensions significant difference was found. In terms of age, academic stress level have significant difference in sub-dimensions of classes, monetary issues and expectations. Females' academic stress levels are higher than male students. It is also observed that the older the students are, the more they have academic stress. The school type which has the highest academic stress level is vocational school. It is found that there is a low and negative relation between students' academic stress level and their academic success in English. As to reflective thinking, in terms of gender, significant difference was found in two of sub-dimensions, comprehension and reflection, in favor of males. In terms of school type, significant difference was found in all school types. As to age, significant difference was found only one sub-dimension, habitual actions, in favor of students who are fiffteen years old. It is found that there is a low and negative relation between students' reflective thinking and their academic success in English in one sub-dimension, reflection. It is also found that there is a low and positive relation between students' reflective thinking and their academic success in English in the sub-dimension of critical reflection.Key Words: Reflective Thinking, Academic Stress, Foreign Language Teaching, Academic Success | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Ortaöğretim öğrencilerinde yansıtıcı düşünme becerisi, akademik stres düzeyi ve yabancı dil dersi akademik başarı ilişkisi | |
dc.title.alternative | The relationship between reflective thinking skills, academic stress among students at secondary education level and their success in foreign language lesson | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | High schools students | |
dc.subject.ytm | Reflective thinking | |
dc.subject.ytm | Stress | |
dc.subject.ytm | Foreign language teaching | |
dc.subject.ytm | Academic achievement | |
dc.subject.ytm | Secondary education schools | |
dc.identifier.yokid | 10026275 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİOSMANPAŞA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 351005 | |
dc.description.pages | 139 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı | |