dc.contributor.advisor | İlhan, Tahsin | |
dc.contributor.author | Rahat, Enes | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T12:01:32Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T12:01:32Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/617323 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, üniversite birinci sınıf öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum düzeyleri üzerinde ilişkisel-karşılıklı bağımlı benlik kurgusu, algılanan sosyal destek, başa çıkma stilleri ve yılmazlık özelliklerinin yordama güçlerini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, Orta Karadeniz bölgesinde yer alan bir devlet üniversitesine devam eden öğrencilerden uygun örnekleme yöntemi ile ulaşılan 790 birinci sınıf öğrencisi arasından en az bir risk özelliğine sahip 527 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu, Risk Faktörleri Belirleme Listesi, İlişkisel-Bağımlı Benlik Kurgusu Ölçeği, Algılanan Sosyal Destek Ölçeği, Başa Çıkma Stilleri Ölçeği-Kısa Formu ve Yılmazlık Ölçeği kullanılmıştır. Çalışma grubundan toplanan veriler SPSS 20 programıyla analiz edilmiş ve aşamalı doğrusal regresyon analizleri ve bağımsız gruplar t testi ile incelenmiştir. Bağımsız değişkenlerin bağımlı değişkenler (üniversiteye uyum ve alt boyutları) üzerindeki yordama güçlerini incelemek için yedi farklı aşamalı doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Bu analizlere göre Üniversite Yaşamı Ölçeğinden elde edilen üniversiteye genel uyum, üniversite ortamına uyum ve karşı cinsle ilişkiler boyutlarını en çok açıklayan değişkenler sırasıyla yılmazlık özellikleri, başa çıkma stilleri, sosyal destek kaynakları ve ilişkisel-karşılıklı bağımlı benlik kurgusudur. Duygusal uyum boyutunu ise yılmazlık özellikleri, başa çıkma stilleri ve son olarak sosyal destek kaynakları anlamlı şekilde açıklamaktadır. Kişisel uyum boyutunda başa çıkma stilleri, yılmazlık özellikleri, ilişkisel-karşılıklı bağımlı benlik kurgusu ve sosyal destek kaynakları anlamlı yordayıcılardır. Akademik uyum boyutunu ise sırasıyla yılmazlık özellikleri, başa çıkma stilleri, sosyal destek kaynakları anlamlı yordarken; sosyal uyum boyutunu sırasıyla, sosyal destek kaynakları, yılmazlık özellikleri, başa çıkma stilleri ve ilişkisel-karşılıklı bağımlı benlik kurgusu yordamaktadır. Bu sonuçlar doğrultusunda belirli risk özelliklerini taşıyan üniversite öğrencilerinde ilişkisel-karşılıklı bağımlı benlik kurgusu, algılanan sosyal destek, başa çıkma stilleri ve yılmazlık özelliklerinin üniversite yaşamına uyumda önemli bir role sahip olduğu görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Üniversite yaşamına uyum, ilişkisel-karşılıklı bağımlı benlik kurgusu, sosyal destek, başa çıkma stilleri, yılmazlık | |
dc.description.abstract | The purpose of the present study was to investigate predictive power of the relational-interdependent self-construal, perceived social support, coping styles and resilience characteristics on the level of adjustments of the first year college students. 790 freshmen were conveniently selected from a state university located in the Central Black Sea region of Turkey; however, 527 students who had at least one risk feature were included in the study. Personal Information Form, Risk Factors List, Relational-Interdependent Self-Construal Scale, Scale of Perceived Social Support, Coping Styles Questionnaire-Short Form and Resilience Scale were used as data collection. The data were analyzed with SPSS 20 software using independent samples t-test, and stepwise linear regression analyses. Seven different stepwise linear regression analyses were performed in order to examine the predictive power of independent variables on the dependent variables (adjustment to the university and its subscales). Based on the analyses, the best explanatory variables of the general adjustment, the adjustment to university environment, and the opposite-sex relationship dimensions obtained in the University Life Scale were the resilience characteristics, coping styles, social support resources, and relational-interdependent self-construal, respectively. Furthermore resilience characteristics, coping styles, and social support resources significantly explained the emotional adjustment dimension. Coping styles, resilience characteristics, relational-interdependent self-construal, and social support resources were significant predictors in the personal adjustment dimension. While the resilience characteristics, coping styles, and social support resources significantly predicted the academic adjustment dimension respectively, the social adjustment dimension was predicted by social support resources, resilience characteristics, coping styles, and relational-interdependent self-construal respectively. It was also found that relational-interdependent self-construal, perceived social support, coping styles, and resilience characteristics of the college students with specific risk characteristics had important roles in adaptation to university life.Keywords: Adjustment to university life, relational-interdependent self-construal, social support, coping, resilience | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Benlik kurgusu, sosyal destek, başa çıkma stilleri ve yılmazlığın üniversite yaşamına uyumu yordama güçlerinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | An investigation predictive role of self-construal, social support, coping styles and resilience on adjustment to university life | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Social support | |
dc.subject.ytm | Self-contruals | |
dc.subject.ytm | Coping | |
dc.subject.ytm | Adaptation | |
dc.subject.ytm | University students | |
dc.subject.ytm | Resiliency | |
dc.subject.ytm | Education psychology | |
dc.identifier.yokid | 10045415 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİOSMANPAŞA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 361653 | |
dc.description.pages | 152 | |
dc.publisher.discipline | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı | |