Show simple item record

dc.contributor.advisorÖke, Kemal
dc.contributor.authorUçar, Bülent
dc.date.accessioned2021-05-07T11:46:40Z
dc.date.available2021-05-07T11:46:40Z
dc.date.submitted2000
dc.date.issued2021-02-17
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/617123
dc.description.abstractÖZET Medya organları, kullanılmaya başlanmasından beri insanların sosyo-kültürel hayatını etkilemeye devam etmektedirler. Medyanın insanların tavır ve davranışları üzerindeki etkileri konusunda ateşli tartışmalar hep olagelmiştir. Bilim adamları, devlet idarecileri, gazeteciler ve sıradan vatandaşlar bu tartışmaların içinde hep yer almışlardır. Bazı tartışmacılar medyanın zararlı etkileri üzerinde dururken diğerleri temelde faydalı yönlerinden bahsede gelmişlerdir. Tartışmaların çoğu özellikle medyanın en etkili aracı olan televizyonun zararları üzerine yoğunlaşmıştır. Medyanın etkileri konusundaki hararetli tartışmalar artarak devam ettiğinden, medyanın insanların davranışları üzerindeki etkileri konusunda bir çalışma yapmak istedik. Fakat çok kapsamlı bir konu olduğundan böyle bir tez çalışmasında bir nebze de olsa medyanın insanlar üzerindeki etkilerini ortaya koymak maksadıyla belirli bir grup insan üzerinde çalışma yapmanın uygun olacağını düşündük. Bu düşüncelerle medyanın üniversite öğrencilerinin sosyo-kültürel davranışlarmdaki rolünü belirlemeye çalıştık. İstanbul'daki on üniversiteden toplam 400 öğrenci üzerinde uygulanan bir anket çalışması yapılmıştır. Anket verilerinin analizinden ilginç sonuçlar elde edildi. Araştırmanın neticesinde hemen bütün üniversite öğrencilerinin değişik oranlarda gazete okudukları ve radyo dinledikleri ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin yansından fazlası her gün televizyon izlemekte, yine ankete katılanların yandan fazlası sinemaya en az ayda bir defa gitmektedir. Türkiye'de elit tabakanın eğlencesi olarak bilinen tiyatroya öğrencilerin çoğu arada bir gitmektedir. Bu sonuçlar gösteriyor ki üniversiteli gençlerin kültürel seviyeleri toplumun çoğunluğunun oldukça üstündedir. Deneklerin yüzde 93,5'i medyanın insanlann tutum ve davranışlanm etkilediğini düşünmekte. Medyanın insanlann davramşlanm etkileyemeyeceğini düşünenlerin oram sadece yüzde 3,8. Fakat aynı deneklere, `Medyanın sizin tutum ve davranışlarınızı etkilediğine inanıyor musunuz?` diye sorduğumuzda medyanınkendilerini etkilediğini kabul edenlerin oranı bir önceki soruya verilen cevaba göre oldukça düşük olmuştur. Öğrencilerin yüzde 53 'ü medyanın kendi tutum ve davranışlarını etkilediğini kabul etmiştir. Aynı soruya cevap verenlerin yüzde 31,8'i medyanın kendilerini etkilemediğini belirtmiştir. Ayrıca burada belirtmek gerekir ki her gün televizyon izleyenler medyanın kendileri üzerinde etki yaptığım izlemeyenlere oranla daha fazla kabul etmişlerdir. Öğrencilerin büyük bir çoğunluğu medyanın kendi değer, düşünce ve duygularını temsil etmediğini düşünmektedir. Bu şekilde düşünenlerin oranı yüzde 85,5'tir. Öte yandan enteresan bir şekilde öğrencilerin yüzde 78,5'i televizyon izlemediğinde, radyo dinlemediğinde veya gazete okumadığında bir eksiklik hissetmekte. Yine gençliğin büyük bir çoğunluğu değer, düşünce ve duygularının medyada temsil edilmediğini düşünmesine rağmen sorulara cevap verenlerin yandan fazlası medya organlarının mevcut kültürel seviyelerine önemli oranda katkıda bulunduğunu düşünmektedir. Medyanın sosyo-kültürel faaliyetlere etkisine bakarsak eğer, düzenli olarak gazete okuyanlar gazete okumayanlara oranla konferans, panel, forum, sinema ve benzeri yerlere daha fazla gitmektedirler. Aynı durum sinemaya sık sık gidenler için de söz konusudur. Gazeteleri pek takip etmeyenlerin yukarıda belirtilen aktivitelere daha az iştirak ettikleri ortaya çıkmıştır. Gazete okuyanlar gazete okumayanlara oranla üniversitelerindeki kulüp faaliyetlerine daha fazla katılmaktadırlar. Aym durum müzeleri ziyaret edenler için de geçerlidir. Bu noktada diyebiliriz ki medya organlarına olan ilgi sosyo-kültürel faaliyetlere katılmayı teşvik edici bir rol oynamaktadır. Konuya sadece medya organlarının sosyo-kültürel faaliyetlere katılmaya etkisi yönüyle baksak bile medyanın gençlerin tutum ve davranışları üzerinde etkili olduğunu rahatlıkla söyleyebiliriz.
dc.description.abstractm ABSTRACT Since the time of the mass media invention, it has been influencing the people's socio-cultural life in an increasing manner. There was a huge number of discussions about the effects of media. Scholars, public officials, journalists and ordinary people took part in these debates. While some people have focused on the negative effects, others primarily dealt with positive effects of the media. Many discussions have especially concentrated on the negative effects of television since it is the most widespread and influential means of the mass media. Because of its popularity we also wanted to study the effects of the media. Since it is a very general subject, only one aspect of it can realistically be analyzed in the study of such a scope as ours. We chose the effects of mass media on university students' socio-cultural values as our more specific topic. We chose ten universities in Istanbul and conducted a survey in which 400 university students participated as respondents. After analyzing the data we obtained interesting results. In this research it was brought out that almost all of the students follow up newspapers and listen to radio in different periods. More than half of the respondents watch television everyday. Again more than half of the people go to cinema at least once in a month. Although going to theatre is known as an elite activity in Turkey, most of the students go to theater sometimes, and this indicates that the cultural level of university students are much higher than the majority of Turkish people's. In the research it was appeared that 93,5 percent of the respondents think the mass media affects people's manners and behaviors. The proportion of the respondents who do not agree with that is only 3,8. But when we asked the students directly, `Do you think the mass media affects your manners and attitudes` the proportion of the students who accept the affects of the media on their attitudesIV decreased to 53 percent: 31,8 percent of the youth think that the media does not affect their manners and attitudes. Here we should say that the spectators of TV everyday accept the affects of the media on their behaviors more than non-spectators. A great number of the respondents think that the mass media does not represent values, opinions and senses of them. The proportion of this group is 85,5. But interestingly the proportion of the respondents who feel a sense of deficiency when they do not watch television or read newspaper or listen to radio is very high (78,5 %). More than half of the respondents think that the mass media has contributed to their present cultural level sufficiently. The respondents who read newspapers orderly go to conferences, panels, forums, seminars and etc. programs more than non-readers. The same condition is valid for going often to cinema. The number of the university students who do not read newspapers very much go to the listed activities rarely. Newspaper readers participate in club activities at their university more than non- readers. The same condition is valid for the visitors of museums.Being interested in the media encourage people to participate in or contribute to the socio-cultural activities. If we consider the case only in terms of participating in or contributing to the socio-cultural activities, again we can easily deduce that the mass media has an effect on manners and behaviors of young people.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİletişim Bilimleritr_TR
dc.subjectCommunication Sciencesen_US
dc.titleThe Effects of the mass media on the socio-kültürel values of the university youth `A research on the effects of the mass media upon the shaping of socio-cultural values of Turkish university students from Istanbul`
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2021-02-17
dc.contributor.departmentKamu Yönetimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmYoungs
dc.subject.ytmMedia
dc.subject.ytmSocio-cultural structure
dc.subject.ytmStudents
dc.subject.ytmUniversity students
dc.identifier.yokid102861
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityFATİH ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid98822
dc.description.pages138
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess