Show simple item record

dc.contributor.advisorYokuş, Hamit
dc.contributor.authorAğil, Murat
dc.date.accessioned2021-05-07T12:01:21Z
dc.date.available2021-05-07T12:01:21Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/617283
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, ortaokul müzik derslerinde müzik öğretmenleri tarafından kullanılan harekete dayalı öğrenme etkinliklerinin belirlenerek ortaya konulması ve bu yolla ortaokul müzik derslerine yönelik kullanılabilecek bir harekete dayalı öğrenme etkinlikleri havuzu oluşturmaktır. Araştırmanın evrenini Tokat İl merkezi sınırları içinde görev yapmakta olan ortaokul müzik öğretmenleri oluşturmaktadır. Evrenden rastgele seçilen 20 müzik öğretmeni ise araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırmada, ortaokul müzik dersi programı ve müzik derslerinde kullanılan yöntemlere ait bulgular doküman incelemesi yolu ile elde edilmiştir. Araştırma kapsamında veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda Tokat İli Merkez İlçesi ortaokullarında görev yapan müzik öğretmenlerinin çoğunluğunun harekete dayalı öğrenme etkinliklerini müzik derslerinde ve ortaokul müzik eğitimi öğrenme alanları çerçevesinde çok az kullandıkları ya da hiç kullanmadıkları tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Müzik eğitimi, Ortaokul müzik dersi, Müzik öğretmeni, Harekete dayalı öğrenme etkinlikleri.
dc.description.abstractThe most important instrument of human being is their voice and body. For a teacher, knowing how to use his/her body in the courses/classes is very fundamental for communicating with their students.When we think about this issue in terms of music education -which is a part of art education- putting the physical movements into motion is also a consideration as it makes it possible to provide a synergy of music and movement. The aim of this research is to identify the action-based learning activities used by the music teachers in classes of secondary schools therefore to develop an action-based activity pool which can be used in secondary music classes. The scope of the research is constituted by the secondary school music teachers who work in the centre of Tokat. 20 secondary music teachers who are chosen randomly are the sample of this research. In the research, the findings about secondary music lesson curriculum and the methods used in music classes were obtained by the way of document review. As part of the research, half-structured interview form that had been prepared by the researcher was used as a tool of data collection. As a result of the research, it was identified that most of the secondary music teachers work in the central of Tokat don't use or rarely use the action/movement- based learning activities in music classes or in accordance with the learning areas of secondary music education.Keywords: Music, Music Education, Music Lessons, Music Teacher, Action-Based Activitiesen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectMüziktr_TR
dc.subjectMusicen_US
dc.titleOrtaokul müzik derslerinde müzik öğretmenlerinin kullandıkları harekete dayalı öğrenme etkinlikleri (Tokat ili örneği)
dc.title.alternativeDetermination of movement based learning activities used by music teachers in secondary school music lessons
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİlköğretim Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmSecondary schools
dc.subject.ytmEffectiveness of training
dc.subject.ytmTeaching
dc.subject.ytmTeaching methods
dc.subject.ytmTokat
dc.subject.ytmMusic
dc.subject.ytmMusic lesson
dc.subject.ytmActivity based teaching
dc.subject.ytmMusic education
dc.identifier.yokid10073819
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityGAZİOSMANPAŞA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid395140
dc.description.pages101
dc.publisher.disciplineSınıf Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess