Show simple item record

dc.contributor.advisorGökbulut, Yasin
dc.contributor.authorEren, Zeynep
dc.date.accessioned2021-05-07T12:01:28Z
dc.date.available2021-05-07T12:01:28Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-12-09
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/617307
dc.description.abstractBir konu ya da bilginin bireye öğretiminde kullanılacak yöntemler ve öğretimde nasıl bir eğitim ortamının daha etkili olacağının belirlenmesi önemlidir. Bu noktada öğrenme sürecinde etkili yöntemlerden birisi de yansıtıcı düşünmedir. Yansıtıcı öğretim, eğitimin verimini artıran ve öğrencinin kendi öğrenmesinin ve yeteneklerinin farkında olabilmesini sağlayan bir sistemidir. Yansıtıcı düşünme sistemine göre tasarlanmış eğitim ortamlarında öğrencilerin hem yansıtıcı düşünmeyi kazanmasını sağlayan hem de öğrendiklerini yansıtabilecekleri bazı uygulamalar mevcuttur. Öğrenme günlükleri yansıtıcı düşünmeyi geliştiren uygulamalardandır. Öğrenme günlükleri; öğrencilerin öğrendikleri konularla ilgili görüşlerini belirttiği ve öğretmenlerin periyodik kontroller yaparak öğrencilere geri bildirimlerde bulundukları ve aynı zamanda üst düzey bir süreç değerlendirme aracı olan yazılar olarak tanımlanmaktadır. Matematik tüm dünyada çok önemli bir bilim olarak görülmektedir. Günümüzde toplumların kalkınmasında ve gelişmesinde matematiğin önemi tüm ülkelerce kabul edilmiştir. Öğrenciler matematik sayesinde doğru mantıksal çıkarımlar yapmayı, olaylar ve durumlar arasında ilişkiler kurabilmeyi ve matematiksel zekâlarını daha etkin kullanma becerileri kazanırlar. İlkokul dördüncü sınıf matematikle ilgili önemli kavramların anlatıldığı dönem olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu sebeple çalışmada ilkokul dördüncü sınıfa devam eden öğrenciler seçilerek, onlara yönelik bir uygulama yapılmıştır. Çalışmada öğrenme günlükleri öğretimi önemli görülen matematik dersinde kullanılmıştır. Bu çalışmada üst düzey süreç değerlendirme aracı ve öğretime ek bir uygulama olarak görülen öğrenme günlüklerinin, ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin matematik dersi uzunlukları ölçme konusunu öğrenmelerine olan etkisi araştırıldı. Çalışma ön test son test kontrol gruplu yarı denyesel olarak yapıldı. Örneklem Tokat ili Turhal ilçesinde 2014-2015 öğretim yılında ilkokula devam 35 dördüncü sınıf öğrencisi olarak belirlendi. Kura yoluyla tesadüfi olarak yapılan atamada 18 kişiden oluşan 4-A sınıfı kontrol; 17 kişiden oluşan 4-B sınıfı deney grubu olarak seçildi. Araştırmada veri toplama aracı olarak `Uzunlukları Ölçme Konusu Kavrama Ölçeği` ile araştırmacı tarafından hazırlanmış olan `Öğrenme Günlükleri` kullanılmıştır. UÖKK ölçeği çoktan seçmeli dört şıktan oluşan 15 maddelik bir test olarak hazırlanmıştır. Ölçeğin geçerlik ve güvenirliğini ölçmek için pilot bir uygulama yapılmıştır. Yapılan uygulamada ön test ve son test puanlarının karşılaştırılması sonucunda Cronbach Alpha kolerasyon katsayısı, .94 olarak bulunmuştur. Ölçekteki soruların madde analizleri Iteman programı ile yapılmıştır. Ayrıca soruların hazırlanması aşamasında alanında uzman ilköğretim matematik öğretmmeni ve ilkokul dördüncü sınıf öğretmenlerinin görüş ve önerileri alınmıştır. Verilerin toplanması sekiz hafta sürmüştür. İlk hafta deney ve kontrol gruplarının her ikisine de UÖKK ölçeği ön test olarak uygulanmıştır. Sonraki altı hafta yalnızca deney grubuna öğrenme günlükleri uygulanmıştır. Öğrenme günlükleri öğrencilere araştırmacı tarafından birebir dağıtılarak her hafta yapılan dersin son 20 dakikasında öğrenciler tarafından doldurulmuştur. Araştırmacı topladığı günlükleri kontrol ederek öğrencilere geri bildirimlerde bulunmuştur. Dersin işlenişi ve öğretim süreci de yine günlüklerden edinilen bilgiler ışığında her hafta tekrar düzenlenmiştir. Sekizinci hafta UÖKK ölçeği deney ve kontrol gruplarına son test olarak tekrar uygulanmıştır. Ön test ve son testten toplanan verilere kovaryans analizi ve t- testi uygulanmıştır. Günlüklerden toplanan veriler nitel analize tabi tutularak betimsel olarak yorumlanmıştır. Sonuç olarak, başarıya etkisi araştırılan öğrenme günlüklerinin, öğrenmeyi olumlu yönde etkilediği derse ilişkin akademik başarıyı artırdığı belirlenmiştir. Ayrıca öğrenme günlüklerinin, kız öğrencilerin uzunlukları ölçme konusunu daha iyi kavramalarını sağladığı ve günlüklerin, kız öğrencilerin başarısını erkek öğrencilere oranla anlamlı şekilde artırdığı görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Yansıtıcı düşünce, öğrenme günlüğü, matematik
dc.description.abstractLearning ambiance is very temporary for teaching information and subject to pupils. At this point reflective thinking is one of the important method in teaching practice. Reflective teaching increase efficiency of education and make awere of pupils own ability and knowledge. Learning ambiance that designed for reflective thinking has some application that acquire reflective thinking ability and reflective thinking provision. Learning logs are applications that provide reflective thinking. Learning logs defines as sytstems that students excude and report their views about their learnings and teachers periodically check and report about learnings of them.Mathematics is regarded as a very important science in all over the world. At present time for every country mathematics is very important for development and improvement. Students learns foundations of mathematics in elementary stages. As a result of mathematics learning students can have more fluid thinking, planning and more efficient use of mathematical intelligence. Fourth grade of elemantary school have key role for understanding mathematics notions. Therefore this study was designed for fourth grade students. Recent study mathametics lessons choice for this importance characteristics. The aim of this study is deteceting effect of learning logs for length concept in primary school fourth grade students. Study designed using pretest and final test with control group. Sample of study was defined as 35 student of Tokat city Turhal district 2014-2015 education year fourth grade elementary school. Drawing has realized as coincidencal 4-A substation (18 students) choice as control group and 4-B substation (17students) choice as experimental group. Data collection tools defined as grasp measure for length calculating and learning logs that designed by researcher. Grasp measure for length calculating tests was multiple four choice and occured 15 test question. Pilot application done for validity and realibility of test. At this test Cronbach Alpha correlation coefficient was found 0.94. Measure question item analysis administrated with Iteman programme. At stage of question preparing elementary school expert teachers and mathematics teachers opinion taken. Data geting procces took eight week long time. First week lenght calculating grasp test has performed both of experimental and control group . Following six week tests has performed for only experimental group. At the end of weekly lessons for 20 minutes learning logs has distributed to pupils by researcher. Learning logs has controlled by researcher and give feedback to pupils. Content and handling of lessons has organized with learning log analysis. At sixth week of study lenght calculating grasp test has finally performed to experimental and control group students. Covariance and t-test applied to pretest and final test data. Qualitative analysis has performed to learning logs data and descreptive comment has done.As a conclusion learning logs have favorable effects about mathematics learning. In experimental group for learning length concept females have beter understaning than males as a result of using learning logs.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÖğrenme günlüklerinin ilkokul matematik dersi uzunlukları ölçme konusunun öğretilmesinde uygulanması (Tokat ili örneği)
dc.title.alternativeLearning log aplication for teaching length calculating at elemantary school mathamatics education (Tokat city sample)
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-12-09
dc.contributor.departmentİlköğretim Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmTeaching
dc.subject.ytmTeaching methods
dc.subject.ytmMathematics
dc.subject.ytmMathematics teaching
dc.subject.ytmMathematics lesson
dc.subject.ytmPrimary education
dc.subject.ytmMeasurement systems
dc.subject.ytmTokat
dc.subject.ytmReflective teaching
dc.identifier.yokid10095320
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityGAZİOSMANPAŞA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid415647
dc.description.pages102
dc.publisher.disciplineSınıf Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess