Âşık Mehmet Turabi`nin hayatı sanatı ve şiirlerinin tahlili
dc.contributor.advisor | Özcan, Hüseyin | |
dc.contributor.author | Atilay, Ali | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T11:45:21Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T11:45:21Z | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/616796 | |
dc.description.abstract | ÖZETMehmet Turabî, 01 Şubat 1952 yılında Hatay'ın Çatbaşı Köyü'nde, geçimini çiftçilikle sağlayan bir ailede dünyaya gelmiştir. ?Turabi? mahlasınsın şiir yazmaya başladıktan sonra 12-13 yaşlarında kullanmaya başlamıştır. Babasının adı Ali, annesini adı Zeynep'tir. İlkokul birinci sınıfı okuduktan sonra ikinci sınıfa başlamadan okul binası çöker. Daha sonra ders yılı sonunda arayışa geçer çünkü köy okullarındaki eğitim - öğretim kalitesini beğenmez. Ailesine söylemeden Antakya'da oturan Vahide halasının yanına gider. Antakya'daki Sümerler İlkokulu'na okula kendini kaydeder. Başarılı bir ortaokul ve lise hayatından sonra 1972 yılında İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi'ni kazanır. Askerliğinin acemi birlik bölümünü Kütahya Hava Tugayı'nda 43 gün yapmıştır. Askerliğinin ustalık bölümünü ise İstanbul Haydarpaşa'da havacı er olarak Hava Transit Komutanlığı Merkezinde 18 ay yapmıştır. Mehmet Turabi 1977 yılına kadar hep okulla ve okuma ile içli dışlı bir yaşam geçirmiştir. Yüksek öğrenimini yarıda bıraktıktan sonra köye dönmüş ve bağ bahçe işleriyle birlikte ticaret ve inşaat işleri ile de uğraşmaya başlamıştır. Yoğun koşuşturma içinde edebi ve sanatsal çalışmalarını hiç ihmal etmez. Aynı zamanda okuldan edindiği sağlık bilgileriyle hem köyünün hem de komşu köylerin sağlık sorunları ile ilgilenmiştir.Tabiatında saz ve müziğe olan yoğun ilgisinden dolayı daha ilkokul 5. sınıfta harçlıklarından biriktirdiği para ilk mandolinini almıştır. Turabi mahlasını yine kendisi bulup kullanmaya başladığında henüz 12- 13 yaşlarında idi.Daha sonra Neşet Ertaş, Ali Ekber Çiçek, Âşık Veysel gibi üstatlardan esinlenerek divan sazı almıştır. 1968-69'larda 16-17 yaşlarında iken harçlıklarından biriktirdiği parayla kendine saz alıp yazdıklarını söylemeye başlamıştır. Saz çalmayı kendi kendine öğrenmiştir. Rüyasında Hz. Hızır'ın kendisine ?korkma Allah seninledir? diyerek sırtını sıvazladığını görür. Bu rüyanın etkisi ile daha da duygusallaşıp hümanistleştiğini, varlıklara karşı olan saygısı ve sevgisinin arttığını, böylece insan sevgisi ve insanlığın bütünlüğü üzerine ufak tefek yazılar, şiirler yazmaya başladığını belirtir. İnsanlar arasında gördüğü, duyduğu her eksiklikten fazla etkilenir ve tepkisini yazıyla belgelemeye başlar. İnsanların çeşitli felsefeleri kendi yararları doğrultusunda ne kadar yozlaştırdıklarını ve yanlış kullandıklarını görür. İnsan cinsinin insan cinsine yaptığı yanlışlardan dolayı hep rahatsız ve şikayetçi olmuştur.Eserlerini muammadan uzak anlaşılır bir sanat dili ile kendine has betimlemeleriyle yazmıştır. Bir çok şiiri gurbet ve ayrılıkla ilgilidir. Mehmet Turabi, şiirlerinin neredeyse tamamını 7'li, 8'li, 11'li, hece ölçüsüyle yazmıştır. En çok da 11'li hece ölçüsünü kullanmıştır.Şiirlerinde hakim sekil ?koşma?dır. Koşmanın en çok güzelleme, taşlama ve destan türü ile şiir yazmıştır. Şiirlerinde en çok toplumsal konuları işlemiştir. Şiirleri çok gezip görerek araştırarak yazdığını şiirlerinin sonlarında yazdığı il ve yer adlarından anlayabilmekteyiz. Mehmet Turabi'de Atatürk ve cumhuriyet sevgisi üst düzeydedir. Hala şiir yazmakta, söylemekte; çeşitli ulusal ve uluslararası etkinliklere katılmaktadır.Bağ-kur emeklisi olan Mehmet Turabi kültürel ve sanatsal işlerle meşgul olup yaşamını devam ettirmektedir. Şu anda Aalen (Almanya)- Antakya Kültür Derneği, Türkiye Yazarlar Sendikası, Hatay-Harbiye Güzel Sanatlar Çalışmaları Derneği, Antakya Gönüllüleri Derneği, Antakya Ressam ve Mozaik Sanatçıları Derneği üyesidir. 2005 yılından beri Türkiye yazarlar sendikası Antakya temsilciliği denetleme kurulu üyesidir.Anahtar sözcükler: Âşık edebiyatı, halk edebiyatı, Âşık Mehmet Turabi. | |
dc.description.abstract | ABSTRACTMehmet Turabi was born as a farmer family?s son on 1st February in 1952 in Çatbaşı Village Hatay. His mother is Zeynep.His father is Ali. He finished the first class but befaore he started to the second class, the school building collapsed. Then he looked to other schools because he didn?t like the Education quality in the village. Then he escaped to the city for school to his aunt Vahide?s house. He made his own registration to the Sümerler School in Antakya city. After a successfull secondary and high school life He won the Istanbul Medicine Faculty in 1972. He made his unskilled military service duty in Kütahya Weather Brigade in a 43 days. He made his skilled military sevice duty as an airman soldier in Haydarpaşa Weather Transit Commander Center in Istanbul in 18 Months. Mehmet Turabi lived closerly with reading and school until 1977. After he had seperated from university he returned to the village. He began to interested in garden life and trade and construction works. In spite of his busy life and works he never neglected his literary and art works. He was also interested in Health problems of the village and neighbour village thanks to his knowledge he learnt at University.Because of his natural interest in music and folk mucic instrument he saved his pocket money and bought himself his first mandolin.He was only at 12- 13 years old when he found his fictitious Turabi.Then he bought a divan instrument by originating from Ali Ekber Çiçek, Neşet Ertaş and Aşık Veysel. He saved his pocket Money and boght himself the divan instrument when he was in his 16-17 years old in 1968-69. He began to sing his own poets and he made compositions. He learnt playing the instrument by himself.He saw Hz. Hızır in his dream that he came and said by patting his back `Don?t afraid. The GOD will bless you.? With effective this dream he indicated that he became more humanistic, his respect and love of people has increased and because of that he started to write small writtings and poems on humanity and love of humanity.He effected very much from people?s deficiency he heard and saw. So he started to document his reaction by writting. He saw that the people has changed and degenerated many philosophy according to their own benefits. He always feels bad and kicks up a stink because of the wrongs that a human beings species makes to the other.He wrote almost all his poems with 7, 8 and 11 syllabic measure. He used mostly the 11 syllabic measure. The basic, dominant style in his poems is `KOŞMA?. He used mostly beauty, Stone and epic poem kind of KOŞMA in his poems.He wrote his works with his own descriptions far from enigma and he used clear and understandable art language. Most of his poems are about seperation and on foreign land. He wrote mostly on social subjects in his poems. We can understand that he wrote his poems after visiting, living and searching them himself thanks to the place and the city he wrote them at the end of the poems in the down lines. His ATATÜRK and republic love is very huge. He wrote many poems on Atatürk and his country. He stil writes and tells poems and he joins different national and universal activities.He is Bağ- Kur retired and he is interested in social and cultural works. He is living in Antakya now. He is a member of Aalen (Germany- Antakya) association, Turkey Writers Union, Hatay- Harbiye Beatiful Art Works Association, Antakya Volunteer Association, Antakya Painter and Mosaics Artists Association now. He has been the Antakya representation checking council member of Turkey Writers Union since 2005.Key Words: Lover Literature,Folk Literature, Poet Mehmet Turabi | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Türk Dili ve Edebiyatı | tr_TR |
dc.subject | Turkish Language and Literature | en_US |
dc.title | Âşık Mehmet Turabi`nin hayatı sanatı ve şiirlerinin tahlili | |
dc.title.alternative | Great poet Mehmet Turabi's life his art and analysis of his poems | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Türk Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 391485 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | FATİH ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 349276 | |
dc.description.pages | 680 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |