Show simple item record

dc.contributor.advisorYel, Ali Murat
dc.contributor.authorToksöz, Leyla
dc.date.accessioned2021-05-07T11:45:44Z
dc.date.available2021-05-07T11:45:44Z
dc.date.submitted2009
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/616893
dc.description.abstractBu tez, Elif Şafak'ın romanlarını temel alarak özünde doğu ve batı toplumlarında kadın ve erkek rollerini, bu rollerin belirlenmesini, uygulanmasını ve zamanla değişimlerini tartışmayı amaçlamaktadır. Bu tartışmayı edebiyat alanına uygun olarak roman kahramanlarının analizi ve söylevi üzerinden yapmayı amaçlamıştır. Romancı olarak Elif Şafak'ın seçilmesinin özgün nedenleri mevcuttur. Ayrıca çalışmada kullanılan romanlarda ağır basan kadın kahramanlar ve konuya ilişkin durumlar yazarın seçilmesini kesinleştirmiştir. Her ne kadar çalışmanın temelini Baba ve Piç romanı oluştursa da Elif Şafak'ın diğer romanları Pinhan, Şehrin Aynaları, Mahrem, Bit Palas, Aşk, ve Siyah Süt de çalışma sırasında yaralanılan romanlardır. Romanlardaki güçlü ve kendi ayakları üzerinde durabilen kadınlar ve bu kadınların hayatındaki güçsüz ve bağımlı erkekler toplumda kabul gören kadın ve erkek rol tanımlarıyla çelişmekte ve post modern toplumların çok tartışılan konularından kadın erkek eşitliğine de özgün bir bakış açısı getirmektedir. Batıda ve Türkiye'de kadın ve feminizm konularında bir literatür taraması yapılarak tartışmanın zemini oluşturulmuştur. Batı edebiyatında önemli kadın yazarların bu konulara ilişkin düşüncelerine ve Türkiye bağlamında Elif Şafak'ın düşüncelerine yer verilmiştir.
dc.description.abstractThe aim of this thesis is to discuss the transformation of the definitions of ?woman? and ?man? in the modern world, but especially focusing on modern Turkey by taking Elif Shafak?s one of the most popular and prominent novels, The Bastard of Istanbul. The major changes and developments, affecting these terms, both in the east and the west will also be touched upon. The reason why The Bastard of Istanbul is the centre of this thesis is that it reflects today?s lifestyle in Istanbul as well as in Europe; turning the dusty pages of the past, and also reflecting today?s point of view both from the East and the West. When the reader comes to the last pages of the novel, he/she feels a big ambiguity of definitions for the things which are always thought to be plain and clear cut. These clear cut definitions are mostly the ones for nation, race, gender, yet which also ones have innate duality or even multiplicity. While reading this book, it is observed that the commonly used definitions for female and male are no more in our lives, but turned into the myths of societies. We neither come across with the stereotype of fragile women, nor with the hero type, strong men within the society. Instead, both in this novel and in today?s life, it is clearly seen that women stand on their own feet, without being dependent on anyone else, especially on men, but working with them, and living with them. Men also have lost their strength and power on women, also gotten accustomed to sharing the privileges they had in the past when compared to the last decades. However, we still have the image of men as powerful, breadwinner, observer; and women as weak, fragile, and docile as if they were the norms and we still should have lived according to these norms. When we search for the feminist struggle, it is obvious that the issue of equivalence is the main reason for these arguments, as so many scholars such as Virginia Woolf, Mary Wollstonecraft, Jacques Lacan, and Susan Bordo?etc also tried to explain the reasons for that situation and then tried to find out solutions for it. Not only in Europe, but also in Turkey we have the supporters of feminism, and feminist rights; and one of the most well-known of these feminist writers is Duygu Asena. Though she is so well-known and respected, she is the one who misdirects feminism in Turkey and focuses on the restrictions created by the marital relationship and the domestic responsibilities.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectTürk Dili ve Edebiyatıtr_TR
dc.subjectTurkish Language and Literatureen_US
dc.subjectİngiliz Dili ve Edebiyatıtr_TR
dc.subjectEnglish Linguistics and Literatureen_US
dc.titleFeminized man emasculated woman in Elif Shafak`s the bastard of Istanbul
dc.title.alternativeElif Şafak?ın Baba ve Piç romanında kadınlaşmış erkekler erkekleşmiş kadınlar
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİngiliz Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid346348
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityFATİH ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid239526
dc.description.pages136
dc.publisher.disciplineİngiliz Dili ve Edebiyatı Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess